Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av SusannaK
hej alla bärseleproffs :D funderar på att köpa en bärsele till hösten till min lille kille på 5 månader a 9 (!) kilo vad jag har förstått avlastar ergon väldigt bra medans manducan är bra att ställa in efter den person som bär. Både jag och min man kommer att bära. min man är nästan 20 cm längre än mig.vad ska vi tänka på och vilken sele är egentligen bäst..... :hmm: dessutom kommer vi bära mkt på ryggen eftersom sonen är så tung. jag tycker om att bära å höften åxå hur är det i en ergo eller manduca? :roll:

några tips?
Användarens profilbild
Av Minchi
Vi har Manduca och bär båda två, både på ryggen och på magen. Det fungerar väldigt bra. Mellan oss skiljer det 15 cm i längd. Ergo vet jag tyvärr inget om...
Användarens profilbild
Av Siania
Båda är bra och bekväma tycker jag. Min man som är 20 cm längre än jag trivs dock bäst med Manducan eftersom den har lite större spännvidd. Har använt båda på mage men bara ergon på ryggen och ingen på höften.
Användarens profilbild
Av Filantra
Vi har båder ego och manduca och kan väl säga att vi tycker att båda har sina för och nackdelar:
Manducan: + går att förlänga ryggdelen så den når högre upp på barnets rygg. Har man ett barn som ostbågar sig vid ryggbärning så känns ergon låg när barnet blivit lite längre.
+ Längre vaddering på midjebältet än ergon, vilket gör att det skär in lite mindre i det kvarblivna magfläsket på mig (maken har inte detta problem...)
- Stort minus på manducan för tvärremmarna på axelbanden som alltid glider "på snedden" (svårt att förklara)
- Megastort minus på manducans säkerhetsspänne på midjebandet som kräver tvåhandsfattning för att öppna. När jag lägger ner sovande barn vill jag hålla barnet med ena handen samtidigt som den andra öppnar selen.

Ergon: + känns gedignare i tyget och håller sig snygg betydligt längre. Vår ergo 06 ser nyare ut än vår manduca 08 i tyget, trots att ergon är använd längre.
+ tjockare vaddering på axelbanden och mycket smartare konstruktion på tvärremmarna.

Att manducan har större inställningsmöjligheter remledes är inte något vi har märkt av här.
Användarens profilbild
Av katha
Hur långa ryggar har ni?
Det beror helt på det när man ska köpa en sele som bägge ska bära i.
Vi har det enorma problemet att min gubbe som är 2 m lång har förbaskat lång rygg och jag är en kortis på 165 cm...det skiljer alltså näsan 35 cm mellan oss och nu har vi provat alla selar och det är enbart ergon som passar oss bägge.
Ni skulle ha sett när gubben trängde på sig en beco! Midjebältet satt över hans midja och axelvadderingen slutade i nacken! :Hahaa: :lol: Det var syner det.

Jag skulle råda att gå på sjalträff och prova olika selar eller om ni har möjlighet att gå till en affär som säljer de flesta selarna. :tumup:

Jag föredrar manducan dock främst för att den är nättare och jag orkar ställa in remmarna själv och sätta på huvudstödet själv utan hjälp och jag älskar ryggplattan i midjebältet! Ergon däremot är en klumpig,gedigen sele som känns rejäl men stor och tar stor plats, lite svårare att få till men sitter bra men har lite för hård vaddering i axlarna tycker jag.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Det enklaste är nog att prova båda selarna på en sjalträff och se vilken som passar er bäst. Eventuellt kan det vara så att det passar bäst med varsin sele :wink:

För mig och maken passar manducan bäst men han är inte så mycket längre än mig. Och det varierar ju väldigt vilken sele man trivs med.
Lycka till
Av SusannaK
tack för alla svar! vad ga ni är :D vi får gå och prova nånstans,en var skulle ju vara trevligt men dt tillåter inte vår ekonomi.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?