Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Jag har burit Lillan, nu drygt 1,5 år och 12 kilo tung, på ryggen rätt så mycket under det senaste året. Att jag fick till det med ryggbärandet var mycket tack vare tips här på Sjalbarn :) .

Hittills har jag fått upp henne på ryggen genom att svinga henne i armarna. Stålmannenkastet kanske det kallas, eller något i den stilen? Nu misstänker jag att Lillan inte tycker att det är skönt att bli uppslängd så längre. Länge gick det bra, men nu när hon är tyngre tror jag att hon tycker att det är lite obehagligt, för hon gör ofta motstånd och skakar vilt på huvudet och säger "nänänä" innan hon ska upp på ryggen. Men när hon väl sitter fast där är hon hur nöjd som helst.

Så jag undrar om ni har tips på bra alternativa metoder att få upp ett lite större barn på ryggen? Och finns det något som funkar även när barnet vill åla sig och inte är 100 procent med på noterna? Jag tänker på när jag hämtar Lillan på dagis, till exempel. Då kan hon vara lite motsträvig också eftersom hon vill vara kvar och leka, tänker jag. Men när hon väl sitter på ryggen är hon som sagt jättenöjd och glad.

Jag bär för övrigt i en Ellevillsjal och en Melkaj-mei-tai. Det har blivit mer av den senare på sistone eftersom sjalen börjat kännas lite för kort när man ska ha plats för alla vinterkläder under.
Jag svingar upp min snart 3-åring på ryggen, men om din tjej inte gillar det så kan du ju prova att ha henne i famnen och puffa runt henne till ryggen via höften. Eller, om ni har en säng eller liknande i närheten så kan hon klättra upp på ryggen själv om du sitter på sängen.

Jag rekommenderar för övrigt bärjacka, tycker det är hopplöst att knyta sjal över vinterjackan :tumup:
Hej och tack för svar!
Puffa upp på ryggen eller få henne att klättra upp via soffan ska jag försöka med. Finns risk att hon vägrar, men jag ska testa!
(Hon brukar vägra sätta sig i vagnen också. Att få gå för egen maskin är det hon mest av allt vill. Men det funkar ju inte alltid.)

Bärjacka har jag, en jättebra från Mam, men jag lyckas inte få på mig den på egen hand när Lillan sitter på ryggen. Annars är bärjacka superbra, jag använde min Mam-jacka hela förra vintern och våren när jag bar Lillan varje dag, då på min mage.

Som sagt, tack för tips!
Jag har svingat upp mina i den åldern, och svingar min 15kg nästan treåring ibland, men vill inte hålla barnet i armarna utan håller runt bröstkorgen på barnet. Jag tänker att axlarna på barnet belastas en hel del om man håller i armarna. En axel som hoppat ur led blir aldrig lika stabil igen och den risken har jag inte velat ta.

Kan det ha nåt med det att göra? Eller är det övergången från fri till "fastbunden" som är jobbig?
Tack för era svar!
Tänkvärt att inte svinga i armvecken/överarmarna på grund av risken att en arm ska gå ur led. Jag har tänkt på det själv och undrat om det skulle kunna hända, i värsta fall. Kommer att pröva med att hålla runt bröstkorgen. Testar ovanför sängen för säkerhets skull, ifall jag skulle vara för ovig för den svingen.
Att stå på ett bord skulle min Lillan älska, haha. För det får hon ju inte i vanliga fall. Ska pröva det också. Tack än en gång för svaren!
Min nästan2åring hoppar upp på ryggen själv om jag sätter mig på huk, eller så tar jag över honom på höften-under armen. Varken han eller jag har nånsin varit några stora anhängare till att svinga... men han ÄLSKAR - vid rätt humör - att hoppa upp på min rygg, han brukar ta sats och hoppa! :loving:
Haha, vad härligt med sån glädje! Och lovande! :)
Min lilla tjej är ofta så där glad när hon väl sitter på min rygg. Det är innan hon sitter där som hon är anti. Men så är hon också inne i en riktig anti-period. Hon har upptäckt att hon kan protestera högljutt! :tumup:
Men kan verkligen axeln gå ur led av att man lyfter i armarna? Hur gör man för att lyfta runt bröstkorgen? Känns svårt.
Ketronya skrev:Men kan verkligen axeln gå ur led av att man lyfter i armarna? Hur gör man för att lyfta runt bröstkorgen? Känns svårt.
Jag håller typ i axlarna när jag svingar och det känns väldigt osannolikt att axeln ska gå ur led då, men håller en längre ut i överarmarna och svingar häftigt så kanske det kan hända? :hmm:

L börjar dock bli lite väl tung att svinga så jag ska försöka mig på varianten att låta henne hoppa upp själv på ryggen nästa gång, det låter kul! :tumup:
Det är iallafall inte en risk jag personligen vill ta, det får var o en avgöra själva. Jag har hållit på med idrott där en trasig axel inte funkar och vi hoppas kunna utöva den tillsammans i familjen när barnen är större.

Jag ställer mej bakom barnet, sätter tummen neråt fram och fyra fingrar bakåt runt bröstkogen o sen sving. Funkar toppen.
telistant skrev:Det är iallafall inte en risk jag personligen vill ta, det får var o en avgöra själva. Jag har hållit på med idrott där en trasig axel inte funkar och vi hoppas kunna utöva den tillsammans i familjen när barnen är större.

Jag ställer mej bakom barnet, sätter tummen neråt fram och fyra fingrar bakåt runt bröstkogen o sen sving. Funkar toppen.
Nä det förstår jag! Men när barnet är litet borde ju risken inte vara så stor va? Risken blir väl större när barnet är tyngre? Kanske får byta till bröstkorgsgreppet då! :)
Ketronya skrev:Men kan verkligen axeln gå ur led av att man lyfter i armarna? Hur gör man för att lyfta runt bröstkorgen? Känns svårt.
Jag var också lite orolig för det. Så när jag var hos läkaren med J i ett annat ärende så passade jag på att fråga, så demonstrerade jag hur vi gjorde. De (det var två barnläkare och en sköterska) sa att det inte var någon risk men de var väldigt imponerade av vår teknik :tumup:
Nina & lilla J skrev:
Jag var också lite orolig för det. Så när jag var hos läkaren med J i ett annat ärende så passade jag på att fråga, så demonstrerade jag hur vi gjorde. De (det var två barnläkare och en sköterska) sa att det inte var någon risk men de var väldigt imponerade av vår teknik :tumup:
Skönt att höra! Då fortsätter vi på det som funkar! :D Du lyfter också i överarmarna väl?
Jag tänkte mig att jag tog i överarmarna liksom, men när jag tänkte efter hur jag gjorde idag insåg jag att jag faktiskt inte gör det direkt. Jag ställer mig antingen mitt emot henne och händerna i sidan på henne och slänger upp henne under min ena arm (omöjligt att beskriva...) eller också så sitter jag på huk framför henne och lyfter upp henne så. Tar mina armar utanför hennes ben och lyfter upp i benen, armarna ansvarar hon själv för att ta tag i mig med, så jag skulle lyfta upp en vuxen med tror jag. Men då kan hon sprattla hur mycket som helst innan och blir ändå alltid blickstilla när hon kommer upp på ryggen, så jag tar alltid henne först och sjalen sedan. Sedan får jag knyta i lugn och ro och så fort jag är klar testar hon knytningen genom att slänga sig bakåt, har jag gjort det bra är hon nöjd så, annars får jag börja om :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?