Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av thepal
Jag är så otroligt sugen på att börja bära på ryggen nu. Fast varje gång jag tänkt testa så hittar jag på någon dum ursäkt för att inte göra det just då.
Jag är så rädd att jag inte ska få upp lilleman på ryggen utan att tappa honom. Hur bör man smidigast och enklast få dit honom? Jag har stått vid sängen säkert hundra gånger nu utan att våga ta klivet. Själva knytandet känns inte alls farligt.

Några tips? Jag har tänkt att maken ska få hjälpa till också, men det känns ändå läskigt.
Användarens profilbild
Av kristinek
Jag är också väldigt mycket nybörjare. Har stått vid sängen med sambon brevid. Fast nu har lilleman blivit stadig på benen, så nu får han stå bakom mig i soffan. Nu är det helt plötsligt knytningen som inte är bra snarare än att få upp honom... :hmm:

Tass för tips helt enkelt!!
Användarens profilbild
Av Safireee
Jag vågar bara bära på rygg i Manducan nu när Stella är så liten. Men jag vrider henne från sidan medan jag har ryggen mot soffan. Sedan är det bara att fälla upp panelen och trä på sig armarnas remmar.

Men det är ju bra att ha hjälp! Träna mycket! Och det blir ju enklare ju större och stabilare de blir. Till slut kan de klättra upp själva och sätta sig på rätt plats. :mrgreen:
Användarens profilbild
Av thepal
SCSI skrev:Jag började med meitai - det kändes mkt säkrare när han var alldeles pluttig! Sen övade vi framför spegeln i sovrummet med sängen bakom. :tumup:
Den tanken har faktiskt slagit mig. Fast jag vet inte riktigt om det underlättar själva momentet att få upp honom på ryggen :hmm: .
Ett inköp av MT kan det ju i alla fall motivera och sedan får man helt enkelt se om det känns lättare att ta mod till sig med den.
Nu igår kväll sa jag till maken att han måste påminna mig att vi SKA testa i helgen. Så nu har jag i alla fall en som pushar på mig. Kanske att jag inte kommer undan då tänkte jag.
Användarens profilbild
Av thepal
thowida skrev:jag svingar men jag vet att en del puffar runt under armen.

Börja öva när maken är hemma och kan vara lite med eller gå på en sjalträff och be om hjälp :lol:
Ja svinga känns lååångt borta för mig. Det blir nog att försöka få honom runt kroppen istället eftersom det känns lite mindre farligt i alla fall.

Ja en sjalträff kanske jag får kolla upp. Vana sjalare vore självklart det bästa stödet.
Av sarahejhej
Jag bar bara i sele i början, då la jag bebisen på selen i sängen och satte mig framför, knäppte på bältet och böjde mig sen bakåt och drog på axelremmar. På så sätt slapp jag hela problematiken med få upp på ryggen-momentet. Funkar med mt också! Efter ett tag känner man sig säkrare och bebisen är mer van och plötsligt vågar man svinga
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
Jag började knyta på rygg i sjal genom att lägga sjalen på soffan, sätta barnet på och sen knyta. När jag väl lärde mig svinga övergav jag dock den tekniken och tycker den varianten är onödigt krånglig, och föredrar att svinga. Då vet jag att sjalen hamnar bra eftersom den hålls på plats när jag svingar runt. Kan vara tryggt att öva i sällskap av någon som står och är beredd, men det gäller att den personen inte är för nervös själv för då kan det ha motsatt effekt.
Användarens profilbild
Av camsch
När det gäller att få upp bebis på ryggen, så är svingen oslagbar. Kolla på youtube, där finns massor av filmer om exakt hur man ska göra. Och när man väl kommit på det faller det sig väldigt naturligt.
Det som jag tyckte var svårt var att komma vidare sen, för efter själva uppsvinget där man håller stadigt i båda överarmar så måste man ju släppa minst en, det var klurigare.
Men jag säger också sele eller meitai, som första grej. De är snabbast, och man kan öva med en kudde eller ett gosedjur också.
Användarens profilbild
Av Mårbacka
Jag håller med om flera tips du fått; öva med nalle, börja med sele. Har ett tips till som hjälpte mig över tröskeln att våga testa olika knytningar. Jag använde en ringsjal, skumpade barnet från höften till ryggen och drog åt. Sedan satt barnet på plats och jag kunde knyta långsjalen utanpå utan att vara rädd att bebisen skulle ramla ned!

Lycka till! Det är så kul när man får tll det!
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag puttar runt barnet under armen, lyckas alltid trassla in mig i minst en sjalända annars... :oops: vill minnas att det dessutom gick att göra så med barnet i delen, vrida hela alltet runt midjan iksom.

Och numera, om han är på humör, hoppar han upp själv när jag ber honom. :tumup:
Användarens profilbild
Av Mårbacka
Läste Ts igen och såg att det är att få upp barnet som du nojar för. Tycker verkligen att svinga är oslagbart men vet att jag skumpade via höften en del i början. Finns massor av tips på Youtube :tumup:

Berätta gärna hur det går sen!
Av mammatillE
Jag ÄR ju också nybörjate på ryggknyt men jag varnar för svinga.. Skuffa runt höften är så mkt bättre.. Barnet sitter mer fast hela tiden på nåt sätt, sving uppmuntrar till bus/släppa/kasta sig och man trasslar in sjalen.. Jag är supersäker på skuffandet, knyta går bra ibland men jag behöver öva!
Av Sofie
mammatillE skrev:Jag ÄR ju också nybörjate på ryggknyt men jag varnar för svinga.. Skuffa runt höften är så mkt bättre.. Barnet sitter mer fast hela tiden på nåt sätt, sving uppmuntrar till bus/släppa/kasta sig och man trasslar in sjalen.. Jag är supersäker på skuffandet, knyta går bra ibland men jag behöver öva!
Jag är inte nybörjare och har burit F på ryggen då och då från några få veckors ålder. Och jag tycker svinga känns så ofantligt mkt säkrare än att skumpa runt.
Jag prövade eg bara skumpa runt på W, med F har jag bara kört svingen. Jag upplever att jag har full kontroll, på ett helt annat sätt än med runtskumpning då tyg kan haka i och sjalen oftast trasslar in sig. Med svingen får jag barn och sjal på plats på en sekund.

Jag skulle rekommendera att kolla på en bra film eller få instruktioner från en van svingare och sedan öva med gosedjur eller docka någon gång. Sedan kan man med fördel stå på knä i sängen när man prövar med ett spädbarn första gångerna. Kanske med ngn bakom sig, så länge den inte pillar! Utom om barnet faktiskt ramlar då förstås.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?