Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Motivera!

Något sämsta köp? Motivera det också :)
Meitai, mel kaj! Av de jag provat då alltså. Men är sugen på en sjaltai som jag tror kan vara det absolut bästa
Sele.. Ja, har inte provat så många, men inte beco Butterfly 2 iaf. Ergo sport kändes skön när jag provade, och min patapum gillar jag med. Längre än så vet jag inte

Sämsta köpet måste ju vara becon :/
Tack! Jag är inne på att skaffa en till Mei Tai och funderar bl.a. på Melkaj. Vilka har du mer provat?
För pluttbebis är Beco butterfly klart bäst, främst för att man kan ha selen på sig och lätt ta barnet i och ur + att man tidigt kan använda den på ryggen. Tycker dock inte den avlastar maximalt när barnen blir större (nu hade jag iofs en etta tror att tvåan har bättre midjebälte).

Annars tycker jag att manducan vinner av de jag provat (ergo, tuli toddler, patapum), den har bra bärkomfort, man kan korsta axelbanden och den blir relativt liten när man viker ihop den + att den inte ser så flummig ut :mrgreen: så min man kan tänka sig använda den :wink:
De där på tradera du vet (båda två) och en hel del hemmasydda, och bb tai.
Ja och mel kaj . Jag är så kär i den att jag bara vill ha en men så har jag gått och blivit störtkär i Girasols "höstsjal" och väntar på att den ska släppas så jag kan köpa den istället tror jag. Jag som inte behöver fler bärdon :(
Jag tycker många olika är bra, fast vid olika tillfällen och till olika saker. Jag skrev en recension av de jag hade på min blogg för ett tag sedan, jag lägger in den här också (det är visserligen ett par sjalar också, men det går väl det med):

Beco Butterfly II
Den första selen vi hade.

Bild

+Bäst att bära på rygg i! Enkelt att sätta upp barnet själv, och det känns säkert.
+ Bra huvudstöd
+ Bäst när det regnar
+ Det går lätt att lägga ner E på sängen när han somnat

- Styv och hård, så jag inte ville bära E i den när han var alldeles nyfödd
- Ganska varm

Trikåsjal - Wrapsody Bali Stretch
Vi köpte den när E var drygt två månader, för att Becon kändes för styv och omysig att ha inne.

Bild

+ Superbekväm! Det är som att ha en mjuk tröja, som man råkar ha stoppat in ett barn i. Avlastar jättebra!
+ Mjuk och mysig för E

- E ville inte ha huvudet innanför sjalen, så man fick hålla i det
- Varm
- Krångligare att ta på sig än selarna
- Ens kläder syns inte

Mei tai från Etsy
Den här köpte jag för att ha något svalt att ha E i till sommaren. Det är den enda som jag inte använt så mycket, mest för att min andra MT har mycket bättre nackstöd.

Bild

(Jag hade tyvärr ingen egen bild på den, eftersom vi använt den så lite)

+ Liten och behändig
+ Snygg
+ Inte så bred, bra för ett lite mindre barn

- För korta axelband! Jag vill kunna ta runt dem och knyta på ryggen, men det går bara med nöd och näppe, och då är jag ändå ganska smal
- Ganska dåligt nackstöd. Ger ett visst stöd när E sover, men jag måste ändå hålla en hand på huvudet.
- Den här modellen av nackstöd är också dåliga om det regnar, eftersom allt regn rinner in på barnet

Mei tai från Ajlavjo
Fabriksmoln från Sjalbarn hade den här på sig en gång när vi träffades och jag tyckte den var jättefin, så när hon la ut en annons för den köpte jag den direkt. Det här är den jag helst använder när jag är ute själv.

Bild

+ Snygg!
+ Bekväm, ger näst mest avlastning efter trikåsjalen. Sköna axelband.
+ Bra nackstöd
+ Lätt att justera när jag ska amma, går bra att amma diskret

- Långa band som hänger på marken när jag tar på mig den
- Min man tycker den är för krånglig

Ringsjal
Den här köpte jag på Tradera för att ha till snabba bärstunder hemma.

Bild

+ Superenkel och snabb att få på sig.
+ Jag får känna mig som en sydamerikansk indian (som jag var enormt fascinerad av när jag var liten)

- Inget nackstöd, man får hålla i Es huvud när han somnat
- Jag ser ut som en indian, det är lite för hippie för att jag ska vilja ha den ute
- All vikt kommer på en axel, det är inte skönt längre än någon timme

Ergoliknande sele från Tradera
Det här är den min man tycker är skönast, så för att vi båda ska kunna bära är det den vi har med oss 80% av tiden nu.

Bild

+ Sjukt billig! Ca 200 kr på Tradera!
+ Lätt att ta på och av
+ Går att bära på ryggen i, även omdet inte är lika lätt som Becon
+ Ganska sval
+ Mjukt mysigt tyg
+ Inte så lätt att komma åt för att justera när jag ska amma, men när jag väl lyckats går det bra att amma diskret

- Man MÅSTE förstärka sömmarna på axelbanden, de är inte säkra
- För stort huvudstöd, men bra efter att jag sytt in remmarna lite
- Förmodligen färgad med farliga ämnen, man bör nog åtminstone tvätta den en gång innan man använder den
- Tunt tyg som spruckit på ett ställe
Mei-tai har jag bara haft hemsydd.

Jag har provat Pognae, Beco Butterfly, Manduca, Ergo (ganska gammal), Boba och Tula Toddler i selväg. Favoriten är helt klart Tulan! Så himla skön, snygg och lätthanterlig. Groteskt långa remmar är väl det enda jag kan störa mig på, de går att rulla upp men det brukar lossna efter ett tag. Just för upprullningsfunktionen känns det lite synd att kapa.

Sedan älskade min dotter vagn första året och sov långa stunder på ganska fasta tider där, så då bar jag mer sporadiskt. Nu när hon blivit större och inte behöver släpa med oss den eviga sovplatsen jämt bär jag mycket mer. Dessutom vill hon gärna gå själv ett tag, då är det skönt att ha en tom sele på sig istället för att dra runt på en tom vagn. Jag vet att många här på sjalbarn uttryckt motsatsen, att det är från året man behöver vagn, men själv får jag nog säga att vagn var nödvändigt och bärdon komplement första året, men att nu skulle jag inte klara mig utan bärdon! Då är det förstås skönt att ha en riktig toddlersele.

Av övriga selar tycker jag nog Pognae är skönast. Störde mig dock på att den kändes lite låg i ryggen, men den är ju egentligen inte lägre än övriga.
Meitai har jag mest använt hemmasydda.
Av selarna jag haft/provat vinner manduca överlägset. Men även Beco 4th kändes helt ok.
På Ergon kan jag inte spänna axelbanden tillräckligt, på Beco butterfly II gillade jag inte tyget emellan och Boba 2g passade inte heller mig.
Men det absolut sämsta köpet måste ha varit connecta, den var inte långvarig här inte. Kass avlastning, passade inte alls oss.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?