Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bara_jag
Jag vill veta vilket sele ni varit mest nöjd med till era stora barn?
Min dotter är nu snart 3½ och jag vill ha ett sele som funkar för henne nu.
Hon går ju oftast, men ibland blir ju benen eller barnet trött 8)
Har just en Boba2 hemma på test. Men funderar på om den inte är lite låg i ryggen :hmm:

Vilka selar har ni?
Vilka gillar ni bäst?
Vilken sele har högst rygg?

Många frågor... ge mig svar :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Labyrint
Jag har inte ett så stort barn, men vi har ganska nyligen kunnat börja använda Tuli Toddler och den är superskön. Nog bekvämaste selen jag provat :) (jämför med Ergo, Pognae, Beco Butterfly) Toddlersele som sägs vara en av de största.
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Tack för svaren :tumup: då har jag 2 selar att kolla upp :vågen:
Användarens profilbild
Av zink
Bioba gillade vi. Vi gillade inte Patapum Toddler p g a den där extra remmen. när det gäller höjder så minsn jag att en Manducas två lägen motsvarar de två Patapum, baby och toddler. Men Boban i förhållande till den? Har aldirg testat de andra som nämns i tråden så de kanske är rätt för er?

Har en lång son, nu 5 år och över 115 cm men Boban känns bra. Kör med "stigbyglar" av korta ClasOhlson-spännremmar. Avlastningen behövs, annasr kramp i benen!
Användarens profilbild
Av telistant
Siania skrev:Angelpack LX tycker jag funkar perfekt. Även till en nästan sexåring när det kniper. :tumup:
Oj, den tyckte jag funkade bra till 1,5 år ungefär. Mina killar är iofs rätt långa men stora killen klagar på att det gör ont i snoppen med den selen. Manducan är bättre till större barn tycker vi. Men vi har inte provat boba eller tuli heller
Användarens profilbild
Av Siania
telistant skrev:
Siania skrev:Angelpack LX tycker jag funkar perfekt. Även till en nästan sexåring när det kniper. :tumup:
Oj, den tyckte jag funkade bra till 1,5 år ungefär. Mina killar är iofs rätt långa men stora killen klagar på att det gör ont i snoppen med den selen. Manducan är bättre till större barn tycker vi. Men vi har inte provat boba eller tuli heller
Mina barn är flickor (ingen snopp som kan göra ont) och dessutom är den äldsta liten till växten. Både barnen och jag tycker den är bekväm men den stora åker bara i nödfall och korta stunder. Lillasyster som snart är tre år sitter finfint i den och jag orkar bära lääänge.
Av HoyaBella
Använder Boba till min storvuxna snart 3-åriga unge. Funkar bra, men såg i ett skyltfönster att den är himla låg i ryggen. Och hon får ju inte mkt stöd på benen. Fotstöden gillar hon inte så dem använder vi inte.

Har börjat fundera på om jag skulle kunna få unna mig en "storbarnsele". Så jag läser nyfiket om det kommer fler kommentare här! Tuli Toddler låter spännande....
Användarens profilbild
Av telistant
Siania skrev:
telistant skrev:
Mina barn är flickor (ingen snopp som kan göra ont) och dessutom är den äldsta liten till växten. Både barnen och jag tycker den är bekväm men den stora åker bara i nödfall och korta stunder. Lillasyster som snart är tre år sitter finfint i den och jag orkar bära lääänge.
Selen i sig gillar jag skarpt iallafall!
Användarens profilbild
Av nalimea
Tassar
Användarens profilbild
Av Medlawg
Har inte heller så stort barn ännu, men en storvuxen drygt 2-åring, och bytte från Angelpack till Boba vid 1,5 års ålder. Tycker den avlastade bättre då. Nu har det inte blivit mycket sele alls under vintern, och för övrigt har jag inte många selevarianter att jämföra med, men Boban har iaf funkat bra för oss.
Användarens profilbild
Av nalimea
Får man kapa en tråd när man har precis samma fråga?
Nu är min 3½åring bara 2½ år, men han kvalar in på typ 95cm och 15 kilo.

Eden baby säljer Angelpack XL för halva priset, så den hamnar i prisklass med Pognae.
Tula Toddler är bra mycket dyrare, :roll: och Boba har inga fina färger på den officiella hemsidan.

Hittar dock inga mått på vare sig Angelpack eller boba, men det skiljer sig ju en decimeter i sittbredd (34cm för Pognae och 44cm för Tula, och även i sitthöjd (vilket jag antar är ryggstöd?) (37cm utan och 45cm med nackstöd för Pognae och 47cm för Tula).

Har för egen del bara provat Angelpack när det gäller sele. Är nöjd med den till miniskruttan på sina fyra stackars kilo, och ett huvud som inte sticker upp över kanten hur mycket hon än sträcker på sig, :lol: :heart: så vet inte hur mycket centimetrar hit och dit egentligen gör...
ganesha skrev:Får man kapa en tråd när man har precis samma fråga?
Nu är min 3½åring bara 2½ år, men han kvalar in på typ 95cm och 15 kilo.

Eden baby säljer Angelpack XL för halva priset, så den hamnar i prisklass med Pognae.
Tula Toddler är bra mycket dyrare, :roll: och Boba har inga fina färger på den officiella hemsidan.

Hittar dock inga mått på vare sig Angelpack eller boba, men det skiljer sig ju en decimeter i sittbredd (34cm för Pognae och 44cm för Tula, och även i sitthöjd (vilket jag antar är ryggstöd?) (37cm utan och 45cm med nackstöd för Pognae och 47cm för Tula).

Har för egen del bara provat Angelpack när det gäller sele. Är nöjd med den till miniskruttan på sina fyra stackars kilo, och ett huvud som inte sticker upp över kanten hur mycket hon än sträcker på sig, :lol: :heart: så vet inte hur mycket centimetrar hit och dit egentligen gör...
Här kommer lite länkar till måttabeller för de olika selarna:
http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98 (Iof måtten för boba 2g men tror de är ungefär desamma som 3g som säljs nu, 2g finns dock fortfarande att köpa på rea på vissa ställen)
http://www.knyt-an.se/list_varugrupp.as ... l%E2%80%9D

Vi har en boba här hemma som varit guld värd mellan 11mån och två år. Vår tvååring är dock lite kortare än din. Nu i vinter med massa tjocka kläder emellan oss tyckte jag inte den satt lika bra, kanske sitter den bättre nu när vi slipper vinterkläderna?! Den har inte så bred sittyta, ca 33 cm men omsluter barnet väldigt bra då den är bredare runt barnets rygg. Dock är höjden lite låg precis som Bara_jag skrev, den är bara 41 cm (samma mått som Manducan har i sitt högsta läge- och den gillar många till äldre barn, så jag antar att höjden är en smakfråga) men jag kan tänka mig att höjden och bredden på Tula kan passa ett äldre barn bättre. Men sen handlar det ju också om hur de olika selarna passar på bärarens kropp, ibland kan måtten på selarna vara hyfsat lika men ändå upplevas olika att bära i beroende på hur de sitter på mig som bär.

Sedan finns wombat selen med, i många olika storlekar. Dock ett betydligt högre pris:
http://www.wearababy.com/shop/full-buck ... egory_id=4

Här finns en jämförelse mellan Tula och Wombat
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=194436

Kanske blev det bara svårare nu :oops:
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Jag är så glad att ni skriver, så kapa på bara.

Jag är ju kort (166 cm) och "tjock" (iaf tjockare än jag vill/är van) och på mig sitter boban rätt bra, kanske att jag tycker axelbanden sitter lite högt upp på undersidan av armarna... kan ju ha att göra med att jag är kort :wink:
Men den avlastar bra och sitter bra över höften.

Jag har tänkt på det där med höjden på ryggdelen. Hade den varit högre så kanske ett större barn skulle känna sig instängt :hmm: och man begränsar bärarens längd ytterligare. Men... nej föresten, sååååå kort är jag ju inte :Hahaa: och nej, hon é ju van med sjal... inte skulle hon känna sig instängd.
Eller??? :hmm:
Användarens profilbild
Av Amaltea
Jag bär E i en Beco Butterfly ibland. Hon är snart 4 och väger 17 kg. Hade Anglepack innan men där blev vadderingen på axelremmarna för korta när hon var ca 2 1/2.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?