Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

För några veckor sedan var jag fantastiskt lycklig över manducan som kom på posten, äntligen! Jag hade sett en annan tjej använda sin manduca och tänkte att nu blir allt perfekt, äntligen ska det bli lätt att ta sig ut med bebisen, allt kommer att bli jättebra. :D Och den är ju helt fantastisk när man väl fått på sig den, den sitter perfekt, bebisen är nöjd och den avlastar jättebra. Men hur får man på sig den själv? Hela poängen är väl att man ska kunna få på sig den själv så att man har händerna fria när man är ensam med bebisen? Vi har övat och övat framför spegeln men det går bar inte att samtidigt hålla upp bebisens huvud och spänna spännena på ryggen och sidan. :cry: Min bebis är 4 månader och blir ganska vild och rör sig mycket när jag ska sätta på mig bärselet. Han tror att han kan hålla upp huvudet själv men rätt var det är så tappar han huvudet och blir ledsen, så jag måste ju hålla bakom huvudet. Är det någon som har något tips? /Uppgiven!
Kan du sätta på huvudstödet medan du tar på selen, eller blir bebis skogstokig då?

pröva att ha ena axelbandet ihopspännt innan du tar på selen, jag gissar att du bär fram med kors på ryggen. Du kan ju också prova att ha den som en ryggsäck när du sätter på den och sen när liten är på plats knäppa loss ena axelbandet, korsa, lossa andra och knäppa ihop, det tyckte jag funkade, men L var iallafall 8 mån när vi fick vår manduca
Vet inte om jag svarar korrekt nu, men ska försöka reda lite i det du skrev...

Korsar du banden i bak? För om du inte gör det behöver du ju inte knäppa upp allting varenda gång. Då knäpper du höftspännet och enklast så drar du på dig ena axelremmen - sen petar du ner bebis i selen och så på med andra remmen och knäpper bakom nacken...

När jag knäppte i kryss så höll jag ena armen över bebis, så att armbågen var vid barnets rumpa och handen stödde huvudet ..

Annars är jag väldigt kär i min beco för där kan man spänna på sig selen först och sen peta ner barnet...
Tack för snabba svar! Jag ska försöka göra som ni skriver. Nej huvudstödet gör min bebis fullständigt vansinnig av ilska. Han tycker som sagt att han kan hålla upp sitt huvud själv :) och så vill han kunna titta ut. Men menar ni att jag ska kunna sätta i bebisen när jag har ena remmen fäst, hur ska jag då få i honom i det lilla sittstödet? Hur länge ska bebisen föresten sitta i sittstödet? Han kanske är för stor (4 månader - men han är ganska liten för han var 2 månader för tidigt född)? En annan fråga, vad är fördelen med att knäppa i kors? För i instruktionerna finns ju både knäppa i kors och inte knäppa i kors.
Tänkte nog att han skulle bli galen av huvudstödet, det har min kille aldrig gillat, har bara gått att få på honom när han sover.

Att knäppa i kors är skönare tycker jag, avlatar mycket bättre, men blir lite bökigare. När benen går att böja i knävecken utanför kanten på selen är han tillräckligt stor för att vara utan insatsen. vill man testa tidigare kan man ta en rem och dra ihop botten på selen , precis där han sitter så att det blir smalare, så att underbenen kan hänga utanför.

har du selen i ryggsäcksknäppning kan du ha axelbanden färdiga, altså inte knäppa isär dem, ev lite längre än du behöver, sätta i barnet, fälla upp hela paketet, lirka i ena armen medan du stöder rygg och huvud på liten med andra armen, och häkta upp axelbandet på axeln med samma arm som du sätter axelbandet på, sen byta hand och ta andra. När du knäpper spännet kanske du kan luta lite bakåt så att huvet stöds mot ditt bröst. Kanske är så du gör, å då tror jag att det blir bättre med lite mer träning och att liten själv blir mer van vid situationen.

Hoppas det går att förstå vad jag skrivit, och att du får till det så det känns smidigt. Tilläggas kan att vi inte fick vår sele förrän Love var 8mån så jag vet eginte hur det är med en pyttis i manducan :oops:
Jag har alltid knäppt i kors, tycker det var skönare helt enkelt. Vi köpte manducan när F var 3 månader och ca 60 cm lång, då behövde han inte sitta i babyinsatsen, tror att den längden är ett ganska bra riktmärke.

För att knäppa så slänger jag banden över axlarna medan jag håller en hand på barnets rygg/nacke. När jag knäpper på höger sida har jag då vänster arm om barnet, då är det lätt att stödja nacken medan jag knäpper. Och sen likadant fast på andra sidan. :)
som de andra säger så är ju att knäppa i kors mkt skönare, men testa vad som är enklast för dig, får du till det "vanligt" så kan man ju knäppa i kors sen..

Ett tipps kanske om du fortfarande har honom i "bebisfickan" är att göra följande (fungerade iaf med min lillsnorpa)

knäppte fast höftbältet, bredde sedan ut selen framför mig på ett bord framåt... lade sedan bebis ovanpå och knäppte fast henne i "bebisfickan" .. sen satt hon ganska stadigt och jag behövde inte hålla så hårt om henne när jag vrängde på mig selen...

det jag beskrev ovan är ju om man petar ner barnet i vanliga selen annars är det ganska ogörligt (tyckte iaf jag) att peta ner bebis i bebisfickan med ena axelremmen på...

Sen kommer jag inte ihåg hur länge man kan ha bebis i bebisfickan, titta efter i instruktionerna... annars så länge du får i bebis där och det känns bra så kör på det.. jag tror riktmärket ju är att man ska kunna pussa dem på huvudet...
jag tycker verkligen inte alls att det är skönt att knäppa i kors, jag knäpper alltid som en vanlig ryggsäck. men jag förstår inte riktigt vad som är svårt :hmm: . du knäpper på dig selen runt höften, tar barnet i famnen, fäller upp hela sittdelen över barnets rygg, tar på axelbanden och sen knäpper du spännet bak i nacken. färdigt.

om du vill att selen ska stödja barnets nacke lite mer så kan du förlänga sittdelen.
Ett av mina stora problem är att jag inte vet hur spänt jag ska ha alla olika spännen när jag sätter på mig selen. Man ska ju dra åt när bebisen är på plats enligt instruktionerna. Men min bebis blir skitsur när jag ska krångla på selet och är inte nöjd förrän allt sitter perfekt. Detta gör mig stressad och då försöker jag mixtra med att försöka ha vissa spännen åtdragna så att allt ska gå lite fortare. Ett annat problem är nog att jag har korta armar - jag kan bara inte ta tag i spännena och dra bakåt när bebisen är i selen (och samtidigt hålla i honom och stötta huvudet). Något tips på detta?
Det enda positiva är att jag sedan jag börjat läsa trådarna på forumet är helt säker på att vi med lite envishet ska kunna få till det här till slut! Jag menar hur svårt kan det vara med ett sele i jämförelse med en flera meter lång sjal! Och många av er riktigt sjalvana har ju faktiskt berättat att det tog tid att komma dit. Under tiden jag övar använder vi mei taien vid mer akuta behov - då liten är jättetrött och jätteledsen...
Har inte läst tråden men, du använder alltså bebisinlägget (?) Om du har dragkedjan öppen så blir sittdelen lite högre i ryggen och då kan han få stöd för huvudet på det sättet. När du knäppt bebisinlägget så kan du trä i armarna axelbanden. Sedan reser du dig upp och då har han redan stöd, även om den tvärgående remmen inte är knäppt.

Du kan också korsa i ryggen, många tycker att det är skönare, ffa smala personer. Då kan man hålla ena handen runt bebisens nacke under tiden man fäster.
Pyrets mamma skrev:Ett av mina stora problem är att jag inte vet hur spänt jag ska ha alla olika spännen när jag sätter på mig selen. Man ska ju dra åt när bebisen är på plats enligt instruktionerna. Men min bebis blir skitsur när jag ska krångla på selet och är inte nöjd förrän allt sitter perfekt. Detta gör mig stressad och då försöker jag mixtra med att försöka ha vissa spännen åtdragna så att allt ska gå lite fortare. Ett annat problem är nog att jag har korta armar - jag kan bara inte ta tag i spännena och dra bakåt när bebisen är i selen (och samtidigt hålla i honom och stötta huvudet). Något tips på detta?
Det enda positiva är att jag sedan jag börjat läsa trådarna på forumet är helt säker på att vi med lite envishet ska kunna få till det här till slut! Jag menar hur svårt kan det vara med ett sele i jämförelse med en flera meter lång sjal! Och många av er riktigt sjalvana har ju faktiskt berättat att det tog tid att komma dit. Under tiden jag övar använder vi mei taien vid mer akuta behov - då liten är jättetrött och jätteledsen...
jag har alltid min åtdragen när jag tar på den, så att jag bara behöver justera pyttelite efteråt. då räcker det att dra i de små flärparna framåt.
Pyrets mamma skrev: Hur länge ska bebisen föresten sitta i sittstödet?
Man behöver vara ca 65 cm för att sitta bra med benen. De flesta bebisar brukar kunna göra det från mellan ca 3 och 5 månader.
Tusen tack för alla tips! Har nu övat med hjälp av era råd i en veckas tid och nu har vi äntligen fått till det. Jag har ganska korta armar så det var verkligen lite trixigt. Vi kör på ryggsäcksknäppning när vi är ensamma på vardagar. Egentligen är kryssknäppningen bekvämare för mig men det har vi inte fixat själva ännu, så det får bli på helgerna när vi får hjälp av min man. Nu när det tar en sekund att ta på sig manducan har liten börjat att älska den och ser glad ut bara jag tar fram den. :D
Jättesnällt att ni engagerar er i oss nybörjare!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?