Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av EmelieNJ
Hur kan jag på bästa sätt få min sambo att bära i bärselen? Känner mig lite ensam i detta, då jag läser om alla andras sambos som gladeligen bär. Finns det något jag kan säga som peppar honom mer? Hur gör ni? Är ledsen att han inte delar mitt nya intresse att bära. Och jag behöver hans hjälp, då min rygg inte klarar för mycket bärande och jag vill att våran baby ska bli buren så mycket som möjligt. Jag bär själv så mycket tills ryggen är alldeles för trött och behöver då och då avlastning.

Hjälp mig.
Användarens profilbild
Av Lindajv
Visst är det härligt att bära sin baby? Min sambo har inte burit så mycket i bärdon utan föredrar famnen, men när han har burit mycket så har han själv ibland sagt att han vill testa och då är jag snabb som en blixt och ger honom en sele. Annars får min sambo göra på sitt eget vis. Han gillar till exempel att sitta i soffan med en bebis sovande på sig och det tycker de ju båda två är mysigt. Din sambo kanske blir sugen på att bära i något när han ser hur praktiskt och mysigt ni har det? Vad bär du i när du blir trött? Jag vet att det är många här inne som har män som bär mycket och de kanske har bra tips och råd?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Det jag har gjort är att erbjuda mig att visa hur man knyter (eller ja, tar på selen) och det att barnen visat att de ju trivs väldigt bra där i sjalen har sedan har väl varit det som sen "sålt in" bärandet, men det är ändå jag som burit mest i vår familj, mycket för att jag i högre grad sett nyttan och behovet av det (och dessutom jag som tyckt att det varit bekvämare, sambon har i högre grad föredragit att bära i bara famnen eller senare på axlarna)

...sen kan jag ju tycka att man inte prompt måste bära i sele/sjal, utan att det till är upp till varje enskild förälder att hitta det sätt att umgås med sitt barn som man bägge trivs med! :D
Användarens profilbild
Av mari_tres
Enda som har funkat här är att ta sig till ställen som innebär att barnvagnen är omöjlig att få med sig, och så säger man att "nu är det din tur att bära".

:roll:
Användarens profilbild
Av Bebile74
När vi väntade vårt första barn sa min man att han inte ville bära bebisen i nåt bärdon men gärna i famnen och sedan dess har jag inte pratat om det med honom Han gör det på sitt sätt jag gör det på mitt det funkar för båda. Det är inte alla män som vill bära i sjal/sele. Idag har vi två barn tillsammans och det funkar bra han föredrar bära i famnen och nu när dem har blivit lite större på axlarna mina barn älskar det :loving:
Av medlawg
Välkommen hit!

Menar du ute eller inne?

Om du menar inne, hur gör han när han har hand om barnet då? Bär i famnen, eller låter hen ligga i babyskydd etc? Eller blir det att du mest har barnet öht? (Om du menar ute antar jag att han använder vagn)

Varför vill du att han skall bära mer? För att barnet protesterar när det inte blir buret eller för att du känner att det är bättre för barnet med närheten?

Min make var tveksam till sjal innan vi fick barn, sen visade det sig att vår son var missnöjd med det mesta utom att bli buren i sjal, så då köpte han det rakt av inom ett dygn. Jag tänker att om ni har ett sånt barn, och barnet är missnöjt med pappan eftersom han inte bär i sjal (får ligga och gråta babyskyddet tex) så är det viktigt att ni har en diskussion kring hur ni ser på barns behov och hur man bemöter dem. Och att du behöver stöd och hjälp, för i en sån situation blir det lätt att mamman får dra ett tungt lass. Jag tycker att han då borde se att barnet har ett behov att bli buret, och ni kan hitta sätt för honom att hjälpa till med detta.

Men om barnet är nöjd med pappan, oavsett om det är i famnen, vagnen eller nåt annat, så tycker jag inte du ska pressa honom i detta. Jag tror att barn mår bra av att vara nära, men om de inte är ledsna tror jag inte de tar skada av att ibland åka vagn eller ligga i ett babyskydd (men det är ju bara min personliga åsikt). Många pappor har svårt att hitta en naturlig roll i sin relation med barnet, och jag tror att det är viktigare att han får hitta sitt eget sätt utan pekpinnar från dig än att han just bär. Om du är inställd på det här med närhet blir barnet knappast svältfödd på det heller.

Lycka till, och ta vara på dig själv och ryggen!
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
Lindajv skrev: Vad bär du i när du blir trött? Jag vet att det är många här inne som har män som bär mycket och de kanske har bra tips och råd?
Jag bär i en Beci Gemini. Den är okej men nackstödet åker bak hela tiden för att spännena inte är av särskilt bra kvalite. Har nämnt det till Eden Baby som jag köpte från, få se om de tar tag i det snart! Än har inget hänt.

Ja, hade varit kul att höra från männen vad som gjorde dem frälsta!
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
mari_tres skrev:Enda som har funkat här är att ta sig till ställen som innebär att barnvagnen är omöjlig att få med sig, och så säger man att "nu är det din tur att bära".

:roll:
Hihi
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
medlawg skrev:Välkommen hit!

Menar du ute eller inne?

Om du menar inne, hur gör han när han har hand om barnet då? Bär i famnen, eller låter hen ligga i babyskydd etc? Eller blir det att du mest har barnet öht? (Om du menar ute antar jag att han använder vagn)

Varför vill du att han skall bära mer? För att barnet protesterar när det inte blir buret eller för att du känner att det är bättre för barnet med närheten?

Min make var tveksam till sjal innan vi fick barn, sen visade det sig att vår son var missnöjd med det mesta utom att bli buren i sjal, så då köpte han det rakt av inom ett dygn. Jag tänker att om ni har ett sånt barn, och barnet är missnöjt med pappan eftersom han inte bär i sjal (får ligga och gråta babyskyddet tex) så är det viktigt att ni har en diskussion kring hur ni ser på barns behov och hur man bemöter dem. Och att du behöver stöd och hjälp, för i en sån situation blir det lätt att mamman får dra ett tungt lass. Jag tycker att han då borde se att barnet har ett behov att bli buret, och ni kan hitta sätt för honom att hjälpa till med detta.

Men om barnet är nöjd med pappan, oavsett om det är i famnen, vagnen eller nåt annat, så tycker jag inte du ska pressa honom i detta. Jag tror att barn mår bra av att vara nära, men om de inte är ledsna tror jag inte de tar skada av att ibland åka vagn eller ligga i ett babyskydd (men det är ju bara min personliga åsikt). Många pappor har svårt att hitta en naturlig roll i sin relation med barnet, och jag tror att det är viktigare att han får hitta sitt eget sätt utan pekpinnar från dig än att han just bär. Om du är inställd på det här med närhet blir barnet knappast svältfödd på det heller.

Lycka till, och ta vara på dig själv och ryggen!
Tack!

Jag menar inne, för ute måste han bära då jag inte har en tillräckligt stor jacka och han är smalare än mig, hihi. Sedan har jag även kommit på att allt har med sig något gott i slutändan. Tex så svor jag över alla förbannade trappsteg som vi var tvungna att bära vagnen upp och ner för (bor på tredje våning). Men tack vare att vi nu mer eller mindre dumpat tanken med vagn och nästan bara använder sele så är sambon iaf vääldigt positiv när det gäller att bära ute. Dessutom slipper jag ta alla diskussioner med alla släktingar som propsar på oss att "vagn är ju det allra bästa för B!, då sambon är lite kaxigare i sitt sätt att prata och kan argumentera för att bära utomhus istället för en klumpig vagn.

Inne så har han B i famnen eller lägger honom på sängen medan han tex ska göra något snabbt, som hämta saker eller borsta tänderna. Jag själv tycker att man ska bära B när man gör alla de här sakerna och anledning är precis som du frågade att jag tycker att närheten är viktig samt att B ska känna sig delaktig i det mesta som händer. Men ja, det blir ofta jag som bär pga att sambon inte vill använda selen. Jag pratade med honom idag om det och han känner att selen trycker för mycket mot magen, han känner sig låst eller instängd. Han säger att han får en känsla av andnöd. Han är känslig för tryck mot magen. Jag tror inte det har med det fysiska att göra, utan mer en känsla han har. Eftersom jag är insnöad på tidigare liv och liv efter döden, och det är verkligen inte han, sade han sarkastiskt idag att han i förra livet säkert dog av att han blev klämd :) Nått tips hur vi ska göra?

Nej, B skriker inte om han måste ligga någon annanstans, men jag vill ändå bära, då jag på ett sätt vill förhindra gråt och att han då får en grundtrygghet och vet att han aldrig blir lämnad ensam en längre stund. Men ja, håller med att min sambo ska få hitta sina egna vägar till en god kontakt.
Användarens profilbild
Av EmelieNJ
Bebile74 skrev:När vi väntade vårt första barn sa min man att han inte ville bära bebisen i nåt bärdon men gärna i famnen och sedan dess har jag inte pratat om det med honom Han gör det på sitt sätt jag gör det på mitt det funkar för båda. Det är inte alla män som vill bära i sjal/sele. Idag har vi två barn tillsammans och det funkar bra han föredrar bära i famnen och nu när dem har blivit lite större på axlarna mina barn älskar det :loving:
Men när alla hushållssysslor måste göras då? Din sambo måste väl ha händerna fria då? Eller blir det mer du som både bär och tar hand om hushållet?
Av medlawg
Ok, det verkar som att jag är lite fel person att svara eftersom jag har svårt att se ett problem i att barnet får ligga på sängen medan man borstar tänderna, förutsatt att det inte är ledset. Men vi har alla olika sätt att se på saken.

Vad gäller det praktiska, Hur gammalt är barnet? Kan det funka att bära på höften eller ryggen så att han slipper trycket mot magen? Eller så får ni väl komma överrens om att han tar en större del av hushållssysslorna om du tar mer tid med barnet, så du kan sitta bekvämt och spara ryggen och inte göra allt bärandes.
Användarens profilbild
Av dolvis
Hemma var det också mest jag som använde bärverktyg, men mannen bar minst lika mycket och då i armarna. Dottern vägrade dessutom bärverktyg första månaderna, och då var det skönt att han var lite uthålligare i armbärning än jag. Jag gjorde då och då försök att övertyga honom om hur bra det var med sele/MT eller vad vi då hade, men han var inte så lättövertygad. Han höll inte med helt enkelt. Tror det kommer ändra sig lite med nästa barn faktiskt....

Jag tänker som i förra inlägget att det inte är någon fara för en bebis att bli nerlagd då och då, det skulle jag inte ens reflektera över. Däremot kan jag ibland känna mig lite störd och påminner mig själv om att inte lägga i när en bebis ligger själv i flera timmar medan föräldrarna gör annat. :wink:
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Min make vägrade sjal i början och vi hade ingen sele än. Det gick inte att prata sig till att han skulle prova.
Sen en dag så var krypet ledsen och kunde inte somna. Då sa jag att jag knyter upp henne så somnar hon. Då tittade min man på mig med valpögon och sa "näe jag vill ha henne, du får hjälpa mig med sjalen". Sagt och gjort. 5 min senare tittade min man in i sovrummet med en sovande bebis på magen och viskade: "ok då det här var jättemysigt"...
Det är kanske inte till så mycket hjälp i ditt fall men det kanske finns något korn i det du kan använda? Kanske kan din make prova ut en sjal eller en annan sele som han trivs bättre i?
Numer bär min make mest i manduca både inomhus och utomhus. Vagnen har stått övergiven i förrådet hela vintern.

Kanske kan ni hitta en knut som passar din man lite bättre? eller en sele som han gillar mer?
Användarens profilbild
Av Lindajv
EmelieNJ skrev:
Lindajv skrev: Vad bär du i när du blir trött? Jag vet att det är många här inne som har män som bär mycket och de kanske har bra tips och råd?
Jag bär i en Beci Gemini. Den är okej men nackstödet åker bak hela tiden för att spännena inte är av särskilt bra kvalite. Har nämnt det till Eden Baby som jag köpte från, få se om de tar tag i det snart! Än har inget hänt.

Ja, hade varit kul att höra från männen vad som gjorde dem frälsta!
Jag hade en Beco gemini först och den var guld värd i början när sonen var liten och var ovillig att bäras i sjal. Dock tyckte jag aldrig att den var lika skön att bära i som mina andra ergonomiska selar, så vi sålde den när sonen vuxit till sig lite. Tyckte heller inte att huvudstödet var optimalt. Nu när jag bär sonen i en Beco 4th eller Pikkolo orkar jag mycket mer. Har din man provat fler selar än Gemini? Eller känns trycket över magen med vad han än bär med?
Användarens profilbild
Av UWO
Min man fick köpa en sele han själv ville ha (vilket blev en som jag helst inte bär i, men det får man ju ta ;) och bär jag i den får jag tusen stirrande blickar, typ)

Sen håller jag med om att man inte måste bära hela tiden. Jag tror barn kan må gott av att ändra ställning och ligga på en säng ibland också. Så länge de är med på det. :heart:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?