Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av keramikkarin
Någon som hört talas om en bebis som har dött i psd i sjal?
Frågan kom upp på Amningshjälpens helmamma-lista, en läkare som ville veta mer innan personalen kunde få införa sjal på BB...

Hoppas nån vet vad det kan vara!
Användarens profilbild
Av Elflin
Vi fick veta precis tvärt om på neo i Lund, att bärarens andning hjälpte bebisen att "komma ihåg" att andas!
Av sjaltokan
Hör med neo i Uppsala där tillämpar de ju känguruvård för alla sina prematura, de måste ju ha studier och vetenskap att grunda sig på. Nu bärs ju de flesta prematura där i bärtopp men det tycker jag kan likställas med sjal.
Användarens profilbild
Av tinaw
En studie från tyskland visar att barnens syresättning är bra även "inne" i sjalen". Viktigt är att de inte säckar ihop över lungorna och börjar "grunta". Känguruforskningen säger att barnet får bättre syresättning, jämnare hjärtfrekvens och färre andninguppehåll hos föräldern.

Spontant får jag inte så väldigt bra vibbar av att en barnläkare har missat sådana basala fakta. Inte sjaldelen, men det andra,
Av Sofie
Väldigt mysko :hmm:
varför hör en läkare av sig till amningshjälpen i en sådan fråga? :hmm:
borde hon/han inte i första hand söka på pubmed och kontakta bb-avdelningar som redan har sjal för att höra om deras beslutsunderlag?
Håller med Tina också, borde man inte åtminstone ha såpass koll på sådana frågor att man kan få ett hum om frågan motsvarande åtminstone ett svar från amningshjälpens hjälpmammelista?
Användarens profilbild
Av keramikkarin
Tack för svar!
Frågan kom upp på helpmammalistan via en personal på ett BB som ville införa sjalar som alternativ till plastbyttorna. Då hade läkaren där hänvisat till dessa fakta? rykten? och velat avvakta mer info innan sjal kunde införas.

Här kom mer från helpmamma, är det något ni känner till???

"Hittade den här länken för några veckor sedan. Det är den enda jag
känner till om säkerheten med bärsjalar. Och den rör endast dessa så
kallade bag slings. I svar till en fråga svarar hon att hon inte skulle
rekommendera the Balboa Baby Adjustable, också kallad Dr Sear's sling,
av samma skäl. Även om hon inte tror att den är lika illa som den andra.

http://babyslingsafety.blogspot.com/

Hon hänvisar där också till:

"October 2009 Consumer Reports blog article concerning the deaths of two
infants. 'Baby deaths raise concerns about Infantino sling.'"

För mig verkar det solklart att bärpåsarna är helt annorlunda utformade än sjalar...
Användarens profilbild
Av diddeldi
ett rykte. läkaren har alltså hört ett rykte om ett enstaka fall och tagit ett beslut baserat på det? det verkar ju logiskt. jag menar, det är ju klart smidigare än att faktiskt förlita sig på vetenskap och forskning och sånt.

jag vet personligen inte om det är sant att något barn dött av psd i sjal. jag har aldrig hört det tidigare. men jag har hört att många har dött i psd när de legat själva, så kanske borde läkaren även ta bort alla plastbaljor?
Av surftrollet
keramikkarin skrev:Tack för svar!
Frågan kom upp på helpmammalistan via en personal på ett BB som ville införa sjalar som alternativ till plastbyttorna. Då hade läkaren där hänvisat till dessa fakta? rykten? och velat avvakta mer info innan sjal kunde införas.

Här kom mer från helpmamma, är det något ni känner till???

"Hittade den här länken för några veckor sedan. Det är den enda jag
känner till om säkerheten med bärsjalar. Och den rör endast dessa så
kallade bag slings. I svar till en fråga svarar hon att hon inte skulle
rekommendera the Balboa Baby Adjustable, också kallad Dr Sear's sling,
av samma skäl. Även om hon inte tror att den är lika illa som den andra.

http://babyslingsafety.blogspot.com/

Hon hänvisar där också till:

"October 2009 Consumer Reports blog article concerning the deaths of two
infants. 'Baby deaths raise concerns about Infantino sling.'"

För mig verkar det solklart att bärpåsarna är helt annorlunda utformade än sjalar...
Den här är relevant:
http://www.thebabywearer.com/forum/show ... p?t=205359
Man måste logga in på the babywearer för att läsa men det låter som precis det du är ute efter. Där har hon bl a jämfört syresättningen i famnen och i sjal med "bag slings". Sjal var inga problem.

Edit: det är ju samma person som skrivit. ;) Så det tillförde väl inget. Men som sagt, det gäller ju inte sjalar.
Användarens profilbild
Av Stark
Lider av sömnsvärigheter och borde egentligen sova, men surfar SB, så jag har inte kollat in linken, men rent spontant kan jag säga att infantiono bärpåse är nästan lika långt från sjal som bb... Det är en vadderad "väska" som man lägger ner bebisen i. Visst bär man barnet, men inte direkt mot kroppen eftersom påsen är vadderad. Jag har aldrig sett någon ens vara i närheten av att tex kunna amma i dessa bärpåsar. Inte heller sett några barn sitta i någon anna position än ligga i vagga mer eller mindre på rygg. Så jag skulle inte likställa dessa med sjal.
Senast redigerad av Stark den mån mar 08, 2010 05:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av keramikkarin
Nä, de påsarna var verkligen inte sjal-lika!

Det finns alltid så bra info här... nu har det kommit svar på helpmamma också, bla flera läkare som jobbar med känguruvård osv som är åtkomliga för svar på tal! Härligt!
Hoppas de kan börja med sjalar snart på BB:t... :app:
Användarens profilbild
Av mammagumman
Den påsen tycker jag såg rätt läskig ut. Svensk sjukvård skall vila på vetenskap och beprövad erfarenhet och det finns vetenskapliga studier som stödjer de goda effekterna av att bära barn i sjal. Bla finns en del av dessa studier länkade till från KAM-design sida.

Vad gäller införande av nya vårdrutiner som initieras av sköterskor kan jag säga att det är rätt vanligt att läkarna säger nej och det måste jag kolla upp och tänk om det finns skadliga effekter.

Sen känner jag faktiskt i det privata en person vars barn fick andningsstillestånd i sjalen en varm sommardag så sånt kan naturligtvis hända. Barnet var för tidigt fött, mamma gjorde HLR, ringde ambulans, barnet kvickade till och klarade sig utan men från denna incident. Hon bär sin nyfödda pojke i sjal vilket säger mig att hon inte blivit vare sig avskräckt eller avrådd från sjalbärande efter det hon varit me om.
Användarens profilbild
Av keramikkarin
Men hu vad otäckt! Men samtidigt fantastiskt rådigt gjort av henne...
Och bra att hon var så nära, jag tänker mig att det är så mycket lättare att märka ett andningsuppehåll i sjalen.
Idun andades oregelbundet i början, så som de flesta bebisar, och jag ville alltid ha henne precis nära för att kunna "väcka" eller påminna henne om att andas...
Användarens profilbild
Av Ingrid
diddeldi skrev: jag vet personligen inte om det är sant att något barn dött av psd i sjal. jag har aldrig hört det tidigare. men jag har hört att många har dött i psd när de legat själva, så kanske borde läkaren även ta bort alla plastbaljor?
Just precis, där slog du huvudet på spiken! :D
Användarens profilbild
Av Scharlott
Ingrid skrev:
diddeldi skrev: jag vet personligen inte om det är sant att något barn dött av psd i sjal. jag har aldrig hört det tidigare. men jag har hört att många har dött i psd när de legat själva, så kanske borde läkaren även ta bort alla plastbaljor?
Just precis, där slog du huvudet på spiken! :D
Just så 8)
mammagumman skrev:Svensk sjukvård skall vila på vetenskap och beprövad erfarenhet och det finns vetenskapliga studier som stödjer de goda effekterna av att bära barn i sjal.
:iagree: :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?