Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ska till Stockholm snart. Har en barnvagn och har ett par sjalar. Vi ska hem till en kompis, lämna grejer och sen åka till Grönan, gå där under dagen och sen iväg till någon restaurang och käka. Är planen. Är det naivt att tro att jag klarar mig med bara sjalen? Vagn är ju avlastning för all del, men HATAR att åka tåg med barnvagnen, för man är så himla beroende av att någon är snäll och vill hjälpa till, det är krångligt att ta sig överallt... Men som sagt, det är ju skön avlastning om/när hon somnar. Kommer även ha en 4-åring med mig+min vän som ska åka med min son... Vad tror ni? Lite input? :roll:
Klart du klarar dig utan vagn, det är bara åbäkigt att ha en! Går det att lägga ner bebis när hen somnat kan ni ju passa på att ta en fika/matpaus då, sätt er i något hörn eller hitta en servering som har soffor och lägg ner bebisen en stund. Eller tvinga kompisen att hjälpa dig att bära om du blir trött. ;)
För mig skulle det bero mycket på hur mycket packning i övrigt du ska ha med dig. När jag åkte från gbg till gotland själv med en 8-månaders var det ovärderligt med vagn. Inte i första hand för barnet, utan för packningen. Tyckte det var skönt att slippa bära den stora tunga väskan, särskilt vid på och av på tåget. Sen måste jag säga att jag tycker det är skönt att inte behöva vara sovstation 100% av sovtiden, att hon kan sova en stund i vagnen.

Därmot, om jag skulle åka bara över dagen med mer eller mindre bara handbagage, då skulle jag hoppa vagnen, om du tror att du orkar.
Alltså, jag saknar fortfarande vagn när vi är på ställen som liseberg, eller andra heldagsutflykter! Vart gör man av all packning? Extra jackor, matsäck, etc?? Barnen är ändå stora nu, men jag saknar vagnen ännu.... :roll: Men ska du inte ha packning, matsäck etc. med så funkar nog bara sjal.
Ja, vi ska sova över en natt i sthlm, men lämna som sagt var packning hos vännen. Behöver ha med en väska med blöjor typ, hoppas jag ;) Mat äter vi nog där... Tror fördelarna överväger nackdelarna... Kan ju växla mellan att ha henne på magen och på ryggen också så behöver det inte bli tungt efte ett tag :) + är ju också att då kan vi äta vart vi vill och vi behöver inte ha en vagn som tar upp hela lägenheten (en vagn tar rätt mkt plats om man har typ 25 kvm...)
Ett tips är att ha grejerna i en dramaten eller väska med hjul... så slipper man kånka på allt i alla fall.

Jag gillade heller aldrig att ha med vagn på tåg, då bar jag hellre.
Åkte flera gånger ner till Skåne med bebis utan vagn och tyckte det funkade jättebra.
En dagsutflykt med två barn skulle jag inte göra utan vagn. Men det beror ju på om man tycker det är okej eller jobbigt att bära, både barn och grejer. Och vad barnet ifråga tycker om att åka vagn. Jag tycker det är jobbigt att bära en väska samtidigt som jag bär barn, och aldrig blir det sådär enkelt som att bara stoppa en blöja i fickan som det tycks vara för många :)
Med vagn åker du ju gratis på bussar. Är väl enda fördelen.

Ot:
på liseberg skulle jag aldrig ta vagn. Kommer inte fram och någon måste vakta den hela tiden. Minskar också massa onödig packning som körs runt bara för att man,har vagn.
moggleif skrev:Med vagn åker du ju gratis på bussar. Är väl enda fördelen.

Ot:
på liseberg skulle jag aldrig ta vagn. Kommer inte fram och någon måste vakta den hela tiden. Minskar också massa onödig packning som körs runt bara för att man,har vagn.
Vi har med oss vagn och farmor när vi är på liseberg. Då kan man parkera dem bägge två vid nån lämplig parkbänk. :tumup:

Jag har gärna tagit vagnen när jag åkt till Uppsala, men då är det såna där bra regionaltåg som är i nivå med perrongen.
SCSI skrev:

Ot:
Vi har med oss vagn och farmor när vi är på liseberg. Då kan man parkera dem bägge två vid nån lämplig parkbänk. :tumup:

Jag har gärna tagit vagnen när jag åkt till Uppsala, men då är det såna där bra regionaltåg som är i nivå med perrongen.
Vips så blev man av med svärmor! Och hon känner sig viktig. :tumup:
Hur har du tänkt när ni är på Grönalund? Ska du inte åka någonting med din 4-åring? För mig skulle det underlätta om jag kunde sätta min bebis i en vagn för att kunna åka nyckelpigorna med min 4-åring.
Sen håller jag med om att vagn är guld värd när man är på Grönalund. Om det är ostadigt väder till exempel och ni har extratröjor och regnjackor med er, vad gör du av dom om du inte har vagn. Jag har altid haft vagn med mig på grönan sen jag fick barn. Förra året var min yngsta 5 år, men jag tyckte ändå det var värt att släpa med den.
Nja, jag vet inte om min vän har någon större lust att agera barnvakt till min lilla bebis, så tanken är väl att han och 4-åringen ska åka. Har fortfarande inte bestämt mig för vad som blir bäst. Min lilla tjej gillar inte att ligga i vagnen ibland... Men man kanske kan ta med vagn och sjal, och låsa fast någonstans om hon vägrar? Jag vet inte...
moggleif skrev:
SCSI skrev:

Ot:

Vips så blev man av med svärmor! Och hon känner sig viktig. :tumup:
Japp! Och när ungen tröttnat på Liseberg tar svärmor med honom hem och vi kan åka några timmar till.
Nu kom jag just på att det arrangemanget inte funkar längre, svärmor har ju flyttat till Malmö! :(

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?