Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Litenkatt
har precis börjat bära min kille i en sino looma och har några frågor till er med mer erfarenhet:

– om hans rygg blir lite böjd och lixom buktar ut eler åt sidan i sjalen, har jag knytit för löst då? när han somnar så sjunker han ju ihop. är rädd att ha för tight sjal på honom.

– när kan man låta benen hänga utanför? han är sju veckor och vägen snart fem kilo.

– han verkar vilja ha ansiktet inåt mot mig och då känns det som att han knappt får någon luft, vad göra?

:hmm:
Användarens profilbild
Av Jason
Stort grattis till killen för det första! Jag tycker det låter som du gör helt rätt, det är naturligt att bebisen har ryggen formad som ett c. Tänk dig att han ska se ut so en grod ungefär, rumpan ska vara längre ner än benen. Han kan nog ha benen utanför, har du provat knyta in dom? Sen om ansiktet, kan du försiktigt svänga huvudet på sidan när han har somnat t.ex.? Annars får dom nog luft därinne så det behöver du inte oroa dig över.
Användarens profilbild
Av mimpen
Grattis till bäbisen!

Min H har haft benen utanför sjalen sen han var typ 2 månader, han är rätt lång, och det blev smidigast så. Fast ibland när han har somnat så pillar jag upp benen bättre in under smokingbältet så att säga.

För tight kan du nog nästan inte knyta!
Användarens profilbild
Av Litenkatt
tack för grattisarna och återkopplingen :)

va skönt att det verkar rätt, var lite orolig för hans rygg, men jag ska testa att knyta lite tightare. det är så himla svårt å veta innan man stoppar i bebben om det är lagom hårt.

jo jag har haft fötterna och benen innanför.

får träna vidare...
Användarens profilbild
Av Jason
Japp, det är bara att träna och träna och sen vips är du mästare på att knyta bebis i trikåsjal :vågen:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Grattis till bebisen :loving:

Som det redan sagts är bebisens ryggrad naturligt böjd (C-formad som nyfödd). Då du bär i trikåsjal och bär med benen innanför är det viktigt att du knyter tillräckligt hårt (det är vanligt att man knyter för löst i början). Knyter du tillräckligt hårt, så ska han inte sjunka ihop i sjalen och ryggen får det stöd den behöver. Känns det bättre o/e lättare kan du med fördel knyta med benen utanför och breda ut tyget ordentligt från knäveck till knäveck och över hela den lilla bebisryggen. Sedan kan du ha fötterna innanför "smokingbältet" så de får lite extra värme.

Det går med andra ord mycket bra att bära med benen utanför redan från nyfödd (jag gjorde det med yngste sonen eftersom han annars bara tryckte ifrån med fötterna). Man får prova sig fram till vad som funkar bäst just för mig och mitt barn. Lycka till med knytningarna :D
Användarens profilbild
Av Litenkatt
såg nu att det fanns en "knyta"-avdelning, kanske skulle skrivit där från början...

till slut så har jag fått bebben på plats i sjal, denna gång tightare, och kunde äntligen äta något, har inte kunnat lägga ifrån mig honom på flera timmar då han protesterat vilt. puh!

han verkar inte alls gilla när jag sätter sjalen över hans huvud, då knorras och morras det därinifrån. men han kanske vänjer sig.

en till fråga: hur har ni era barns armar i sjalen? min kille har dom framför sitt bröst nu och lixom trycker ifrån mot mig ibland, då kanske han tycker det är trångt?
Användarens profilbild
Av Jason
Du kan försöka sätta armarna bredvid hans kropp, tänk att han ligger på mage på sängen t.ex. och så sätter du honom likadant i sjalen.
Användarens profilbild
Av mica
Litenkatt skrev:såg

han verkar inte alls gilla när jag sätter sjalen över hans huvud, då knorras och morras det därinifrån. men han kanske vänjer sig.
Det är nog få bebisar som gillar det när de är vakna. Jag gjorde så att jag drog upp smokingbältet rätt så högt upp mot nacken. Då låg huvudet bra in mot min kropp. Om jag har behövt luta mig fram så har jag stött huvudet med handen.
Sen när bebisen somnat DÅ har jag dragit fram ett axelband som huvudstöd.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Litenkatt skrev:såg nu att det fanns en "knyta"-avdelning, kanske skulle skrivit där från början...

till slut så har jag fått bebben på plats i sjal, denna gång tightare, och kunde äntligen äta något, har inte kunnat lägga ifrån mig honom på flera timmar då han protesterat vilt. puh!

en till fråga: hur har ni era barns armar i sjalen? min kille har dom framför sitt bröst nu och lixom trycker ifrån mot mig ibland, då kanske han tycker det är trångt?
Många barn ogillar att sitta fast med huvudet. Du kan prova att dra upp smokingbältet så mycket det bara går så han får stöd på det viset, istället för att stoppa in huvudet under sjalkanten/axelbandet. Vill han inte alls får du stötta huvudet med handen den första tiden, tills han blir såpass stadig i nacken att han inte behöver stöd mera (så fick jag lov att göra med yngste sonen och jag vet fler som gjort på liknande sätt).

Armarna kan du prova att placera på sidan av hans kropp som om hand kramade dig :loving:
Användarens profilbild
Av mimpen
Litenkatt skrev:såg nu att det fanns en "knyta"-avdelning, kanske skulle skrivit där från början...

Jag har aldrig H:s huvud inne i sjalen när han är vaken. Då vill han titta sig omkring. Sen när han har somnat så pillrar jag in det under ena sjaldelen. I början när han var väldigt ostadig fick jag ha en hand om huvudet när han var vaken alltså, men å andra sidan somnade han så fort i sjalen så det blev aldrig ett porblem :)

Hjalmars armar. :hmm: Hur brukar han ha dem? De hänger nog ner på sidan tror jag. Ibland sticker det ut en liten hand på vardera sida, det ser roligt ut! När han sover blir de så där himla sladdriga liksom!
Användarens profilbild
Av Litenkatt
åh tack va ni e bra! :app:

snart testar jag att knyta in min ena katt oxå i sjalen, hon älskar att krypa ner i min tröja och mysa, men hon saknar gravidmagen som blev sån bra hylla att ligga på, då jag inte har så stora tutts. fast alltså inte katt å bebis samtidigt!!! :whut:
Användarens profilbild
Av mimpen
Litenkatt skrev:åh tack va ni e bra! :app:

snart testar jag att knyta in min ena katt oxå i sjalen, hon älskar att krypa ner i min tröja och mysa, men hon saknar gravidmagen som blev sån bra hylla att ligga på, då jag inte har så stora tutts. fast alltså inte katt å bebis samtidigt!!! :whut:
:fnissa:

På tal om händer i sjal så var inte min Hjalmar så smart idag! Vi var ute i -20 för att hämta syrrorna på dagis. Han hade gosiga fleecevantar på sig, och så drog han upp ena handen och började SUGA på vanten. Som förstås blev blöt, och då blev det nog kallt, för han var rätt sur på slutet (och iskall om handen när vi kom in). Det var inte så smart, käre Hjalmar :roll: :loving:
Användarens profilbild
Av Litenkatt
mimpen skrev: :fnissa:

På tal om händer i sjal så var inte min Hjalmar så smart idag! Vi var ute i -20 för att hämta syrrorna på dagis. Han hade gosiga fleecevantar på sig, och så drog han upp ena handen och började SUGA på vanten. Som förstås blev blöt, och då blev det nog kallt, för han var rätt sur på slutet (och iskall om handen när vi kom in). Det var inte så smart, käre Hjalmar :roll: :loving:
det måste varit en god vante :P

vet du, jag klurar fortfarande på namn till min pöjk och jag älskar namnet Hjalmar, det enda problemet är att jag heter Gullberg i efternamn och då blir det plötsligt lite lustig namnkombination! :hmm: han kommer ijuförsig byta efternamn den dagen jag å sambon gifter oss...
Användarens profilbild
Av mimpen
Litenkatt skrev:
mimpen skrev: :fnissa:

det måste varit en god vante :P

vet du, jag klurar fortfarande på namn till min pöjk och jag älskar namnet Hjalmar, det enda problemet är att jag heter Gullberg i efternamn och då blir det plötsligt lite lustig namnkombination! :hmm: han kommer ijuförsig byta efternamn den dagen jag å sambon gifter oss...
Inte för att jag vet om det var en lustig kombination :hmm: Men om ni ändå har bestämt att ni ska ta sambons efternamn kan ni ju ge sonen det på en gång??

Jag fick förslaget Hjalmar av min syster, och tyckte om det. Och kände mig lite inspirerad av CosyTess lille Hjalmar här på sb. Så då fick det bli så! Vi är toknöjda!

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?