Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av asz
Ja alltså, man känner sig lite dum som frågar för vi bar ju S (har inte ens haft en vagn, kändes helt fel av någon anledning).

Vi började sjala honom när han var ca 3 veckor om jag inns rätt (efter råd på BVC om att vänta tills barnet var ett par veckor). Redan då tyckte jag det var lite ologiskt eftersom jag läst att det var vanligt att man bar för tidigt födda pga alla fördelar med bärande...men, men då var man ju lite osäker, känner mig säkrare denna gång.

Men nu när det är dags för liten nyföding igen (går in i vecka 30 imorgon, :vågen: :heart: :heart: :heart: JIPPI!!!) och därför undrar jag här istället:

Kan man bära i princip från det att barnet är nyfött?
Något att tänka på?
Speciell position att föredraga?

Alla råd och/eller referenser mottages tacksamt!

Kanske man t o m kan skippa de där plastbaljorna på BB och få ta på sig nya fina WBS:en istället :D ...
Plastbaljorna är till för tvätten! Bär istället, det gjorde vi. Jag hade en MobyWrap och tyckte det var super. Knöt ett vanligt omslutet x. Lyckas aldrig riktigt få till det med vaggan. Jag såg att Zandrama bar sin minsta i en ringsjal tidigt, det såg väldigt smidigt ut.
Ja, det går absolut att bära ända från början i sjal, Det man bör ha koll på är väl framför allt att huvudet och nacken får tillräckligt stöd, men det går ju även att stötta med en extra hand utanpå sjalen om det skulle kännas vingligt.
Vanlig upprätt, mage mot mage position funkar till nyfödingar,, och benen ska vara i grodposition, dom behöver inte komma ut ur sjalen.
Jag bar dagen efter snittet. Baljorna kan man lägga dom i då man är på toa typ (och pappan iväg och underhåller storebror) eller stödja sig på när man går. Jag jag knöt trikåsjalen som vanligt och L vecklade ihop sig som den lilla bebis han var så jag behövde aldrig fundera på var benen och fötterna skulle hamna. Han fick sitta upprätt med benen ihopvika inuti sjalen. Supermysigt :loving:
Jag kan inte annat än instämma. Mina två senaste har åkt sjal från förlossningen till bb och baljan blev orörd. Tror tom vi lämnade den direkt med senaste, så slapp de hålla på och bädda om tvätta o så.
Här har de också sjalar till utlån på bb men när jag var där verkade de inte ha så bra koll på dem......
:iagree:

Min lilla låg i plastbalja en kort stund när han var 4 dagar och jag var på återbesök för att kolla stygnen. På BB var han i min famn eller i sjalen och natten vi sov där låg han tätt intill mig. Och så har vi fortsatt. Jag tror att den rekommendationen du fick om att vänta några veckor är för att de tänkte på BabyBjörn.
När jag fick barn nr 2 hade jag lärt mig om sjalarnas underbara värld, så jag sjalade lilla J från allra första början. Eller, tja. Hon var väl en 6-8 timmar när hon satt i sjalen första gången. Hon är född kl 12 på natten, så när hon väl var ute ville ingen av oss springa iväg någonstans utan vi la oss och sov. Men efter det så sjalades hon hela tiden. Jag var så pigg efter förlossningen och sjuk av längtan efter storebror så vi gick hem så fort vi fick på förmiddagen efter. Hade alltså väldigt få tillfällen att lägga flickebarnet i den där plastbaljan. :Hahaa:

De första månaderna så satt hon i princip jämt på magen av någon av oss. Lilla hjärtat. :heart:
Jag bar lillasyster direkt på BB. Helt underbart. Fick inte heller till det med vagga, men bar i omslutet X. Hade ingen vagn till lillsyster förrän hon var ca. 10 månader. Fungerade hur bra som helst.

Lycka till med liten bebis!
Kram
Båda mina har åkt sjal hela tiden på BB och M åkte sjal till BB. Det var jätteskönt att kunna sitta ner och äta utan en skrikande bebis i baljan tex. Och att kunna gå/åka runt obehindrat mellan rummet och matsalen och läkarbesöken osv (vi låg på hotellBB på Danderyd som är uppdelat mellan flera våningar).
Instämmer i kören :) , bär på BB! Vi tog hem Lillfisen från BB i sjalen (bussen går utanför sjukhuset och tar 10 min hem), det kändes lite som att vara på rymmen. "Vi snodde en bebis och har stoppat henne innanför tröjan" typ :wink: .

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?