Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

En kvinna var här och tittade på bärselar åt sitt kommande barnbarn. Hon hade varit i Sydafrika och där hade en guide sagt att "Här hör man aldrig några barn skrika, för alla bärs". Hon tyckte att det lät så bra och trodde verkligen på det. Nu ville hon köpa en bärsele i present åt sin svärdotter som var gravid.
KATARINA skrev:En kvinna var här och tittade på bärselar åt sitt kommande barnbarn. Hon hade varit i Sydafrika och där hade en guide sagt att "Här hör man aldrig några barn skrika, för alla bärs". Hon tyckte att det lät så bra och trodde verkligen på det. Nu ville hon köpa en bärsele i present åt sin svärdotter som var gravid.
:vågen: :app: :heart:
Användarens profilbild
Av UWO
AislinCarys skrev:Jag tror det ligger mycket i det.

Därmed inte sagt att inga barn skriker i sele eller sjal - Lillan skrek som en galning om det var något hon inte var nöjd med, och hon gillade inte sjalar. Och vissa bebisar skriker mycket, vad man än gör. Men visst, jag har en high need baby som faktiskt inte skrek så mycket som baby. Men hade vi inte svarat på hennes behov, och hållit henne som hon ville, och undvikit vad hon hatar, ja då hade hon nog skrikigt massor (hon är envis, och blir lätt rasande)!
Åh, vad skönt att höra att det inte bara är mina! Tänkte just det när jag läste tråden hur mina gallvrålat i sele/sjal emellanåt. Burna har de velat bli, men långt ifrån i sjal alla gånger.
Användarens profilbild
Av UWO
Trulsamin skrev:Allting fungerar ju inte på alla barn, så är det ju bara så visst finns det barn som skriker även i sjalen/selen. Dock tror jag att det är mindre barn som skriker mycket i sjal/sele än de som ligger i vagn.
:)

Jag tror att barn som blir lyssnade på skriker mindre.

:heart:
Av Jos
UWO skrev:
Trulsamin skrev:Allting fungerar ju inte på alla barn, så är det ju bara så visst finns det barn som skriker även i sjalen/selen. Dock tror jag att det är mindre barn som skriker mycket i sjal/sele än de som ligger i vagn.
:)

Jag tror att barn som blir lyssnade på skriker mindre.

:iagree:
Jo, barn skriker nog ändå men nu var det nog att de blir burna över huvudtaget hon, eller guiden, menade och kanske inte just i sjal eller sele. Jag har själv sett barn som absolut inte velat sitta i någon typ av sjal eller sele även om jag tror att det är rätt ovanligt.

Sedan kan de ju skrika ändå men som någon skrev så märks det nog mindre när de får vara i famnen. Eller är det så att man inte tänker på det lika mycket när man ser att barnet får tröst?

Det är nog även flera andra saker som spelar in, som tex fri amning och kanske andra saker som hör till kulturer där man bär mycket mer? Mindre stress, mindre synintryck tex.
Användarens profilbild
Av UWO
KATARINA skrev:Det är nog även flera andra saker som spelar in, som tex fri amning och kanske andra saker som hör till kulturer där man bär mycket mer? Mindre stress, mindre synintryck tex.
...föräldrar säkra i sin föräldraroll (tror jag tyvärr är lite ovanligt i vår kultur just nu), barn som ser sig bli behandlade som "alla andra" (människan har en tendens att kopiera andras beteenden, medvetet eller ej) och barn som känner säkerhet i att deras vårdnadshavare ser dem, möter dem och tillgodoser deras behov -vad de än må vara.
:D

Användarens profilbild
Av UWO
Dorotea skrev:Jag är inte säker ändå på hur man ser på barns behov av närhet i Tanzania. :hmm: Jag har varit med och sett små barn tas omhand på sjukhus, och där var det minsann inte nödvändigt att ha någon mammafamn att sitta i medan man får spruta. Ungen fick skrika bäst den ville. Jag har reflekterat över att barn i den situationen sällan protesterade och skruvade sig, de satt bara rakt upp och ner och skrek. Det känns märkligt att tänka på nu när jag ser hur mina barn beter sig :? det skulle vara en praktisk omöjlighet för en främmande doktor att ge något av mina barn en spruta på det sättet.

Jag tror egentligen att det var en praktisk nödvändighet för mammorna att bära småbebisarna, för det fanns ju ingen annan vettig plats att förvara dem liksom. Själva skrikandet var det egentligen ingen som brydde sig så värst mycket om. :?
Jag försöker hålla mig fri från fördomar man där angränsade du starkt till min största fördom; att afrikanska bebisar / bebisar med afrikanskt ursprung öht skriker mindre än andra. Och jag ser sällan barn + mammor som ser ut att kunna ha afrikanskt ursprung sjala, dock är ungen fullt lika nöjd i vagn medan mina skriker, härjar och häver sig ur både sjal, sele och vagn. (och även kombinationer av detta...)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?