Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mammatillE
Jag är sugen på att kunna bära E på ryggen. Är trött i ryggen av att bära så mycket på magen ( i trikåsjal) och det vore skönt att våga laga mer mat och sådär. E vägrar ju att ligga själv nånstans nångång..Så det är bara att kånka och bära dagarna i ända :love:
Hur gammal bör bebis vara när man börjar bära på ryggen? Vad är lättast om man är nybörjare? Och går det att lära sig att knyta upp en liten på ryggen själv? Jag är ensam några dagar i veckan då min man är borta på jobb hela dygnet. Så det vore himla skönt med något bärdon för ryggbärande som även gick att klara själv. Vad är lättast? Önskar tips på vad jag ska köpa för modeller på sjal/sele för att enklast kunna fixa det själv i framtiden! Tänker förstås att vi börjar med att träna de dagar som mannen är hemma och de andra dagarna får E åka trikåsjal på magen!
Av Hell Cat
Jag fixade aldrig att knyta upp A i sjal på ryggen som liten bebis. Men vi hade en Manduca som användes flitigt och när han var runt halvåret testade vi att låta honom sitta på ryggen i den. Men jag tror det är ok från 4 månaders ålder. Det som är bra med Manducan (tycker jag då alltså) är att dels finns det en babyinsats men framförallt så kan man korsa banden över ryggen när man bär bebisen på magen.
När jag bar på ryggen så gjorde jag till en början så att jag lade selen i soffan och satte bebisen i den, satte mig framför och tog på mig selen. Då är det lätt att sitta kvar tills man justerat in selen lagom hårt och man märker att barnet sitter bra.
Av sjaltokan
En ergonomisk sele borde ju vara enklast manduca eller beco är väl de som har babyinsats.

Annars en riktigt tunn sjal och med sjal är det bara öva, öva och öva igen. :lol: Knytningar som kan vara enkla att börja med är ryggsäck eller shbc :tumup:
Senast redigerad av sjaltokan den ons mar 30, 2011 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av June
Jag säger också sele, Manduca eller Beco Butterfly föredrar jag.
Användarens profilbild
Av mammagumman
Hej

Jag är ju partisk eftersom jag säljer. Men utifrån hur du beskriver din situation tänker jag att en en Beco Butterfly II skulle kunna passa bra eftersom du kan få bak bebisen när den sitter säkert i selen. Hos Beco finns instruktionsfilmer -> http://www.becobabycarrier.com/cat-1/butterfly-2

Vill du bära i sjal på ryggen kan jag rekommendera en lite kortare vävd sjal. Sen är det bara träning, träning, träning som gäller. Gärna med mjukt underlag och framför spegel. Jag fick aldrig riktigt ordning på det när Malva var bebis. Inte förrän hon var över året funkade det. Nu när jag har sålt sjalar i ytterligare något år och knutit många många många gånger tycker jag att det är rätt lätt faktiskt. Men som sagt det är väldigt många knytningar senare.
Av mammatillE
Tack snällisar för svaren! :vågen: utifrån era svar och vad jag själv läst så verkar det ju som att manduca eller beco butterfly 2 är de som passar bäst. Är det stor skillnad på hur lätt becon och manducan är att få upp på ryggen? Är becon så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden? Kan man alltså sätta henne på ryggen redan nu?

Och vilka jättefina bilder! :heart:
Av mammatillE
Jag är jättesugen på att lära mig med sjal också, men det får väl vara när mannen är hemma. Till en början i alla fall.. Bra tips att den inte ska vara för lång!
Av mammatillE
Hell Cat skrev:Jag fixade aldrig att knyta upp A i sjal på ryggen som liten bebis. Men vi hade en Manduca som användes flitigt och när han var runt halvåret testade vi att låta honom sitta på ryggen i den. Men jag tror det är ok från 4 månaders ålder. Det som är bra med Manducan (tycker jag då alltså) är att dels finns det en babyinsats men framförallt så kan man korsa banden över ryggen när man bär bebisen på magen.
När jag bar på ryggen så gjorde jag till en början så att jag lade selen i soffan och satte bebisen i den, satte mig framför och tog på mig selen. Då är det lätt att sitta kvar tills man justerat in selen lagom hårt och man märker att barnet sitter bra.
Smart sätt! Det lät ganska säkert att ha mjuka soffan bakom/under!
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Jag har knutit på ryggen från 4 månader ungefär samt burit i ergo på ryggen från ungefär samma ålder. säger som de andra att det handlar väldigt mycket om att träna träna träna! Jag gör omslutet på ryggen med lång sjal (5.2) och tycker det är bäst...
Av mammatillE
Dorotea skrev:Jag bar Benjamin på ryggen från att han var 2 veckor, och jag föredrog trikåsjal faktiskt. När han blev ca 2 månader övergick jag till vävd långsjal för då blev trikåsjalen lite svajig. Ergoselen kom fram ur garderoben i fyramånadersåldern, när han hade fått tillräckligt långa ben för att få plats på sittytan :tumup:

Att knyta med sjal kanske känns läskigt för en nybörjare, så jag vet inte egentligen om det är något vidare användbart råd :oops: men jag tycker på sätt och vis... åå, det är så braa :vågen: om du vågar, så testa några gånger i alla fall! :D Jag knöt omslutet kryss, precis som på magen.

Här sitter tvåveckorsBenjamin i en vävd sjal :loving: Men trikåsjalen var bättre som sagt, lättare att få riktigt tight och bra.
Bild

Åh så fin bild! Jodå jag ska allt prova sjal på ryggen också. Jag tycker det verkar härligt! Men en beco butterfly verkar lättast när jag är ensam och innan jag är van. Jobbigt bara att de är så dyra, men de verkar bra också. Vill åka och prova en!
Av mammatillE
Hell Cat skrev:Sök efter en begagnad beco här på forumet :D
Japp! Får kolla det :=)

Man kan bära med beco utanpå jackan va? :hmm:
Användarens profilbild
Av June
mammatillE skrev:
Hell Cat skrev:Sök efter en begagnad beco här på forumet :D
Japp! Får kolla det :=)

Man kan bära med beco utanpå jackan va? :hmm:
Självklart kan du det.
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag kunde inte knyta ryggknut när min två kom i juli men jag började när han var 3-4 veckor. Det gick att lära sig även med pyttig bebis. Tog syrran till hjälp som stod bakom i början och fortsatte sedan i dubbelsängen. Kanske inte optimalt men det gick fortare æn vad jag trott att få till det. Se min avatar där är han 1 månad ungefär --->
Användarens profilbild
Av Majaå
mammatillE skrev:Tack snällisar för svaren! :vågen: utifrån era svar och vad jag själv läst så verkar det ju som att manduca eller beco butterfly 2 är de som passar bäst. Är det stor skillnad på hur lätt becon och manducan är att få upp på ryggen? Är becon så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden? Kan man alltså sätta henne på ryggen redan nu?

Och vilka jättefina bilder! :heart:
Vi bar dottern på rygg i Ergo från hon var 4 månader utan insats (men det finns babyinsats även till Ergo). Visst bor du på västkusten? Om det är nära Halmstad får du gärna komma förbi och testa vår.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?