Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Som rubriken lyder :P Har prövat att ha upp liten på ryggen igen nu när det är barmark (och tänker öva tills jag kanske kan det vettigt också...), blev en vanlig ryggsäck till slut för den lyckades jag få till. Sen kom nästa bekymmer: hur sjutton får jag på bärjackan över mig och lillkillen? Min variant blev typ upp över huvudet men det kanske finns nån som har tips på hur man gör det bra och utan att få av mössan på den som sitter på ryggen?
Det beror vilken bärjacka du har. Jag gillar min bärjacka för den har en lös panel i ryggen så man kan ta på sig jackan och sen knäppa fast panelen (men blixtlås). Men jag vet att många bärjackor har en hål i ryggen och fast panel istället och då vet jag faktiskt inte hur man gör :oops: .
Jag ser till att luckan är ordentligt öppen och inte ligger ihop. sen svingar jag jackan över huvet, lite som när jag svingar upp barnet. Då brukar den landa ungefär på barnets huvud å så stoppar jag i ärmarna så är huvet ute om det inte redan var det. Drar ihop snörena i dragskon och så ihop med dragkedjan. Kolla framför spegel.

Mössan sitter fast under hakan och har aldrig varit problem, om mössan inte sitter fast hade han tagit av den själv
Jag har en susies kiderkoat, och har faktiskt aldrig lyckats med sjal om vi inte varit två vuxna som samarbetat. Med sele kan man göra så att man trär över jackan över barnets huvud när det sitter på höften, och sedan humpar runt barn med jacka och tar på sig selen och jackärmarna sen. Men nu är det faktiskt inte så ofta jag burit utomhus på vintern, delvis pga att jag just inte får till det med jackan.
telistant skrev:Jag ser till att luckan är ordentligt öppen och inte ligger ihop. sen svingar jag jackan över huvet, lite som när jag svingar upp barnet. Då brukar den landa ungefär på barnets huvud å så stoppar jag i ärmarna så är huvet ute om det inte redan var det. Drar ihop snörena i dragskon och så ihop med dragkedjan. Kolla framför spegel.

Mössan sitter fast under hakan och har aldrig varit problem, om mössan inte sitter fast hade han tagit av den själv
Jag har också en suses och fick till det direkt. Använder en fleecekrage som hör till som är fäst mellan jackorna
telistant skrev:
telistant skrev:Jag ser till att luckan är ordentligt öppen och inte ligger ihop. sen svingar jag jackan över huvet, lite som när jag svingar upp barnet. Då brukar den landa ungefär på barnets huvud å så stoppar jag i ärmarna så är huvet ute om det inte redan var det. Drar ihop snörena i dragskon och så ihop med dragkedjan. Kolla framför spegel.

Jag har också en suses och fick till det direkt. Använder en fleecekrage som hör till som är fäst mellan jackorna
Fleecekrage :hmm:

När jag har försökt svinga på det sätt ni beskriver har jag aldrig lyckats. Men det kan beror på att mitt barn kastar sig bakåt så mycket hon kan för att undkomma jackan.
Här måste jag tassa lite grand lillbrorsan ska också på ryggen snart ( han borde varit där ett tag sen men det har varit så kallt ville ha koll på honom men nu börjar han bli för tung)

Precis så gör jag också.
suramin skrev:

Precis så gör jag också.
Så kom jag på att om inte huvet är ute fastän jag tagit på ärmarna så drar jag ner jackan i bakkanten så brukar det lösa sig
Skönt att läsa att det är fler som inte riktigt får till bärjackan på ryggen. Jag har allt trott att jag är lite klantig/osmidig som inte fixar det på egen hand. Men jag får nog ge det fler försök helt enkelt!
Sanna81 skrev:När jag har försökt svinga på det sätt ni beskriver har jag aldrig lyckats. Men det kan beror på att mitt barn kastar sig bakåt så mycket hon kan för att undkomma jackan.
Så gör sonen också. Verkar som att han blir rädd för att bli gömd av jackan och att han inte ska kunna se ut. Blir väldigt och arg då är mamman ganska fort svettig innan vi ens fått ordning på jackan och kommit ut...
Ska vi se här om jag lyckas förklara...

Jag har en MaM Coat jag också, alltså en med "lucka" för barnets huvud.
Jag håller inacken på jackan bakom mig med båda händerna, nere vid barnets knän/strax ovanför min rumpa. Sen drar jag den lugnt uppåt längs med barnets rygg. (greppet/armarna behöver snurra lite under tiden, så jag kan inte riktigt beskriva åt vilket håll händerna är vända) Luckan är så pass öppen att jag känner när den övre delen av öppningen passerat barnets huvud. Gör jag bara rörelserna tillräckligt långsamt så stretar hon då själv lite bakåt så att öppningen öppnas ännu mer och hon kommer ut med huvudet.

Sen kvickt i med mina armar och dra i spännsnörena så att ungen inte hinner sticka upp sina armar genom huvudöppningen.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?