Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Karrow
Jag har en idé om att jag ska bära R när jag går hem från ÖF, R är 2,5år men går inte ännu pga. en stroke i samband med sjukdom. Hon är dessutom rejäl, hon väger 15kg men är tung i kroppen. Jag är mest sugen på att bära henne på ryggen men vet inte hur jag ska få upp henne då jag ej få svinga henne i armarna + att hennes balans är inte som andra barn. Orkar jag bära henne på magen? Hon sover alltid en liten stund där mitt på dagen och det borde vara perfekt att bära henne. Orkar jag dessutom bära henne i min Mei-Tai?
Användarens profilbild
Av Mammazenita
Jag bär ibland min 3 åring 15 kg i Mei Tai . Går alldeles utmärkt! Men krävs ju en lite större variant med band som avlastar bra! ( själv föredrar jag breda som korsas över bröstet).
Jag " slänger" inte heller med mina barn' utan knyter på Tai en som om jag skulle bära fram sen samlar jag banden i ena handen, runt barnet, så det sitter helt säkert och med hjälp av andra handen som " puttar i baken / sidan" hunkar jag runt hela paketet till ryggen. Båda banden hamnar då över ena axeln som en " tomtesäck" sen lyfter jag ena över huvet o knyter som vanligt. Blir som en liten " säker variant " av" Santa toss" :wink: tycker det funkar superbra, har alltid gjort så, sen de var typ ett par månader, och ser ingen anledning att byta sätt. Säkert o bra! :wink:
Hoppas du förstår hur jag menar! Finns klipp på you Tube där folk visar liknande sätt , fast med ergo sele. Kolla för inspiration! Lycka till !!Och hoppas allt går bra med ditt barn !! Och att hon hämtar sej bra fr sin stroke ! :heart:
äv. Vanlig Sk " Santa toss" borde funka för er :D
Användarens profilbild
Av Nina & lilla J
Bära på magen blir ju rätt tungt när de blir större. Jag bär oftast på ryggen nu mer och har många olika sätt att sätta upp henne på ryggen. Allt efter humör och trötthet. Jag gör likadant oavsett om jag har sjal eller sele. De enklaste sätten är nog att hon sitter på min vänstra höft så lyfter jag den vänstra armen över henne och puffar bak henne men jag kan inte avgöra hur mycket hennes egen balans spelar in här - ganska lite?

Ibland ställer jag henne på bordet och ställer mig själv framför så att hon får hoppa upp eller sätter mig på huk på golvet och hon får hoppa upp. Står hon? jag tänker mig att du säkert kan ställa R i soffan och sätta dig framför och sätta upp henne på det viset.

Och du kan ju alltid be om hjälp, särskillt på öf och så.
Av ylvast
Jag vet inte hur stora problem ditt barn har, men det finns ju ett sätt att få på sig småbebisar i MT där man lägger ut MT:n på sängen/soffan och sedan lägger barnet uppepå. Sedan sätter man sig framför, knyter midjebältet och hissar upp barnet i axelbanden. Då spelar inte barnets balans in så mycket tänker jag, däremot är det ju svårt om barnet är hyfsat rörligt och rullar iväg...

MT med utbredbara band är ju bra när man bär tungt, har jag hört!
Användarens profilbild
Av Sanna81
Angående bärverktyg så är det enda jag bär i nu för tiden en meitai-hybrid, med utbredbara axelband gjorda av en riktig långsjal. Med den kan jag bära min 17-kilos treåring från dagis i alla fall.

Kan hon hålla sig fast på din rygg innan hon är fastknuten? Kan hon hjälpa till att hoppa upp? I så fall skulle jag sätta fast meitaien runt midjan, böja mig lite och låta henne hoppa upp som för att bara rida på din rygg, och sen knyta fast. Så gör jag ibland, och ibland svingar jag (men det är egentligen helt onödigt tungt, mest något jag gör av gammal vana eftersom jag gjorde så när hon var lättare). Men det bygger ju på att barnet hjälper till. Att få fast ett så stort barn som inte vill sjalas är nog svårt över huvud taget i och för sig, men kanske ännu värre om man inte kan svinga?
Av Karrow
Hon kan inte stå utan stöd(hon kan alltså hålla sig i med vänster handen, (det är höger sida som är svag)När jag ska lyfta henne från golvet så måste jag hålla henne i midjan/bröstkorgen för att inte slita på hennes svaga axel. Jag skulle säga att hon är som en 9-10mån rörelsemässigt fast med en svag sida. hon ställer sig upp med stöd och kan gå längs med men använder inte sin högra hand alls.

Här är historien om R:

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 1&t=192446
Användarens profilbild
Av Sanna81
Men om du spänner på dig en mei-tai runt midjan, tar upp henne i famnen som vanligt och sen skjuvar runt henne till ryggen, innan du knyter, borde det inte kunna fungera?

När jag knöt upp min dotter som 9-10 månaders i långsjal eller mei-tai på ryggen så svingade jag i och för sig upp henne dit, men sen kunde hon i alla fall hålla sig kvar medan jag knöt.
Av mammatillE
Är det bb-taien du tänkte bära i? Bär du henne något alls hemma eller så? Vad bär du i då?
Jag tror att nån form av toddlerbärdon skulle avlasta allra bäst. Eller sjal.
Av Karrow
mammatillE skrev:Är det bb-taien du tänkte bära i? Bär du henne något alls hemma eller så? Vad bär du i då?
Jag tror att nån form av toddlerbärdon skulle avlasta allra bäst. Eller sjal.

Jag bär henne i en ringsjal men oftast vill hon inte sitta i den så länge så jag bär mest lillasyster
Användarens profilbild
Av Carolinah
ylvast skrev:Jag vet inte hur stora problem ditt barn har, men det finns ju ett sätt att få på sig småbebisar i MT där man lägger ut MT:n på sängen/soffan och sedan lägger barnet uppepå. Sedan sätter man sig framför, knyter midjebältet och hissar upp barnet i axelbanden. Då spelar inte barnets balans in så mycket tänker jag, däremot är det ju svårt om barnet är hyfsat rörligt och rullar iväg...

MT med utbredbara band är ju bra när man bär tungt, har jag hört!
Detta sätt har jag börjat med nu till min 8 mån, det funkar jättebra! Har tidigare "dragit" runt honom men med dels manchester i banden på MT:n och bebisens ökade tyngd så hamnar mina kläder helt åt h-e om jag gör så nu :)
Användarens profilbild
Av Mammazenita
Jag har somsagt alltid " dragit runt" höften, men nu så smått börjat med " Santa toss" . Om man säkrar banden mellan knäna känns äv. Det väldigt stabilt :tumup: annars är det säkert ett bra sätt , som föreslogs, att sitta o ta på, som om man hade en beco butterfly. El tom pröva en sådan ?... Den har jag burit mycket tunga barn i , o funkar bra! :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?