Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hallon
Jag har förstått att det finns fördelar med att köpa en "färdigingosad" sjal, dvs begagnad. Men om ingen har någon att sälja som man vill ha, är det dumt att köpa en helt ny då?
Vilka sorter är gosiga från början och vilka måste man "gosa in" länge innan de blir bra?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Hum hum, vad är det för sjal du är sugen på?
Även bland samma sjaltyp så är det skillnader, tex två nya olika bomullsindio kan vara olika direkt ur förpackningen. Tunnare sjalar tycker jag överlag blir mjuka snabbare.
Användarens profilbild
Av Jemmah
Jag köpte en Easy Öken, och den var jättegosig från start. Annars har jag inte kommit så bra överens med nya/relativt nya sjalar. De har snabbt fått flytta.

Jag köpte en begagnad indio terracotta förra våren. Jag började göra lite research om var den bott tidigare och det visade sig att den flyttat runt massor, ofta för att den inte var tillräckligt mjuk. När den kom hit var den mjukare än mjukast :loving:

Jag säger alltså ingosad!

Vad är det för sjal du söker? :nyfiken:
Användarens profilbild
Av Hallon
mari_tres skrev:Hum hum, vad är det för sjal du är sugen på?
Även bland samma sjaltyp så är det skillnader, tex två nya olika bomullsindio kan vara olika direkt ur förpackningen. Tunnare sjalar tycker jag överlag blir mjuka snabbare.
Jag vet inte vad jag vill ha. Jag är sugen på olika varje dag. Ena dagen vill jag ha en stilren grårandig Easycare och nästa vill jag ha en härligt färglad Girasol. Sen kan det komma en dag när em wbb känns som det självklara valet för att dagen därpå erättas i tanken av en enfärgad Calin Bleu Gauze. Och jag har definitivt inte råd att prova alla :roll: .
Jag vet i alla fall vad jag INTE vill ha! Inget gult, vinrött eller grönt och ingen Indio eller Zara eller liknande.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Hallon skrev:
Jag vet inte vad jag vill ha. Jag är sugen på olika varje dag. Ena dagen vill jag ha en stilren grårandig Easycare och nästa vill jag ha en härligt färglad Girasol. Sen kan det komma en dag när em wbb känns som det självklara valet för att dagen därpå erättas i tanken av en enfärgad Calin Bleu Gauze. Och jag har definitivt inte råd att prova alla :roll: .
Jag vet i alla fall vad jag INTE vill ha! Inget gult, vinrött eller grönt och ingen Indio eller Zara eller liknande.
Känner igen det där så väl :lol: Alltså inte den där sista delen (jag :heart: indio) utan den delen där man inte kan bestämma sig riktigt. Så härligt att få sitta och drömma och fundera och då man bestämt sig och den kommer hem och man öppnar paketet! :loving:
Av de sjalar du nämner så är EC mjuk (fast jag har aldrig haft nån ny så jag vet inte hur de är direkt från kartongen), Girasolen blir snabbt mjuk (och har inte lika mycket giv som EC:n), wbb:n är ju mjuk fast det är en trikå så den kan man inte riktigt jämföra med de andra tycker jag. Gåsen (den skrynkliga iaf) kan kännas lite vass i början men blir rätt snabbt mjuk, men jag tror att mimmis (som är likvärdig tycker jag) blir mjuk snabbare (iaf min).
Användarens profilbild
Av Jolin
Som sagts tidigare så tror jag tunnare=mjukare snabbt.
Jag har inte köpt så många nya, siden indio som var helt underbart mjuk ur förpackningen båda gångerna (jag var dum nog att byta bort den första så jag fick köpa en till :roll:) och en Jakob som jag inte trodde skulle ta ett tag på sig att gosas in men som blev kanojn på väldigt kort tid. Sedan har jag köpt flera beggade sjalar som fått flytta för att de inte var tillräckligt ingosade så mycket beror på vilken sjal man vill ha.
Användarens profilbild
Av Hallon
mari_tres skrev:
Hallon skrev:
Känner igen det där så väl :lol: Alltså inte den där sista delen (jag :heart: indio) utan den delen där man inte kan bestämma sig riktigt. Så härligt att få sitta och drömma och fundera och då man bestämt sig och den kommer hem och man öppnar paketet! :loving:
Av de sjalar du nämner så är EC mjuk (fast jag har aldrig haft nån ny så jag vet inte hur de är direkt från kartongen), Girasolen blir snabbt mjuk (och har inte lika mycket giv som EC:n), wbb:n är ju mjuk fast det är en trikå så den kan man inte riktigt jämföra med de andra tycker jag. Gåsen (den skrynkliga iaf) kan kännas lite vass i början men blir rätt snabbt mjuk, men jag tror att mimmis (som är likvärdig tycker jag) blir mjuk snabbare (iaf min).
Men wbb är väl inte trikå? Jag trodde att det var en slags gauze? En mimmis har faktiskt hittat hit och den är, som du säger lite "vass". Vilken är tunnast av EC och girasol? Jag är lite nyfiken på EC pga att den är lite stretchigare, men hittills blir jag så himla svettig av sjalande. Men det kanske är storkarna (som jag har provat hittills) som är såna?
Av Hell Cat
Jag har ägt två sprillans nya sjalar, EC Öken och nu en Natibaby Pearl. EC Öken kom jag aldrig överens med, den var halkig och styv och jag orkade inte hålla på att gosa in den så den flyttade igen.
Natibaby Pearl är en bambusjal. Först när jag fick den så var den också blank i tyget och lite svårknuten. Men så tvättade jag den och vips; mjuk och gosig och lättknuten! :vågen: :love:

Mina andra sjalar har varit begagnade men olika mycket ingosade, t ex Didy Till var alldeles för styv för min smak medan EC Lava var mjuk som smör :loving:
Användarens profilbild
Av katha
Generellt så är begagnat bäst, ingosat och klart.
Totalt har jag beställt 4 sjalar nya, dock LE och svåra att få tag på, annars köper jag ingosat. :heart:
Dels så får man dom mjuka direkt och billigare än att köpa nytt.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Hallon skrev:
Men wbb är väl inte trikå? Jag trodde att det var en slags gauze? En mimmis har faktiskt hittat hit och den är, som du säger lite "vass". Vilken är tunnast av EC och girasol? Jag är lite nyfiken på EC pga att den är lite stretchigare, men hittills blir jag så himla svettig av sjalande. Men det kanske är storkarna (som jag har provat hittills) som är såna?
Självklart är wbb en vävd sjal i gåstyp! :duh: är det ok om jag skyller på den sena timmen? :lol:
Vilken som är tunnast av EC och Girasol... svårt att säga, och då var jag även tvungen att gå och klämma på dem.

Storkar har jag aldrig kommit överens med, tycker att de är lite för stumma tror jag :hmm: Har haft två stycken men de har inte blivit använda mycket nån av dem. Annars så skulle jag gärna vilja ha en Leo (gärna marin) mest för att lillebror heter det :loving: fast jag vet inte om det är en bra anledning :fnissa:
Eller är det så att alla anledningar till att köpa en sjal är en bra anledning? :floet2:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Hallon skrev:JennyB73 har nu styrt in mig på bambuspåret... Kankse en diamond? :love:
De är helt underbart mjuka med en härlig lyster i tyget i och med att de är i Bambu :tumup:
Jag är i och för sig lite partisk i och med att jag säljer Natibaby :wink: Fast rent generellt är bambu som material himla mjukt och skönt 8)

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?