Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kileane
Hej alla,

har äntligen kommit mig för att bli medlem här efter att ha läst lite under många månader! Jag hittade till sjalbarn.se när jag var gravid med mitt första barn i vintras, och kom fram till att jag hemskt gärna ville testa detta med sjal. Jag fick köpa en fin, nästan oanvänd bambu trikåsjal av märket Lovely Duds av en annan forumbekant, men jag visste ju inte hur man skulle knyta den! Så efter lite googlande hamnade jag här.

Nu är dottern redan två månader, och vi har hunnit på att gå ut på sjalpromenad, bära i sjalen gnälliga kvällar, och dottern har också invigt den på sitt speciella sätt (genom att spy ner den :mrgreen: ). Pappan skulle nog också gärna bära, men han blir alldeles för varm...de är båda helt svettiga tom. när han bara haft henne i famnen! Därför har vi också en ärvd sele någonstans, minns inte vilket märke, som han ska testa i hopp om att den är svalare. Men vi tänkte vänta tills dottern växt till sig lite mera!

Eftersom jag är total nybörjare, så tar jag hemskt gärna emot tips och kommentarer - jag känner INGEN i min omgivning som bär i sjal, och får därför många kommentarer och blickar när vi rör oss ute, men jag har alltså ingen att fråga utan kan bara sånt jag läst mig till. Därför tänkte jag posta några bilder av mig och dottern och hoppas på att någon kan kommentera om det ser bra ut och vad jag kunde tänka på!

Första sjalförsöket, dottern 10 dagar gammal:
Tyckte det kändes lite svajigt då hon blev alldeles som en ostbåge i ryggen (sjönk liksom ihop mot ena sidan), och jag vågade inte bära så länge. Huvudet hängde utanför så jag måste stötta det med en hand, men det gick att stoppa in lite när hon väl somnat...

Bild

I förrgår, dottern snart 2 månader:
Det känns mycket stabilare, och hon håller upp huvudet själv nu! Dock tycker jag att hon varje gång hamnar för långt till min vänstra sida, men det är säkert min ovana att knyta sjalen rätt. Sen blir det ofta stramt i tygets nederkant (ner mot min arm) så att det inte går att vika upp tyget över axlarna.

Bild Bild

Vi har blivit riktigt sjalfrälsta, och har redan hunnit beställa nästa sjal - en Storchenwiege Anna - av ytterligare en forumbekant! Jag hoppas vi ska bli lika nöjda med den! Jag undrar dock hur det funkar att bära större barn, när man är en klenis som jag - det är ju trots allt många extra kilon och jag blir redan rätt trött i ryggen av att bära lillan längre stunder...är det faktiskt så mycket mera avlastande med en vävd sjal eller borde jag se till att träna upp mig lite? :hmm:

Ursäkta det långa första inlägget, men hoppas någon har tid att kommentera! Nu ska jag återgå till att läsa på om olika knytningar :P
Av surftrollet
Hej och välkommen hit!

Ang belastningen så tycker jag att man vänjer sig. När man har en tiokilosklump så har man burit den långsamt ökande vikten varje dag i dess liv, och det känns inte så farligt. Jag bär nästan bara min ettåring på ryggen, och det är lättare (och mindre skrymmande) än på magen.
Användarens profilbild
Av selmama
Hej, kul att du hittat hit!

Vart bor du? Du kanske kan hitta någon sjalbarnare som bor i närheten. Det är alltid trevligt med sjalbarnsträffar :)
Av FrokenG
Ryggen får ju succesivt träning och min teori är ju att man använder nya muskler i början när man bär och att det ger med sig efterhand. Min dotter väger sju kilo och sonen nästan 12 (de bärs Ulfs mest i sele/Melkaj) men jag upplever inte att set känns tyngre när jag bär sonen.

Fina bilder! Har inga direkt tips eller trix mer än jag funderar på om du inte kan låta henne ha benen utanför bältet? Å ang detta med knytningen och få upp tyget på armarna så löste d sig för mig när jag började knyta min trikåsjal som en vävd (omslutet kryss - heter det så). Det bleväven lättare att få det som jag ville utan att dottern lutande åt ett håll eller att det blev för löst eller hårt osv :)
Användarens profilbild
Av Kileane
Oj, tack för snabba svar! Jag antar att ni har rätt och att man vänjer sig vid vikten - jag har alltid varit svag i rygg och armar men försöker iaf. tänka på hållningen...kanske tränas musklerna så småningom :)

selmama: Jag bor i Finland, mellersta Österbotten...sjalandet verkar inte vara lika vanligt här tyvärr! Men kanske här finns andra österbottningar också?

FrokenG: Tyckte de små fötterna blev så kalla när de stack ut :) men visst, hon har ju redan växt otroligt mycket så snart får jag väl klä på henne mera ytterkläder när vi går ut och låta benen hänga utanför. Omslutet kryss ska jag testa, får ju också snart hem min vävda sjal!
Av Hell Cat
:vågen:
Och så vill jag säga att jag älskar Storchenwieges sjalar, hade en Leo Türkis till Arvid och nu har jag en Ulli till kommande bebis.
Bild

Anna är också vacker :love:
Av FrokenG
Alleria skrev:Oj, tack för snabba svar! Jag antar att ni har rätt och att man vänjer sig vid vikten - jag har alltid varit svag i rygg och armar men försöker iaf. tänka på hållningen...kanske tränas musklerna så småningom :)

selmama: Jag bor i Finland, mellersta Österbotten...sjalandet verkar inte vara lika vanligt här tyvärr! Men kanske här finns andra österbottningar också?

FrokenG: Tyckte de små fötterna blev så kalla när de stack ut :) men visst, hon har ju redan växt otroligt mycket så snart får jag väl klä på henne mera ytterkläder när vi går ut och låta benen hänga utanför. Omslutet kryss ska jag testa, får ju också snart hem min vävda sjal!
Men då missuppfattade jag dig :oops: Trodde du skrev att det va varmt som tusan och då tänkte jag att det blir ju lite svalare med fria fötter. Hon sitter ju jättefint i sjalen för att ha benen utanför liksom.
Användarens profilbild
Av April
Välkommen hit! Ser jättebra ut. Hon sitter som en liten groda = helt rätt. Vill du så kan du ju kolla på SjalBarns förstasidor och titta på filmerna där... Som någon sa, kan man ju ha fätterna ute och dela på krysset om det blir för varmt. Men det ser bra ut! :-) Gå gärna på en sjalbarnsträff för att få lite mer tips... alltid lättare att visa i "verkligheten". Lycka till med lilla fröken söt!

Kram
Användarens profilbild
Av Kileane
Oh tack för alla välkomnanden :)

Visst är det en vacker sjal! Det är en Lovely Duds bambu trikåsjal, men just den här färgen verkar inte finnas mera, inte på hemsidan iaf. Jag gillar den starkt, men det ska bli skoj att få hem den färgglada Stork-sjalen också!

Även om bambu visst ska vara svalt, så har det nog varit nästan för varmt i sommar för att bära...dottern verkar ha ärvt sin inneboende värme från sin pappa! Men nu när vi var ute igår så var jag riktigt glad att fötterna ännu hölls innanför för det blåste riktigt kyliga vindar. Vet inte riktigt vad jag ska sätta på hennes fötter när de måste hänga utanför, känns som att yllesockor inte riktigt hålls på de små fötterna :hmm:

Skulle gärna gå på sjalbarnsträff, men vet någon om det ordnas såna på andra sidan Kvarken, dvs. i Österbotten? :D
Användarens profilbild
Av Kristina
Alleria skrev:Vet inte riktigt vad jag ska sätta på hennes fötter när de måste hänga utanför, känns som att yllesockor inte riktigt hålls på de små fötterna :hmm:
Knälånga ullstrumpor funkar bra. :) Minimundus har fina om du inte kan sticka själv eller känner nån som kan.
Användarens profilbild
Av Kileane
aha, vi har en hel hop yllesockar men inga knälånga :wink: jag hade faktiskt inte tänkt på såna, visst kan jag sticka och det kan både mormor och farmor också!
Användarens profilbild
Av Kristina
Alleria skrev:aha, vi har en hel hop yllesockar men inga knälånga :wink: jag hade faktiskt inte tänkt på såna, visst kan jag sticka och det kan både mormor och farmor också!
Men då så. :) Sticka höfthöga nästan i så fall kan jag tipsa om, det är bara bra om de är låååånga!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?