Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av carolinqua
Kan man sjala en 5månaders bebis på ryggen och cykla? Någon som har gjort det? (för det är väl för tidigt att använda cykelbarnstol..eller?)
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Jag har funderat på det här också och kommit fram till att det inte känns säkert på något sätt. Om man ramlar och trillar av tänker jag att barnet riskerar att krossas under min rygg. Å andra sidan cyklar jag som gravid hela tiden och det barnet skulle ju också krossas om jag ramlade på magen. :(
Användarens profilbild
Av nalimea
Cykelstol funkar från att barnet kan sitta utan stöd. Kort stund funkar lätt med W.

Är han in sjalen är han helt oskyddad och sitter dessutom fast på dig. Som gravid finns massa stötdämpare...
Jag hade nog kunnat cykla med barn i sjal här i byn, långsamt. Men knappast i större stad eller under tidspress.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
AislinCarys skrev:
HannaGerda skrev:Jag har funderat på det här också och kommit fram till att det inte känns säkert på något sätt. Om man ramlar och trillar av tänker jag att barnet riskerar att krossas under min rygg. Å andra sidan cyklar jag som gravid hela tiden och det barnet skulle ju också krossas om jag ramlade på magen. :(
Det stämmer inte. Bebisen i magen är extremt välskyddad för även allvarliga stötar, t ex fall.

Skönt att höra! :vågen:
Av belinda
Jag skulle inte cykla med bebis i sjal. Barnet är mycket mer skyddat i en cykelsits. Dessutom är det svårt att hitta en hjälm som passar till så små.
Användarens profilbild
Av mia82
Jag skulle inte cykla med barn i sjal. Ang barnsits ska man väl vänta tills dykreflexen växt bort. De flesta rekommendationer som jag sett säger 9 månader, men jag har även sett att det finns läkare som rekommenderar att man väntar tills barnet är ett år.
Användarens profilbild
Av carolinqua
Ok..så inte cykla med lille H i sjal eller cykelstol :hmm: H kan sitta själv en liten liten stund, så det räknas väl inte.
Kan man ha båda barnen cykelkärra då?
Användarens profilbild
Av Ellinor
carolinqua skrev:Ok..så inte cykla med lille H i sjal eller cykelstol :hmm: H kan sitta själv en liten liten stund, så det räknas väl inte.
Det finns någon (dyr) hängmatta för cykelvagnar, men jag vet inte hur det är med hjälm då.
Användarens profilbild
Av sus
carolinqua skrev:Ok..så inte cykla med lille H i sjal eller cykelstol :hmm: H kan sitta själv en liten liten stund, så det räknas väl inte.
Min kusin monterade fast babyskyddet (från bilen) i cykelkärran när hans barn var små, men då fick det bara plats ett barn i cykelkärran. Men du kanske kan ha den lilla stock den stor i cykelstolen.
Användarens profilbild
Av Åsa K
När barnen var riktigt små låg de i mjuklift i cykelvagnen. När de började kunna sitta fick de sitta i cykelvagnen.
Användarens profilbild
Av Nina & lilla J
Åh nej, cykla inte men en sån liten. Jag tycker det låter jättefarligt, gör inte det.
Användarens profilbild
Av Labolina
Det här har jag också funderat på. Skönt att få lite input från fler håll!
Användarens profilbild
Av noranora
Såhär säger NTF: http://www.ntf.se/konsument/fraga3487.asp?katid=28

"Cykla med barn i bärsele?
Jag har en bärsele och känner andra som också bär sina barn på dessa sätt. En del av dem cyklar med sina barn i bärsele på ryggen - är det lagligt? Eller måste barn färdas i barnstol på pakethållaren?
Svar:
Enligt lagen får man skjutsa ett barn på cykeln om den har 'lämpliga säten'. Att cykla med ett barn på ryggen kanske kan verka praktiskt om barnet är för litet för att kunna sitta själv i en cykelsits. Men om du skulle ramla omkull är risken att barnet skadar sig väldigt illa mycket stor. Barnet ramlar inte bara i backen, utan du riskerar även att klämma barnet med hela din tyngd. I en cykelsits sitter barnet fastspänt med bälte, och riskerar inte att flyga iväg. Dessutom skyddar cykelsitsens hårda skal i fallet.

Jag skulle därför rekommendera att du väntar med att cykla med ditt barn tills det är tillräckligt stort för att sitta i en cykelsits (vid ca 1 års ålder). Både du och barnet bör dessutom använda cykelhjälm."

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?