Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av baghera
Min mamma, som är lite misstänksamt inställd mot det här med sjalbärande, berättade att en avlägsen släkting hade tappat den nyfödda bebisen i golvet när hon bar i sjal och böjde sig fram (barnet klarade sig utan skador som tur var). HOn har också hört att i Tanzania där vi har bott är det inte ovanligt att barnen far ur sjalarna på ryggen och ner i brunnen när mammorna skulle hämta vatten...

Hur mycket sanning det är i det ryktet vet jag inte, och jag kan ju tycka att det är självklart att man stödjer barnet med handen om man nu måste böja sig framåt med barnet på magen. Men har någon här varit med om olyckor i samband med sjalbärande?
Av Althea
Vad jag såg i Tanzania så hade de en enkel kanga och knöt inte som vi gör här.
Är inte vanligaste olyckan med barn fall från människa? Tänker att man annars bär i bara armarna en del.
Undrar också över vagn- olyckor. Klämskador, vältande vagnar.
Min yngsta lärde sid att dra ihop benen när jag hade henne på höften i ringsjalen, då fick jag vara snabb så hon inte åkte ut. Annars inga olyckor.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Jag skulle säga att risken att barnet faller ur är större i en BB i så fall.
Jag har aldrig ens varit ens i närheten av att tappa barnet ur sjalen. Jag böjer mig ofta framåt och tar upp saker på marken eller knyter om mina (hopplösa :x ) skor.
Att barnen i Tanzania faller i brunnen finner jag rätt svårt att tro på.

Jag kan även berätta om att pga missförstånd mellan mig och min man (båda trodde att den andra knutit på ryggen) så gick min man en hel promenad med barnet i sjalen utan att den var knuten bak ( :oops: ). Tyget låste sig själv så pass bra att han inte märkte att sjalen var oknuten.
Av baghera
jhj skrev:Undrar också över vagn- olyckor. Klämskador, vältande vagnar.
Jo, funderade också på det. Sist när jag var ute och provade mina broddar i ishalka såg jag en mamma vurpa med barnvagnen, höll fast i den givetvis så att den tippade. (Det gick bra). Hon gick i högklackat... Kanske man också tänker sig lite mer för när man inte har "trygga" barnvagnen.
Av Enid
Det där med barnen i brunnen i Tanzania låter som en typisk "råttan i pizzan"-historia, alltså en myt.
Jag har burit mina barn mycket i sk Afrikansk knysning och de sitter som berget!!! Ett barn kan INTE glida ur den knytningen! Jag skulle kunna hänga i knävecken och barnet skulle sitta kvar där jag knöt det!

Den andra med barnet som trillade ur när hon böjde sig fram kanske har hänt men då undrar jag hur det var knutet :hmm: . Alltid när jag knutit i långsjal så sitter barnet stadigt och fast även om jag böjt mig framåt, men i ringsjal sitter barnet inte alls lika stadigt... just därför har jag burit väldigt sällan i just ringsjal för mina barn har varit rymmartypen som ålat sig ur när de kunnat (inte för att de inte velat bli burna utan för att det är skoj att busa :wink: ). Det finns också en långsjalknytning som heter enkelt kryss som de flesta barn kan ta sig ur själv och som kan glida isär när man böjer sig framåt, därför rekomenderar jag ALDRIG den!

Det går att bära så att man måste hålla i barnet eller hålla koll så det sitter kvar där det ska. Det måste man ju göra precis hela tiden när man bär i famnen :wink: .

Man ska alltid ha koll när man böjer sig framåt, inte framför allt för barnet kan trilla ur utan för att det ger en extra påfrestning på barnets nacke och man ska alltid hålla i barnet huvud! (även stora barn) När man bär ett barn med huvudet instoppat i sjalen ska man ändå hålla handen under huvudet för huvudet kan "trilla ur" sjalen när man böjer sig framåt (men barnet ska inte kunna trilla ur om man har knutit omslutet kryss så hårt och stadigt som man ska).
Senast redigerad av Enid den tor feb 02, 2012 10:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Nej, inga olyckor i samband med sjalbärande under de år jag burit.

Däremot så är det ju självklart att man alltid måste tänka på säkerheten när man har med barn att göra - oavsett vilken situation det gäller och oavsett om man har barnet i sjal, vagn, på skötbordet, i bilen eller i famnen!
Av Althea
baghera skrev:
jhj skrev:Undrar också över vagn- olyckor. Klämskador, vältande vagnar.
Jo, funderade också på det. Sist när jag var ute och provade mina broddar i ishalka såg jag en mamma vurpa med barnvagnen, höll fast i den givetvis så att den tippade. (Det gick bra). Hon gick i högklackat... Kanske man också tänker sig lite mer för när man inte har "trygga" barnvagnen.
När råd och rön har tester är det alltid vagnar som är populära som har stora klämrisker, och risk att välta.

Har förresten ramlat framåt i halkan med bebis i ergo på magen. Det gick bra, höll automatiskt ut armarna och drog in magen.

Tycker också att tappa barn i brunnen låter som råttan i pizzan, försöker föreställa mig hur det skulle gå till och kan inte se det framför mig.
Av Sarah79
Inga sjal olyckor här inte, och det trots jag är världens klantigaste!!
( men aldrig när jag sjalar)
Användarens profilbild
Av Shpongle
Enda gångerna jag tappat min son är när jag burit honom i bara armana, 1-2 gånger.

Tycker det borde vara svårare att tappa ordentligt med sjal? Då har men ju stöttningen från sjalen - som i sig räcker ju. + två fria armar att gripa in extra med. Annars har du ju bara 2 armar.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
När jag var gravid var jag väldigt nyfiken på sjal men samtidigt lite osäker på om jag skulle klara att knyta den säkert osv
Vi var på underbara barnmässan och fick i en monter (babydesign eller knytann?) knyta med en tung docka. Efter det var jag inte det minsta orolig längre. Då kände jag ju hur stadigt det var.
Dra med mamma till en butik (de brukar ha tunga dockor) så får hon pröva själv!
Användarens profilbild
Av mari_tres
Enda gången jag varit nära att tappa bebis var då jag var ny, och satt ner med bebis i en easyhug. Då har man inte "smokingbältet" runt sig och barnet, utan bara krysset och det är inte särskilt tight heller (bar upprätt). Men jag märkte ju vad som var på gång så inget hände egentligen. Hon var alltså på väg att glida ner åt sidan likssom.
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
För att bli lite oseriöst seriös är den största faran med sjalande ekonomisk.
Det är lätt att bli hagalen. :Hahaa:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Mandragora skrev:För att bli lite oseriöst seriös är den största faran med sjalande ekonomisk.
Det är lätt att bli hagalen. :Hahaa:
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar :think:
Av baghera
Skönt att höra att barnen här sitter säkert :D Så kan min mamma vara lugn.
Enid skrev:Ett barn kan INTE glida ur den knytningen! Jag skulle kunna hänga i knävecken och barnet skulle sitta kvar där jag knöt det!
:Hahaa: vilken syn! :lol:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?