- fre jan 11, 2013 17:50
Svarar här med även om jag redan tipsat dig via PM ifall någon annan också vill veta.
Först och främst är väl det som alltid: beror på vem som bär och hur barnet ser ut.
När sonen var 10mån köpte vi en boba som vi tyckte var fantastisk att bära honom i fram till två år. ( Därefter tycker jag den är för smal i panelen nedertill.)
Den är lika bred nertill som ex. manduca och ergo men har samma höjd som manduca i sitt högsta läge. Men det viktigaste för oss var att den går att dra åt mycket och när vi började bära på rygg satt inte Manducan så bra på någon av oss längre. En har kort överkropp och den andra smala sluttande axlar. Panelens ovansida omsluter också ett äldre barn fint.
Boban funkar nu för lillasyster som är ett, ergon funkar också för henne. (Nu när vi är vana att bära i ergo kan jag tycka att dess långa remmar är att föredra framför bobans när man bär på mage, bobans remmar får man öva upp sin teknik för att dra åt lika enkelt.) Boban är å andra sidan smidigare som sele då den inte är lika tjockt i tyget som ergo..
Vi har numera också en Tula toddler men den kommer det dröja innan hon växer i, hon är nätt i kroppen. Tulans bredd på sittyta är dock jättebra för storebror!
Sedan har du ju wombat med, men där beror det ju också på vilken storlek du tar...
Lever med två ljuvliga ungar som en gång i tiden var små sjalbarn.