Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av linamh
Jag funderade lite på hur länge och hur mycket ni andra har burit i sjal innan ni känt er bekväma med det?

Jag har kommit fram till att jag gillar att bära i sjal, men jag hatar att knyta den. Jag är inte så himla snabb och van vid knytandet och använder den inte varje dag. Jag känner mig stressad när jag knyter för jag vill inte att flickan ska bli otålig/ensam och börja skrika under tiden, och sedan är jag nervös för att hon inte ska tycka om det utan fortsätta skrika när jag stoppat ner henne. Jag har svårt att tolka om hon sitter obekvämt, om hon bara inte är sugen på sjal eller om det är "jag-skriker-jättemycket-eftersom-jag-är-så-trött-och-kommer-somna-snart"-skriket. Hon brukar ofta somna när hon väl kommit ner i vaggposition och allt är färdigknutet trots att hon skriker för full hals innan och medan jag stoppar ner henne. Ibland så fortsätter hon dock, alternativt börjar, att vråla och jag får så dåligt samvete. Det leder till att jag ofta inte vågar använda sjalen :( Nu när jag försöker öva på upprätt ställning och det inte funkar så blir jag bara ännu nervösare.
Användarens profilbild
Av milimani
Sjal kan verkligen kännas jobbigt när man blir stressad. Allt tyg blir ännu längre då.

Nu var inte Elin pytteliten när jag började med sjal, hon var 3 månader ungefär. Men jag kände som du. Hon ville bli buren hela tiden, det var därför jag skaffade sjalen. Men medan jag försökte få till en bra knut med en trikåsjal så skrek hon och jag blev stressad. När jag väl fick ner henne (upprätt) så somnade hon oftast men eftersom jag varit stressad när jag knört så var det ingen bra knytning och inte så skönt för mig. Och jag var genomsvett.

Till slut gav jag upp och skaffade en easy hug istället. Det är ju en sjal som inte behöver knytas (se annonserna här till höger). Man bara trär den på sig och sätter i barnet. Det kan inte bli fel. Det finns en trikåsjal som är likadan som easyhugen som heter Tricotti. Den funkar på samma sätt, behöver inte knytas.
Det kanske kunde vara något för dig och så kan du ju öva lite då och då med långsjalen så går det bättre snart ska du se! Men det tog nog någon månad med övning varje dag innan jag kände mig hyffsat säker med min vävda långsjal.
Användarens profilbild
Av mari_tres
milimani skrev:
Till slut gav jag upp och skaffade en easy hug istället. Det är ju en sjal som inte behöver knytas (se annonserna här till höger). Man bara trär den på sig och sätter i barnet. Det kan inte bli fel. Det finns en trikåsjal som är likadan som easyhugen som heter Tricotti. Den funkar på samma sätt, behöver inte knytas.
Det kanske kunde vara något för dig och så kan du ju öva lite då och då med långsjalen så går det bättre snart ska du se! Men det tog nog någon månad med övning varje dag innan jag kände mig hyffsat säker med min vävda långsjal.
De gånger det var panik körde jag också med Easyhug, varvade trikåsjalen med Easyhugen och en vävd långsjal redan samma dag vi kom hem från BB.
En Easyhug är lätt att sy själv om man kan sy raksöm.
Nattetid då hon ville bli buren funkade det utmärkt med morgonrocken :tumup: så då slänger man bara på sig den, sätter barnet på magen och sveter om sig rocken, knyt skärpet ordentligt under rumpan.
Användarens profilbild
Av Eld77
Jag började sjala mer och mer när Sara var över halvåret, innan dess var det mest ringsjal och ergo som gällde, och korta, lite obekväma stunder i en svårknuten långsjal. Sen köpte jag en bättre sjal (Bebina :heart: ) och då gick det helt plötsligt bra att knyta. Jag övade flitigt i kanske ett halvår innan jag började känna mig riktigt van. Sen ytterligare en sommar innan det blev bekvämt med ryggknyt. Så fullärd efter 1,5 år kanske?

Nu efter ytterligare en sjalbebis känner jag mig i alla fall som ett riktigt sjalproffs. 8)
Användarens profilbild
Av emelie
Jag använde en Moby Wrap och blev väl van på en vecka eller två.
Men så var Oliver också väldigt nöjd med all tillvaro när han var pytte så det var aldrig någon stress inblandad.
plus att jag aldrig bar i vagga, vi provade en gång, det var bara bökigt så vi körde bara på omslutetX.

Hoppas du snart känner dig säkrare, du har fått bra tips här!
Användarens profilbild
Av amani
Jag känner igen mig i det du skriver, öva,öva, tills du känner dej säker! jag knöt min trikåsjal flera gånger om dagen och kan nog den knytningen i sömnen fortfarande :Hahaa:
Min dotter grät även när jag stoppade in henne men brukade tystna efter en stund, alternativet var ju gallskrik i vagnen så jag brukade ha det tålamodet och tänka att hon kommer nog till ro snart, och med tiden(när jag blev säkrare?) så blev hon lugn t.o.m när hon såg att jag knöt sjalen :heart:
Svårt att veta men kanske hon märker att du blir osäker och kanske lite stressad?
Av sjaltokan
Jadu det tog nog några månader innan jag kände mig helt säker och då var det dags för nästa övning att knyta på ryggen.. :shock:

Men nu med andra sjalbarnet så går det utan att jag tänker på det både på mage och rygg.. :heart:
Hm.... jag är inte särskilt snabb med sjalen. Om bebisen är ledsen och det är bråttom, så har jag burit i famnen, oftast kombinerat med amning :wink:

Sedan har bebisen varit gladare och jag har knutit sjal eller satt på mig selen 8)
Av linamh
Kul att läsa andras erfarenheter! Jag har fått ny motivation att öva på. Jag VET ju att det inte är någon katastrof med lite skrik ibland, och oftast blir det bra efter ett tag. Easyhug ska jag kolla upp, och jag börjar inse att en ringsjal nog blir rätt bra så småningom. Jag ska bara öva på svaret på frågan "Vad ska du med ännu fler till?". 8)

Förresten så har jag faktiskt en Manduca som jag inte testat än :) Jag hade hört att den kan vara lite klurig att få till när de är små så jag har avvaktat.
Användarens profilbild
Av Ezder
Haha, jag skulle väl egentligen inte kalla mig van sjalanvändare men trikåsjalen lärde jag mig nog på några veckor. Eller, den satt helt ok redan på BB morgonen efter att han föddes, men i början kunde det ju bli både för löst och för hårt och så.

I vart fall så har vi inte använt barnvagn, och efter att ha burit i trikåsjalen ett par timmar per dag under fyra månader trodde jag ju att jag kunde, och var ganska kaxig när vår vävda sjal anlände. :Hahaa: :Hahaa: :Hahaa: 4,7 m 70 cm brett tjockt (tyckte jag då) tyg, jag fick nästan panik... Men det tog bara någon vecka, så älskade jag sjalen. På magen och höften. Ryggen... Jag återkommer om något år. Om jag inte blivit för lat av allt Manduca-användande vid det laget.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Med trikåsjalen tog det ca 1 vecka innan jag kände mig säker på knytandet, efter 2 veckor kände jag mig van :tumup: Men då hade jag en bebis som på kvällen bara var nöjd i sjalen, annars skrek hon i över 1 timme oavsett vyssande gungande vagn/famn vad som helst, det var bara i sjalen hon blev lugn och kunde titta på världen utan att skrika :roll:
Av linamh
Ezder skrev:efter att ha burit i trikåsjalen ett par timmar per dag under fyra månader trodde jag ju att jag kunde, och var ganska kaxig när vår vävda sjal anlände. :Hahaa: :Hahaa: :Hahaa: 4,7 m 70 cm brett tjockt (tyckte jag då) tyg, jag fick nästan panik...
Jag förstår känslan. Jag har nyligen fått hem en vävd sjal som inte kommit längre än till tvättstugan...
När jag elegant svingade upp Dante på ryggen och fixade en ryggsäck med tibetanskt avslut kände jag mig verkligen som en van sjalanvändare (bara att jag visste att det heter tibetanskt avslut säger väl en del, egentligen :roll: ). Då var han väl 9-10 månader.

Sele, MT och bära på magen hanterade jag väl iofs innan dess. Och trikåsjalen lärde man ju sig att knyta rätt så fort.
Användarens profilbild
Av emindy
Jag känner mig helt bekväm med trikåsjalen nu och lillan är lite mer än två månader. Det tog inte mer än någon vecka innan jag fått till en bra "rutin" eller vad jag skall säga men det gällde fortfarande att få knyta sjalen på morgonen innan lillan vaknat... Jag känner absolut igen det där med att allt gärna blir fel när liten skriker och man försöker knyta, särskilt i början när jag inte var så haj på knytningen och lättare blev stressad av hennes skrik.
Jag har gjort så att jag knutit på mig sjalen på morgonen samtidigt som jag tagit på mig mina övriga kläder, så får hon komma i och ur under dagen när det finns behov. Det är sällan jag INTE har sjalen på mig om det är jag som har huvudansvaret för lillan.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag lärde mig knyta moby wrap av Louise på Stellaris, och blev bekväm med det tämligen omgående. Visst knöt jag hellre än bra i början, men övning ger färdighet och jag räknade mig rätt snabbt som van sjalare! :tumup:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?