Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sarai
Först tyckte jag att kortsjalar var helt överflödiga, jag kunde inte få knytningen att bli bra och de avlastar sämre än långsjalar, men nu har jag ändrat mig. De är ju så smarta!

Mina barn blir större och behöver inte längre bäras konstant. Dessutom kom jag på att om jag sätter knuten på höften som med en japansk ringsjal är det inte lika noga att knytningen är perfekt. Ska jag bära länge med kortsjal blir det på ryggen i torso. Dessutom är ju kortsjalen bra till annat.

Sista veckorna har kortsjalen varit solskydd, halsduk, handuk och sittunderlägg. Tidigare har den även fungerat som extra väska, barnstol och hängmatta. Vad kan man mer använda en kortsjal till?
Av Isadora
Men vilken ska man ha? Jag har bara ägt BäraBarn och inte fått till det hur jag än försökt. :( För det är ju så snyggt att bära i kortsjal ju.
Användarens profilbild
Av Sarai
Dorotea skrev:Du vet... kortsjalen är handdukarnas handduk :tumup:
Jag gillar också kortsjal :vågen:
Jamen precis! Jag har också lyckats göra en solklänning. Det skulle jag inte vilja göra av en handduk.

Jag har en bära barn (som jag inte lyckats knyta enligt instruktionerna) och en drygt tre meter girasol. Den avlastar underbart men ger betydligt större knut. En tunn hoppe eller ellevill tror jag skulle funka fint.
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Jag älskar också mina kortsjalar. Bär ofta fyraåringen på 22 kilo genom affären när orken tar slut, det blir ju inga långa bärstunder, men jag tycker att hon sitter lika bra i kortsjalen på ryggen som hon gör när jag bär i långsjal.
Användarens profilbild
Av Sarai
Lindiwe skrev:Jag älskar också mina kortsjalar. Bär ofta fyraåringen på 22 kilo genom affären när orken tar slut, det blir ju inga långa bärstunder, men jag tycker att hon sitter lika bra i kortsjalen på ryggen som hon gör när jag bär i långsjal.
Hur knyter du då? Över ena axeln?
Användarens profilbild
Av Sarai
Med 2,5 tar jag den över ena axeln och gör en knut i höjd med toppen av höftbenet på andra sidan. Sjalen ska hänga som ett sådant band som skönhetsdrottningar har. Sedan sätter jag barnet mage mot mage med ett ben ut på varje sida av sjalen. Det finns en klistrad tråd som heter något med japansk ringsjal under knytbeskrivningar som inspirerade mig.
en 3,7 kan man knyta höftkryss eller ryggsäck med. Jag knyter helst torso när jag ska bära på ryggen med kortsjal. Jag lärde mig efter en beskrivning på youtube från någon som kallar sig adamsinappalachia.
(fritt ur minnet, mobilsurfar och orkar inte leta länkar)

jag har ett par vanliga sjalar jag brukar ha om halsen och knyta på samma sätt vid akut bärbehov. De avlastar inte som en riktig bärsjal, men är definitivt bättre än bara armarna.
Av Jos
Men alltså...

Jag har en ringsjal. Och en långsjal. Ett par selar. Vagn. Med ståbräda ifall fyraåringen blir trött. Jag trodde inte jag behövde nåt mer bärdon. Min man har sagt att jag verkligen inte behöver nåt mer bärdon...

Men på er i denna tråd låter det ju som om jag verkligen missar något om jag inte skaffar en kortsjal... :hmm:
Användarens profilbild
Av Sarai
Nu har jag letat efter filmen med hon som kallar sig adams.. Hittar inget med telefonen, synd för hon förklarade bra. Däremot finns det fler filmer om man söker så rebozo torso. (rebozo är en mexikansk kortsjal och det verkar vara samlingsnamnet för alla kortsjalar i amerika)
lite ot, men om man söker på bara rebozo kommer det upp ett antal filmer där de visar otaliga sätt att knyta på när sjalen anvands som klädesplagg. :D
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Jos skrev:... Men på er i denna tråd låter det ju som om jag verkligen missar något om jag inte skaffar en kortsjal... :hmm:
Kanske du missar det att en kortsjal är bekvämare som halsduk/filt/handduk än vad ringsjalen är? 8)

:wink:
Av Jos
CrazyMagpie skrev:
Jos skrev:... Men på er i denna tråd låter det ju som om jag verkligen missar något om jag inte skaffar en kortsjal... :hmm:
Kanske du missar det att en kortsjal är bekvämare som halsduk/filt/handduk än vad ringsjalen är? 8)

:wink:
Ja det låter ju högst rimligt. Fast som skydd mot yrande snö in i barnvagnen i vintras funkade ringsjalen fint!

Men du menar alltså att jag inte alls behöver nån kortsjal?

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?