Tipset om Pepplonsidan var utmärkt eftersom den ergonomiska utvecklingen av barnets ryggrad förklaras helt rätt. Dock glöms utvecklingen av barnets höft bort, som är lika viktig och sammanlänkat med ryggens utveckling eftersom de anatomiskt hänger ihop. Den runda, sunda ryggen och den rätta grodställningen, där höftledens kula placeras rätt i den ännu mjuka och formbara höftleds"gropen" (har inte koll på exakta termer här) betingar varandra. Trycks barnets rygg platt kan barnet inte heller ha den korrekta grodställningen, har barnen benen hängande t ex kan inte ryggen vara rund.
I tyska bärsammanhang rekommenderar man de flesta selar först när barnet kan sitta stadigt, och helst har börjat krypa eftersom ryggens utveckling då kommit så långt att en sele funkar. Orsakerna är dels att steget mellan barnets ben oftast inte kan anpassas och då benen trycks för långt isär (benen innanför selen rekommenderas inte), att materialet inte alls är lika anpassningsbar som en sjal, samt att selen faktiskt trycker barnets rygg i en rakare position än som är bra. I Ergo, Manduca etc sitter axelremmarna fast på sidorna av ryggpanelen. Drar man selen tight och barnet mot sig, trycks ryggen in, en rund, ideal rygg är alltså inte möjlig.
Jag kan leta upp mer information om detta om du vill, men jag förstår om du vill kunna rekommendera "enkla" selar istället för "krångliga sjalar".
För enkelt bärande av nyfödisar kanske du kan informera om bra ringsjalar?
Och så är jag nyfiken: Är det din egen mammagrupp du informerar eller har du någon slags verksamhet där du sysslar med sånt? Låter superbra och spännande nämligen!

Mamma till bästaste L, född i februari 2010, som springer, balanserar, hoppar på ett ben eller åker springcykel och knodd i magen som väntas komma i februari 2014.