Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Jag har precis börjat försöka bära mitt första barn i bärsjal (trikå). Hon är 3,5 vecka. Jag har provat ha henne i "vagga" men tycker att sjalen trycker hennes huvud framåt/nedåt så att hennes haka trycks mot hennes bröst. Hela hon blir liksom som en "ostkrok". Det ser inte alls behagöligt ut och inte så hälsosamt heller.... Hon protesterar dock inte utan verkar ha sovit gott.

I och med att jag precis börjat så har jag bara burit henne några minuter åt gången. Vad gör jag för fel? Hur högt ska hennes huvud vara i förhållande till min kropp?

Tacksam för svar.
Med vaggposition kan jag inte hjälpa till. Men jag vill berätta att jag burit mina barn från födseln och de har jag haft upprätt direkt.
Pröva det du, och se hur du tycker :D
Hakan mot bröstet är inte så bra, för övrigt. Det gör väl att barnet får tungt att andas tror jag.
Jag har aldrig fått till vagga bra utan har bara burit upprätt. Två gånger tror jag jag lyckats lägga ner F i vagga och ammat henne, men det är allt.

Vad gäller hakan ner mot bröstet är det något man ska se upp med vad gäller nyfödingar. De kan som sagt få svårt att andas och det kan leda till dödsfall... Nu tror jag nog att man märker det om man bär i trikå, men det var det som var problemet här i USA med Snuggli och deras bärpåsar.
Jag hade min unge vänd mot mig i vaggan, med huvudet strax ovanför mitt högra bröst, och så gick resten av kroppen snett nedåt under mitt vänstra. Huvet var ofta vänt lite, lite uppåt (alltså marken=ner, himlen=upp - inte uppåt relativt sett hennes kropp). Lite ostbåge var hon allt, men inte med hakan nedtryckt.

Det var helt okej, men jag slutade ganska snart med vagga. Jag hade henne redan första veckan i upprätt position med knäna uppdragna så hon blev som en liten hopkrupen boll. Allt utom huvudet innanför sjalen. Det trivdes hon kanon med. Är det amningen du är ute efter, så går det jättebra att smygamma i den positionen också.
Saidy skrev:Nu har jag burit henne upprätt första gången. Det gick bra men jag ska nog knyta lite stramare nästa gång.
Det kändes mycket bättre med upprätt ställning än vaggan. Hon verkade trivas jättebra. Kul!
Så roligt, bra jobbat! Att knyta för löst har vi nog alla gjort i början. :-)
Saidy skrev:Nu har jag burit henne upprätt första gången. Det gick bra men jag ska nog knyta lite stramare nästa gång.
Det kändes mycket bättre med upprätt ställning än vaggan. Hon verkade trivas jättebra. Kul!
Vad bra att det funkade bättre. Man får ju knyta myyycket hårdare än man tror. Efter ett tag får man in snitsen liksom.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?