Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tjoffsann
Hur har ni andra gjort med barnvagn? Är det nåt man behöver :hmm:

Jag och min sambo väntar vårat första barn nu om några veckor och är överens om att vi inte tror att vi behöver ha någon vagn. Dels hatar jag saker som man måste dra/släpa omkring på (typ kundvagnar och resväskor tar hellre korgar resp. stor ryggsäck) speciellt nu när det bliv vinter tycker jag de verkar jobbigt. Dels tror vi det är bra för barnet att vara nära och så bor vi helt enkelt trångt och vill inte ha en massa saker vi inte tror vi använder...

Alla man pratar med blir dock helt förskräckta när man inte vill ha vagn och tror inte vi orkar bära på barnet och att vi av olika anledningar absolut måste ha en vagn! Sambons mammas första tanke va "men ska ni inte gå ut med barnet" :roll:

De enda som är positiva (och inte skulle ha uppskattat vagn-idéen) är mina föräldrar som själva har 5 barn och inte haft någon barnvagn :lol:

Så hur har ni andra gjort? Tror ni också jag behöver en vagn?
Av Sofie
Vi har inte använt barnvagn förrän efter ettårsdagen ungefär, med båda barnen (F lite före ettårsdagen).

Om ni tycker ni behöver kan ni ju köpa då ni behöver, varför är de så förskräckta? ;-)
Användarens profilbild
Av Kristina
Håller med Sofie, känner ni att ni saknar vagn är det ju bara att köpa då isf. Jag tycker vagn kan vara användbart någon gång runt 1½-2 år och uppåt, men innan det klarar man sig lika bra utan.
Av mly
Nu har jag haft vagn till A och har även införskaffat en syskon vagn inför lilla bebisens ankomst, men vi hade inte en massa andra grejer och jag upplevde inte att vi saknade dem, men när vi fick dem så kom vi på att de va ju rätt bra att ha. Typ babysitter, gåstol, sulky mm.. Saker jag inte tyckte va så viktiga och valde bort på grund av dålig ekonomi. Vad jag vill komma till är att jag saknade inte de här grejerna förän jag hade dem. Tror det kan vara samma sak med vagnen, köper du en kanske du kommer på att den kan vara rätt bra att ha, men köper du inte någon så tror jag inte att du kommer sakna den...
Av FruFrid
Vi har ingen vagn till S och kommer troligtvis inte skaffa heller. I alla fall inte nu. Vi har tvillingvagn till M och T eftersom det annars vore svårt att ta sig längre sträckor eller gå på stan som ensam förälder.
Kanske köper vi vagn till S när pojkarna kan gå själva. Eller inte. Vore skönt att slippa släpa på en vagn.

Alltså: Skulle inte köpa vagn om jag väntade första barnet och det var en enling.
Av tjoffsann
Skönt att höra att det är fler som tror att man klarar sig utan vagn! Eller snarare vet :D Känns som att man blir så ifrågasatt av alla så man börjar fundera på om man ändå inte behöver den där vagnen...
Sofie skrev:Vi har inte använt barnvagn förrän efter ettårsdagen ungefär, med båda barnen (F lite före ettårsdagen).

Om ni tycker ni behöver kan ni ju köpa då ni behöver, varför är de så förskräckta? ;-)
Så tänkte vi med, märker vi att de behövs så finns de ju att köpa!
De blir nog mest förskräckta för att man helt enkelt "ska ha" en vagn skulle jag tro... Argumenten är ofta hur vi då ska bära oss åt när vi ska nån stans, vi kommer inte orka bära barnet så då kommer vi inte iväg, och dessutom behöver man ju en massa saker som man lastar på vagnen! Och att man måste ha en vagn så man kan lägga ifrån sig barnet när man är nån stans och det ska sova. Det enda argumentet som jag har hört som verkar vettigt är att den är bra att lasta matkassarna på på vägen hem från affären :tumup: Ett argument var även att barnet behöver känna sig inboat och ompackat för att känna sig tryggt ute i stora världen, undrar om personen vet hur en bärsjal funkar :hmm:
FruFrid skrev:Vi har ingen vagn till S och kommer troligtvis inte skaffa heller. I alla fall inte nu. Vi har tvillingvagn till M och T eftersom det annars vore svårt att ta sig längre sträckor eller gå på stan som ensam förälder.
Kanske köper vi vagn till S när pojkarna kan gå själva. Eller inte. Vore skönt att slippa släpa på en vagn.

Alltså: Skulle inte köpa vagn om jag väntade första barnet och det var en enling.
Hade de varit tvillingar hade jag nog också velat ha vagn! Då kan jag hålla med folk om att det kan bli tungt och att man kan behöva nån stans att lägga ifrån sig barnet, iaf en i taget
Av astekl07
Jag använde vagn lite i början, men har inte rört den på lite drygt tre månader (bebisen är sex månader). Alldeles i början tyckte jag faktiskt att det kunde vara lite jobbigt att bära länge eftersom man känner sig lite ostadig och svag i början (magmuskler och sånt är inte riktigt bra direkt efter förlossningen).
Användarens profilbild
Av Nina & lilla J
Vi köpte en vagn, just för att ALLA sa att "man MÅSTE ju ha VAGN". Liggvagnen är i stort sätt oanvänd men sittdelen är mer använd. Vi har använt vagnen när vi har gått och handlat - i alla fall om man har handlat själv,. och när jag har gått till biblioteket med stora tunga bokhögar. Så jag har väl mest använt vagnen till att forsla grejer i och det har varit bra :lol: En shopingvagn tänker jag hade varit bra. Jo, föresten när det har varit väldigt varmt har J fått åka vagn också.

Så ja, den har varit bra ibland men inte högst nödvändig.

Om ni känner att ni vill ha en vagn när bäbisen är några månader så är det ju bara att skaffa en då, ni behöver ju inte bestäma nu.
Användarens profilbild
Av little_me
Jag började använda barnvagn när M var ca 2-2,5 för att han var för tung att bära när jag gick powerwalks.. och jag var tvungen att ha honom med för att kunna träna. Annars hade jag klarat mig HELT utan! :tumup:
Användarens profilbild
Av disavi
vi har/har haft 3 st barnvagnar. :lol: ungen är 3 år och 6 mån. jag har haft vagnen med inte 10 ggr. så av dom tre vagnar jag haft har jag inte använt dom nästan alls..
när vi är på stan har jag alltid selen hängandes runt midjan och när hon inte orkar gå så får hon sitta på ryggen. funkar utmärkt utan.

håller med dom övriga, ni kan ju köpa sen om ni tycker ni behöver en.. :tumup:
Användarens profilbild
Av Åsa K
Jag skulle säga att första året klarar man sig nog utmärkt utan vagn om man har sjal och sele. I 2-4års åldern däremot skulle jag ha haft svårare att klara mig utan vagn mest för att det är tyngre att bära större barn. Men de som inte tror att man klarar sig utan vagn har nog inte haft någon sjal och utan varken vagn eller bärredskap blir man ju rätt så låst...

Argumentet att ha vagnen att stoppa icakassarna i när man handlar är inte så dumt. Om man dessutom har barnet i sjal så kan man storhandla och stoppa matkassar både under och i vagnen.

Vi har dock haft vagn från start till alla tre barnen och jag tycker att vagnen har varit ett bra ställe för barnen att sova i. Från ungefär ett halvår har mina barn haft sin dagsömn utomhus i vagnen. Jag är nog ingen äkta sjalförälder för jag tycker det är skönare när barnet sover i vagnen på dagen än att bära i sjal hela sovpasset. Mest värdefull som sovplats var vagnen när jag hade en nyfödd och en 1½-åring. Med en liten promenad med vagnen efter lunch kunde jag få båda att somna samtidigt och sedan hade jag en timme för mig själv att sova eller vila - det var guld värt när ma var som tröttast av nattamningarna.
Av Pärla
Det beror på barnet och vilken livsstil man har. För oss har vagn varit toppen i vissa situationer, sjal i andra.
Av Mary-Li
Rent teoretiskt tycker jag vagnen är en konstig grej, en så stor och klumpig grej till en så liten bäbis... Men jag använder ändå mycket vagn. Mina barn har sovit så bra i vagnen och min rygg pallar inte att bära på "heltid".
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?