Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av June
Är sugen på en ny sjal till min fyramånadersbebis, men vet inte vad jag vill ha för någon. Har bara burit henne i en MAM ECO Art, men är inte helt nöjd med den. Dels tycker jag att den ibland är svårknuten, ibland avlastar den inte tillräckligt och ibland sitter smokingbältet (eller vad man nu kallar det tygstycke som man drar upp över barnet när man satt barnet i sjalen) löst. Vill ha en lättknuten sjal som avlastar bra. Känner inga i min närhet som jag kan fråga, bor utomlands i Edinburgh, Storbritannien, och vet inte något ställe där jag kan få känna på olika sjalar. Vad bör jag tänka på när jag tittar på ny sjal? Är det någon som vet någon som bor i Edinburgh och bär i sjal? Eller som känner till någon bra sjalförsäljare i Storbritannien alt som skickar den utomlands? Kommer till Sverige, Skåne, i maj/juni, men vet inte om jag kan vänta tills dess. Sedan undrar jag också hur länge man brukar orka bära barnet på magen, i groda? Finns det andra knytningar som avlastar bättre och som man kan knyta på magen?
Av Jinxan
:hello:

Jag bär fortfarande Z på magen, och han är nio månader. Kan ibland bära storebror också och han är sex år ;)
Det finns en hel del försäljare i storbrittaninen, bland annat Bebechanelle.

Jag använde aldrig trikåsjal till Zach utan började direkt med vävd. Didymos är en av mina favoriter.

Vilka sjalar som är lättknutna kan inte jag riktigt svara på men du ska se att du kommer få endel svar om det
Användarens profilbild
Av tweed
http://www.bigmamaslings.com och http://www.bebecannelle.com är två brittiska webbutiker. Det är bättre priser i GB än här i Sverige så det är nog en fördel för dig att handla på hemmaplan om du vill handla nytt.
Angående knytningen så låter det som att du har lite för lös knytning om smokingbältet sitter löst, men visst kan det vara så att det är dags att byta till vävd.
Det är jättesvårt att råda om vilken vävda sjal någon annan ska ha, det finns ju tunna och tjockare och lite mittemellan :wink: En övergång mellan trikå och vävd och svalt till sommaren kan vara en Wrapsody Bali Breeze eller en Gauze.
http://www.bebecannelle.com/collections ... gauze-wrap Ett exempel, finns i många färger och mönster.
http://www.bigmamaslings.co.uk/zen-cart ... p-239.html Gauze

Tjockare sjalar som är stadigare är ju tex Didymos, Hoppediz, Easycare. Själv är jag väldigt förtjust i Hoppediz, men många upplever den som för tjock och lite knöligt blir det under benen på ett litet barn när man knyter ryggknyt, tycker jag.

Hoppas att du blir något hjälpt av detta svammel :wink:
Användarens profilbild
Av telistant
Jag vet inte hur tung din bebis är men för mej var det inga problem med att orka ha honom på magen åtmonstone ett halvår (kommer inte riktigt ihåg, nu är han iallafall för ivägen på magen om det inte är bara mys),

om smokingbältet sitter löst så tror jag att du ska försöka knyta hårdare, Avlastningen kommer aldrig att bli bra med en för lös knytning. Detta hindrar förstås inte att du testar en annan sjal heller. du kan också testa att ha smokingbältet underst, och knyta som med en vävd sjal, se förstsidan på sjalbarn för knytinstruktioner eller kolla you-tube
Användarens profilbild
Av June
Hon väger väl inte så mycket, skulle tro knappt sju kg, men jag bar hennes syster på magen tills hon var ett år och då vägde knappt tio kg. Fast det var i Ergon, sjalen hade jag inte då. Tror också att knytningen blir för lös ibland, men hur gör man om man vill efterspänna sjalen? Ett annat problem är också att jag ofta bär en ryggsäck samtidigt eftersom mannen min bär vår älsta på ryggen. Vi har visserligen en ryggsäck till Ergon, kanske man ska övertala mannen att börja använda den så kan vi turas om att bära ryggsäcken.
Användarens profilbild
Av June
Nu har jag tittat runt lite på olika hemsidor och funnit snygga sjalar, men vad är det egentligen för skillnad mellan Didymos, Hoppediz, Easycare, Storchenwiege, Amazonas carrysling, KatiWraps eller är det bara olika märken på vävda sjalar? Behöver lite tips och råd. Passar frågan här eller ska jag flytta den till Fakta om sjalar?
Senast redigerad av June den tis feb 24, 2009 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av mari_tres
June skrev:Vad är för skillnad mellan Didymos, Hoppediz, Easycare, Storchenwiege, Amazonas carrysling eller är det bara olika märken på vävda sjalar? Behöver lite tips och råd.
Det här kan bli en hel roman :mrgreen:
Didymos är lite svårt att svara på, för det finns många olika modeller på dem, tex Indio, Wellen, Nino, den vanliga randiga, och så finns de i både bomull, ull, silke...
Hoppediz finns i huvudsakligen två varianter, orginalet och den supertunna. Orginal-hoppen finns också i olika vaianter, beroende på ålder. De nyare har fastsydd ficka på sig.
Easycare finns bara i en variant (fast självklart flera olika färger :wink: ) och de är de enda som har raka ändar av de du frågar om.
Storken finns som vanliga stork, och i modellen "Leo", jag vet inte riktigt hur de skiljer sig åt, har aldrig burit med en Leo.
ACS:en är den tunnaste av dem, och har i mitt tycke väldigt långa ändar. I stort sett är det väl den som sticker ut mest av de sjalarna, sedan är det en fråga om vad man föredrar för slags sjal, och vad man har för sjalbudget :wink:

Enklast är nog att du bestämmer dig för vad du vill att sjalen ska ha för egenskaper och så frågar du efter en sådan... fast då kommer du ändå att få tio olika svar :wink: :lol: eftersom alla tycker olika och uppfattar sjalarna olika.
Av Hell Cat
Ett tips som jag fick på Neonatalavd var att jag skulle knyta sjalen så hårt att man tänker att barnet inte ska få plats. Jag har också en trikåsjal, en Moby D och har gjort just knytningen med smokingbandet upp över barnet fram tills igår då jag upptäckte att jag kunde göra ett omslutet X istället, man får spänna ordentligt men om man gör det så sitter babyn jättebra, avlastningen blir betydligt bättre och jag märker att Arvid trivs bättre i den knytningen nu när han blivit lite större.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?