Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sofin
Lilla Minna är inget vagnbarn, så är det bara.. hon totalvägrar att somna i vagnen! Men detta i samband med en trotsig treåring till storebror och dagislämningar är hyfsat knepigt. Storebror Elis får gå på dagis mellan 9-15 på dagarna, Minna brukar vilja sova där strax innan 9. Med andra ord är det bebis på magen samtidigt som jag försöker klä på Elis kläder innan vi ska gå. Han brukar oftast vägra, krångla, böka och bara vara allmänt tvärtemot.

Eftersom hon somnar INNAN vi går ut så känns det inte helt okej att ta på henne tjocka overallen innan jag knyter in henne i sjalen. Alltså har hon än så länge sina vanliga kläder och sen tar jag på ett bärskydd och drar över min jacka som jag knäpper under henne, min jacka är alltså öppen förutom längst ner.

Och sen kommer vi till dagis och då ska det ju alltid kompletteras med någon galonbyxa eller nåt annat krångligt så då blir det påklädning nummer två. Och så är det dags för själva lämningen och Elis är inne i en VÄÄÄLDIGT mammig period (han har ju faktiskt nyss fått småsyskon). Jag känner att jag inte räcker till eftersom jag inte kan ge honom en ordentlig kram ens när lillasyster ligger och sover i sjalen på min mage. Hon blir som nån slags sköld där!? Känns inte heller helt okej..

Nu till min fråga :D Jag har lyckats knyta henne på ryggen ett par gånger och det verkar fungera ganska bra. Hon somnar inte lika fint som på magen men det är väl en vanesak antar jag. Hade det varit sommar så hade det ju inte varit några problem men nu kommer det bara bli kallare och kallare. Bärskyddet kan jag säkert lyckas få på även på ryggen men hur gör jag med mig själv? Jag kommer ju smälta bort om jag behöver sätta på mig jackan innan jag knyter på henne och vi sen blir kvar inomhus en halvtimme.

Alltså börjar jag fundera på en bärjacka. Hur funkar det egentligen med en bärjacka? Går det att få till den bra även med en liten 3,5 månaders på ryggen? Eller är det egentligen för lite större barn? Hur varma är dom?

Och vad gör man om det är blåsigt? Minna håller typ på att kvävas bara det kommer en liten vindpust (när klarar dom av blåst förresten, jag blir tokig!).
Av herilane
Bärjacka är superbra!

Jag har en Mamajacket. Det är lite knöligt att få på det med barn på ryggen men med lite övning går det bra. (Du kanske kan be storebror hjälpa till, så kan han känna sig lite stor?) Jag har dock inte provat den för ryggbärning med en sån liten bebis.

Den är sådär lagom varm. Det där med värme är ju så individuellt... För mig är det lagom med ett lager långärmat under + ett värmande barn på magen, mellan ca 0 och 10 grader. Över 10 är det för varmt med kappan. Under 0 har jag ännu inte haft chans att prova.
Användarens profilbild
Av sofin
herilane skrev:Bärjacka är superbra!

Jag har en Mamajacket. Det är lite knöligt att få på det med barn på ryggen men med lite övning går det bra. (Du kanske kan be storebror hjälpa till, så kan han känna sig lite stor?) Jag har dock inte provat den för ryggbärning med en sån liten bebis.

Den är sådär lagom varm. Det där med värme är ju så individuellt... För mig är det lagom med ett lager långärmat under + ett värmande barn på magen, mellan ca 0 och 10 grader. Över 10 är det för varmt med kappan. Under 0 har jag ännu inte haft chans att prova.
Det är ju liksom det som är min tvekan, hon försvinner ju i bärskyddet jag har nu :) Så vad gör hon inte i en bärjacka egentligen.

Ååhhhh, det är så svårt :D Kan hon inte bara sova i vagnen istället!! :shock:

Tack för inputen..
Användarens profilbild
Av mari_tres
Du kan inte lägga ner henne i vagen då efter det att hon har somnat på magen? Har du en varm åkpåse så behöver du kanske ingen overall isf?
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Jag har en som verkar vara av samma virke som din Minna. Han sov bara i sjalen sina första 4 levnadsmånader och vägrade vagnen. När vi bytte till sittdel började han tycka det var ok att åka i vagnen i alla fall när han var vaken. Sedan började han helt plötsligt somna i vagnen, vid 5-6 månader. Från 7 månader fram tills nu när han är 9 månader har han somnat lätt i vagnen och ffa mycket lättare än att somna i sjalen. Nu har han lite svårare att somna i vagnen igen men somnar gärna på ryggen varpå man kan lägga ner honom.

Mitt råd till dig är att räkna inte ut vagnen om du gärna vill att hon ska sova där för det kan förändras. Kanske kommer hon jättegärna vilja sova i vagnen mitt i smällkalla vintern :)

Sedan kommer hennes sovrutin med säkerhet också förändras. Kanske kommer hon somna först senare och då kan du ju klä på henne och brorsan och dig själv och ha henne utanpå jackan (jag brukar bära utanpå jackan och det funkar ok) och så kanske hon somnar när ni går till dagis eller när ni går hem.

Jag har aldrig provat en bärjacka men funderar lite på en också för jag tycker det är väldigt bra att bära på ryggen ofta. Vet inte hur det fungerar med en så liten.
Av suramin
Jag har burit min lilla med bärjacka på ryggen från ca 2 månader. Det har fungerat jättebra, och precis som du säger har det varit praktiskt vid dagislämning. Lilla har liksom bara hängt med där bak, medan stora har fått klänga sig fast där fram (hon hade en period när hon var väldigt mammig). Jag stoppade fast huvudet i en sjalända direkt, eftersom hon var så liten, och då fungerade det utmärkt att ta på sig jackan. Jag har en suses, så jag vet inte hur det funkar med de andra jackorna. Du kan inte gå på sjalträff och prova?
Användarens profilbild
Av sofin
suramin skrev:Jag har burit min lilla med bärjacka på ryggen från ca 2 månader. Det har fungerat jättebra, och precis som du säger har det varit praktiskt vid dagislämning. Lilla har liksom bara hängt med där bak, medan stora har fått klänga sig fast där fram (hon hade en period när hon var väldigt mammig). Jag stoppade fast huvudet i en sjalända direkt, eftersom hon var så liten, och då fungerade det utmärkt att ta på sig jackan. Jag har en suses, så jag vet inte hur det funkar med de andra jackorna. Du kan inte gå på sjalträff och prova?
Jo, jag kanske får gå på en sjalträff och prova... tänkte kolla först om det var värt det :) För alla bilder jag sett på bärjackor är det ju ett lite större barn som tittar upp där bak!

Vi har kört "vagnträning" nu i helgen och lite bättre går det nog men hon sover väldigt korta stunder i vagnen. Får hoppas att hon ändrar uppfattning om vagnen när hon blir lite äldre! :P

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?