Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av joannaoj
Det här med att sjala, det ska ju vara så urgammalt att människor inte ens fanns när det började sjalas...

Har någon av er blivit sjalade av era föräldrar? Har era föräldrar blivit sjalade av sina? Vad bar(s) ni/de i då? Vad var orsaken och hur gick tankarna kring sjalande då?

Själv blev jag visst buren då och då i något slags gardintyg över höften (som en kort BäraBarn) eller som en påse på ryggen (á la afrikastil), särkilt när mamma petade på fälten (jajemen... my mama var en big time überhippie...).
Idén fick hon från då hon bodde i Schweitz när hon var ung. Di tyskspråkande är tydligen bra på det här med sjal. Mer vet jag inte.
Av joannaoj
Ja, något slags babybjörneri var visst ganska allmänt för oss som är födda under tidigt åttital (kanske tidigare, jag vet inte, jag var inte född då). Min svärmor har sparat den som hon hade till min man när han var en fjärdedel så lång som idag, men nåt djääääävulskt så obekväm den var!
Användarens profilbild
Av thanisa
Med sjal har jag inte vad jag vet blivit sjalad. Bars i en bärsele som liten och som lite större i en bärstol. Vi var och fjällvandrade när jag var liten och jag sov för det mesta på ryggen under den resan.

Mina föräldrar har vad jag vet inte blivit burna i regelrätta bärdon. Min mormor med syskon blev dock burna en del som små i tygstycken som man enligt min gammelmoster knöt fast med band. Banden gick ungefär som sjalknytningarna. Den delen av släkten kommer från siljansbygdens utkant. Farmor hann tyvärr bli för dement innan jag hann fråga henne om sådana saker.
Användarens profilbild
Av Annika E
Jag har inte blivit buren, och jag bar inte i sjal förrän barn nr. 10, men äldsta dottern bär sin son i sjal bland, så det har gått vidare till nästa generation. :vågen:
Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag blev buren i en rödrandig babybjörn. När min syster föddes (-89) hade de köpt någon slags japansk bärsele som var bekvämare.
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag blev nog bara buren i armarna, men min bror bars väldigt mycket i en Snugli, från nyfödd till ca 3 år (mamma uttrycker ofta sin sorg över att hon inte hade hittat Snuglin när jag var liten).

Här bär jag Alice i samma Snugli. Inte speciellt bekväm jämfört med sjal eller tex Ergo, men det var väl det som fanns och den är ändå rätt smart eftersom den växer med barnet från nyfödd till ca 3 år, och går att använda både på mage och rygg.

Bild
Användarens profilbild
Av Mirjam
Jag blev buren i nån sorts sele (antagligen babybjörn) men mina yngsta syskon blev sjalade på ryggen i afrikanska tygstycken och handdukar, för då bodde vi i södra Afrika. :D
Användarens profilbild
Av zingo
Bärstol på ryggen! Det har jag sett kort på, annars vet jag inte.
Användarens profilbild
Av April
Jag föddes med höftledsluxation 1976 och fick ligga på en skena som såg ut som ett stort trä-T. Tyvärr fanns inte van rosen skenan, som finns idag - utan man hade som sagt ett trä-T och på den satt det läderremmar, som spände ut benen. Barnet fick inte lov att tas upp ur sängen och skulle mest bara ligga :shock: :hmm: :roll:.

Min mamma och pappa var så oerhört frustrerade över detta att de åkte till Lund för att träffa en forskare som forskade om ämnet. Han berättade för mina föräldrar att det just då hade kommit en nyhet - van rosen skenan ;-). Mina föräldrar åkte hem med mig i en ny skena och dagen efter, när min mamma kom hem, stod min pappa (stolt som en tupp) med mig i en MeiTai liknande sele och damsög med mig på magen (i den nya skenan, i vilken man kunde bära sitt barn). Min mamma höll på att sätta hjärtat i halsgropen, men forskaren hade berättat för min pappa att det var ok, att bära i Von rosen skenan.

Så först bar de mig i en MeiTai-liknande sele och efer det i en Haglöfs ryggsäck :loving:

Kram
Användarens profilbild
Av dolvis
Jag blev buren i en sempers bärsele (född 76) hela bäbistiden, jämt jämt, mina föräldrar skaffade ingen vagn. Hittar ingen bild på en sån nu, men min gamla var den första sjal/sele som min dotter accepterade i vaket tillstånd. Ganska obekväm för bäraren, men nog ganska bekväm för en liten, så länge man liksom inte växt ur sittdelen, den är liksom ett mellanting mellan en onbuhino, mei tai och babybjörn skulle jag vilja säga...
Min mamma har berättat en del hårresande historier om hur hon blev utskälld av damer på stan i sthlm för att hon inte lät barnet ligga bekvämt i en vagn i stället. Särskilt om det hände att jag skrek.

Edit: ahglöfs bärstol var det sen när jag blev större, den måste varit helt utsliten av all promenader, semesterresor, skogskexkursioner och utsiktsplatsvandringar.... Jag minns fortfarande hur man kunde ta spjärn med fötterna i fotstöden och hoppa upp och ner i takt med pappans steg och hålla sig fast i öronen medan man sjöng..... :oops:
Senast redigerad av dolvis den tor apr 08, 2010 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av brisea
Jag och syrran (födda -75 resp -78) blev burna i en japansk bärsele, det måste ha varit något slags onbuhimo. Mamma har beskrivit att den hade långa axelband som träddes genom ringar vid midjan. Tyvärr hittar hon den inte, den kan ha försvunnit i någon flytt. När vi blev lite större hade de en ryggsäck med ram ett tag, den kommer jag ihåg, röd var den, och det var bara pappa som orkade bära oss i den.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?