Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av anxy
B har just fått hörapparat. Han gillar den inte, så det är ett heltidsjobb att hålla koll på den så den inte åker i munnen. Jag bär flera timmar per dag, men hörapparaten tjuter genast han lutar sig mot ryggen eller när han ammar, om den mot alla odds får sitta kvar.

Finns det fler hörapparats-sjalbarn här. Kan inte ni berätta lite om hur det varit. Alla "betraktelser" tas tacksamt emot.
Av Evelina1201
Å! Ja! Har saknat en höris-sjalis-kompis! :heart:
Min J är ett par månader yngre än din B och har haft hörapparaterna sen mitten av dec, så snart ett halvår. Och han var alltså nästan sex mån när vi fick dem.
Det där med rundgången ja... :evil: vi tar alltid av dem när vi ammar, både jag och J tycker verkligen att de stör då. J sover aldrig med hörisarna, och det är mest när han är trött som han vilar huvudet mot mig i selen. Annars upplever jag faktiskt att jag reagerar mer än J när det tjuter... tror kanske att han har vant sig fortare än jag? Och sen märker jag stor skillnad om insatserna är nygjorda eller inte också, det rundar mycket mer när de inte sluter tätt.

Bara på dessa månader har jag känt att det går i perioder det där med att plocka ur dem. Ibland tycker jag att det enda jag gör är att pyssla med hörisarna, men oftast går det rätt bra ändå. Vill också säga att man lär sig snabbt, i början tyckte jag att det var jättekrångligt att få i dem men nu sätter jag i dem med en hand utan att titta! 8) se det som att du får träna på knycken nu när B tar bort dem hela tiden, så fattar han nog alldeles snart vitsen med att ha dem i öronen!
:heart:
Användarens profilbild
Av anxy
Tack för svaret :heart: behövde nog bara höra att vi inte är ensamma:) för de sista dagarna har jag inte gjort annat än satt i hörapparaten.

B är faktiskt yngre än din J han skulle ha fötts i juli så det är efter det vi räknar hans ålder....men det är väl ungefär samma.
Första två dagarna efter att han fick hörapparaten (han har bara en) så verkade han tycka det var spännande och ljudade och sjöng, så det känns lite som att han bara är intresserad av att undersöka den (men jag är ju rädd att den ska förstöras) har du behövt använda "tork-koppen"?
hur gör du när han drar ur hörapparaten och sitter på ryggen(använder ju sele så det går ju, men ....)
och vet du förresten om man kan köpa fler såna band som man fäster den i...eller andra fiffiga prylar (är trots allt grymt imponerad av hur tuff och modern apparaten är)
Användarens profilbild
Av melon
Här finns det inget sjalbarn med hörapparat men väl en sjalpappa. Han har slängt upp flera par hörapparater i äppelträd under uppväxten i tron av att han skulle bli av med dem, så han vet hur det är att vilja slita av dem i tid och otid.

Barnen växer ju så himla fort när de är små så att förhindra att insatsen blir för liten och det börjar gå rundgång, sk återkoppling, är nog rätt svårt. Men se till att den är intryckt ända in så att den sitter rätt. Sedan tar det ett tag att hitta exakt rätt form på insatsen till just det örat, olika material och formgivning passar olika hörapparatsbärare. Passformen är ju a och o vad gäller att förhindra återkoppling.

Min man hälsar att återkoppling är jätteotrevligt. Det är ju en subjektiv bedömning men när barnen är så små vet man ju inte vad de tycker om det. Hörapparaterna blir bättre och bättre också, hans hörapp är mycket mindre känslig nu och jag har inte hört den tjuta på jättelänge.
Av Evelina1201
Ja, så tänker jag också - det där med att undersöka den. Den sitter ju i hans öra liksom... och jag känner mig lite kluven där, för jag vill ju att han ska få kolla och känna och undersöka (men inte slita sönder, vilket redan har hänt fast det var lätt fixat... :shock: eller åka in i munnen för den delen). Torkkoppen har vi använt ett par gånger efter att apparaterna utsatts för smakprov. :mums:

Jag bär oftast på magen och sitter han på ryggen har han haft fastknuten mössa så jag har inte riktigt stött på det problemet än.
Av Evelina1201
melon skrev:Barnen växer ju så himla fort när de är små så att förhindra att insatsen blir för liten och det börjar gå rundgång, sk återkoppling, är nog rätt svårt. Men se till att den är intryckt ända in så att den sitter rätt. Sedan tar det ett tag att hitta exakt rätt form på insatsen till just det örat, olika material och formgivning passar olika hörapparatsbärare. Passformen är ju a och o vad gäller att förhindra återkoppling.
Ja, som tur är får man göra om insatserna ofta med småttingar (varje mån i sthlm), dock kan ju avtrycken påverkas av t.ex. ledsen bebis (läs: gapande) som i sin tur påverkar passformen och återkopplingen...
Användarens profilbild
Av anxy
det var bra att det blev kallt :whut: missförstå mig rätt;) men vi fick hörapparaten när det var varmt, och nu när det blev svalare tog vi fram öronlapps hatten...och det var ju perfekt, för enkelt för att komma på själv!Så nu får jag fixa sommarhattar med öronlappar.

så de sista två dagarna har det gått lite bättre igen. Precis som du skriver Evelina om att undersöka tänker jag också, jag låter B titta och känna på apparaten, men det är ju svårt utan att den åker i munnen,

vi gör avgjutningar varannan månad, insatsen vi har passar inte så bra märker jag , ska gjuta om efter midsommar...känns länge
Av Evelina1201
anxy skrev:det var bra att det blev kallt :whut: missförstå mig rätt;) men vi fick hörapparaten när det var varmt, och nu när det blev svalare tog vi fram öronlapps hatten...och det var ju perfekt, för enkelt för att komma på själv!Så nu får jag fixa sommarhattar med öronlappar.
Toppen ju! Inte att det blev kallt nej. :lol: tipsa gärna om du skulle hitta solhatt med öronlappar! Fast det kanske inte finns..? Man får kanske sy själv...

anxy skrev:vi gör avgjutningar varannan månad, insatsen vi har passar inte så bra märker jag , ska gjuta om efter midsommar...känns länge
Om de verkligen inte sitter bra skulle jag ringa och försöka få en tidigare tid!
Användarens profilbild
Av anxy
Bild

name it hade såna här...men känner mig osäker då storlekarna är 68/74 och inte vanlig hattstorlek

http://www.monelisa.se/solhattar/solhatt-2.html
denna var också söt

tänkte efterlysa här annars :wink: pop har haft tidigare

har också funderat på en tidigare tid, hur länge tar det för er att få insatsen, från att ni har gjutit?
Av Evelina1201
TACK för hatt-tipsen! :tumup: den prickiga var så himla söt!
anxy skrev:har också funderat på en tidigare tid, hur länge tar det för er att få insatsen, från att ni har gjutit?
Nån vecka typ... o så får vi dem i brevlådan, jättesmidigt!

Å, J försökte sätta in ena hörisen i mitt öra härom dagen... har bett min mamma att sy en docka med hörapparat! :D
Användarens profilbild
Av miom
Tassar. Har haft happ sedan 4-årsåldern. Då fick jag två lådor på magen. Lite otympligare än de jag har i dag.
Användarens profilbild
Av anxy
Evelina1201 skrev:TACK för hatt-tipsen! :tumup: den prickiga var så himla söt!
anxy skrev:har också funderat på en tidigare tid, hur länge tar det för er att få insatsen, från att ni har gjutit?
Nån vecka typ... o så får vi dem i brevlådan, jättesmidigt!

Å, J försökte sätta in ena hörisen i mitt öra härom dagen... har bett min mamma att sy en docka med hörapparat! :D
p.o.p hatt är värdelös (små och felaktigt placerade öronlappar :evil: )

har ställt upp ljudet på hörapparaten nu och gjort en ny insats, och B accepterar den mer och mer. dessutom har han fått mycket lättare att lokalisera ljud.

B har också en docka, kollar på lite olika modeller på "sydda hörapparater" (storasyster vill också ha en) B's docka har redan en shunt....så måaste jobba vidare. posta gärna bild på dockan:D

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?