Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ingah
Är lite sugen på att utöka sjalbeståndet med en snygg kortsjal. Den kortaste jag har idag är 4.6 meter och det känns lite bökigt att hålla på med så mycket tyg bara föra att bära korta stunder.

Än så länge har vi ju babyskyddet för att bära honom till och från bilen, men han börjar bli för tung för oss att bära och snart är det även dags att byta till nästa bilstol. För en sådan sträcka tycker jag det är lite överkurs att knyta med långsjal, därav började funderingarna på kortsjal komma...

Idag har jag iofs en hemmasydd ringsjal i tunt tyg som jag använder dagligen nerför trappan på morgonen innan fötterna och benen har vaknat eftersom det känns säkrare så för oss båda. Samt för att han ska sitta stadigare och inte få för sig att kasta sig åt sidan hur som helst. Jag kan ju använda mig av den, men den är inte så stadig som jag önskar alla gånger utan kräver nog ett litet kraftigare tyg.

:hmm:
Ska jag satsa på en kortsjal ~2.5 meter lång? (funkar väl även för en enkel ryggsäck de gånger man inte vill bära på höften)
Eller
Ska jag satsa på en kortsjal ~3.5 meter lång? (då blir det genast inte så kort längre, mera långsjalskänsla?)
Eller
Ska jag satsa på en ordentlig ringsjal på en gång?

Använder ni kortsjalen som sig bör eller har ni sytt om den till ringsjal?
Det är ju alternativ jag lutar åt mest (inte att sy om den direkt). Att skaffa en kortsjal, använda den som ringsjal vid behov (utan att sy om den), och om jag bara använder den som ringsjal - sy om den till en sådan...

Mycket funderingar och tankar (och kanske lite rörigt), men lite nyfiken på hur ni andra gjort / skulle ha gjort.
Jag tror att en 3,6 m kan vara bra om man gillar ryggsäck och höftknyt och de magknyt som funkar men ssjälv använder jag mest de längre sjalarna. Mitt favorit-snabbärande är ändå ringsjal och sele. Jag lyckades aldrig Få till kortsjal ordentligt, fast det handlade nog om att jag inte tränade tillräckligt. Men jag upplever det som svårare än ringsjal.. Ringsjal är ju så lätt att hissa upp och ner när man ska amma också..
Användarens profilbild
Av Ingah
Ja kanske det. Vilka sorter har du prövat?
Nu har jag iofs "bara" provat ergo och babybjörn. Ergon funkade ok när han var spädis med spädbarnsinlägget. Sedan har jag inte fått det att funka lika bra som sjalarna. Tycker sjalen blir stadigare och är lättare att justera, därför har jag använt mig mest av dem. Kanske ska testa selen igen även jag inte tycker det är alls lika mysigt :).
Jag tror att en 3,6 m kan vara bra om man gillar ryggsäck och höftknyt och de magknyt som funkar men ssjälv använder jag mest de längre sjalarna. Mitt favorit-snabbärande är ändå ringsjal och sele. Jag lyckades aldrig Få till kortsjal ordentligt, fast det handlade nog om att jag inte tränade tillräckligt. Men jag upplever det som svårare än ringsjal.. Ringsjal är ju så lätt att hissa upp och ner när man ska amma också..
Ja, ringsjalen är ju ganska snabb och smidig när man väl fått in snitsen. Har inte knutit så mycket rygg än, men det har mest blivit enkel ryggsäck och jag tänkte att kortare studer även sedan när han blir tyngre kan ju det vara ok istället för att bära på höften. Men det blir ju så fasligt mycket tyg över när jag knutit den även om jag dragit flera varv runt midjan. Därför tänkte jag att kanske 2.6 m var lagom för det ändamålet.
I frågan kortsjal vs. ringsjal så föredrar jag ringsjal rent bär-komfort-mässigt.
Det är lättare att få till bekvämt, och oftast så bär jag ju ändå på höften när jag snabb-bär i ringsjal, och behöver jag bära på ryggen går det ju att skuffa bak barnet dit också.

Jag har även korta kortsjalar (mina är ca 2,8 m, blir de längre tycker jag att de känns otympliga, och då kan jag lika gärna ha en 4,5+ m sjal och kyta rejälare knytningar med) och det roliga med dem är ju att de funkar fint som halsduk/filt också och att det går att knyta en enkel ryggsäck med dem. Gillar att ha kortsjal med för de gånger jag inte tänkt/trott att det ska bäras men det ändå är bra med ett bärdon till hands, ex en tur på stan med självgående treåring vars ben plötsligt slutar att fungera. ;)
Av Franneke
Det beror lite på vad du vill knyta och hur flexibel du vill vara tycker jag. (Och fortsätt satsa på sjal tycker jag, sjal är egentligen alltid överlägsen sele om man kan knyta bra. :wink: )

Ringsjal: Du kan bära på höften, magen och ryggen, men alltid bara med tyngden på en axel om du bär på det klassiska sättet. Har du en relativt lång ringsjal (det beror lite på hur stor du och ditt barn är), men i alla fall 2 meter, kan du även använda den som en shortie där du istället för att knyta fäster sjalen med ringarna.

Shortie ~2,6 m går bra för olika knytningar på ryggen som enkel ryggsäck med knut under barnens rumpa, rebozo (på engelska, vet inte vad det heter på svenska, youtuba lite), på höften med knut eller med lösa ringar och även på magen. Barnets vikt kommer nog alltid att bäras av axlarna(eller en axel) eftersom sjalen är för kort för ett varv kring midjan.

Shortie ~3,5 m är ännu mer flexibel, inte längre så lämplig som "no-sew sling", men istället enkel ryggsäck, höftkänguru, känguru på magen och en hel del annat.

Hur tänker du utifrån det? För bara korta sträckor typ trappan, bilen, handla eller så skulle jag köra ringsjal och sen en kortis i rätt längd för snabba upp och ner knytningar när ditt barn inte har tid att knytas upp, vill gå själv etc.

Vad gäller material för ringsjal/kortsjal kan du köra på klassiskt korskypert (randiga sjalar) och kommer inte att bli besviken, dessa sjalar håller för hela bärperioden. Vad gäller ringsjal kan det vara bra att testa olika sätt som ringarna är sydda. Jag föredrar enkel vikning eftersom jag alltid bär ringsjalen vriden och då funkar vissa vikningar vid ringarna inte så bra.

Hojta till om du undrar mer! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?