Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Apiaria
Hej, utan att jag riktigt förstår hur det gick till så har jag gått med på att visa sjalar på MVC nästa vecka. Helt ok, förutom att jag inte har så stor erfarenhet av att bära annat barn än Sorken. Han är visserligen sjalad varje dag sen födseln, men han är bara fyra månader, och jag förstår att jag inte förstår allt som finns att förstå (än). Så, listig som jag är :hmm: så sökte jag efter info i tidigare trådar, och hittade en tråd från -06 som Marlene startade inför en sjalvisning på MVC.

Jag undrar om ni kan komma på mer som ska fyllas i så här flera år senare.

* Ergonomi, knäna högre än rumpan
* Behöver inte knyta om, kan knyta klart hemma
* Flexibel, man kan göra många olika knytningar
* Osäker/rädd, håller tyget, knutar
* Går att amma
* Bra om barnet är lite gasigt, naturlig magmassage
* Träna på att knyta, gärna med ett gossedjur eller docka
* Jämför priser ex Babybjörn --> ERGO
* Viktigt att vara noga när man knyter ex hålla reda på kanter och inte snurra sjalen.
* Ett vanligt fel med elastisk är att man knyter för löst
* Elastisk kan man använda upp till runt 10 kilo beroende på hur rörligt barn man har. Men den håller för mer.
vävd kan man använda så länge man orkar, ERGO upp till 18 kilo
* Om man är intresserad av att sy så är det tex lätt att sy ringsjalar, bärpåsar och Mei Taier
* berätta om fördelarna med att bära sitt barn, varför det är så bra för barnet och mamman (anknytningen, mysigt och man kommer varandra så nära, både fysiskt och emotionellt)
* Att all samlad kunskap och många kloka föräldrar finns på SB :heart:

Tack Marlene för att jag fick återanvända din lista!
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a
Det jag känner är att man inte ska "pracka på" dem sjal/sele. Om du förstår?! Tror det lätt blir att de intar försvarsställning och berättar hur mycket de älskar sin BB.

Kanske ska nämna att det finns en köp och sälj del på sjalbarn med, då en ny sjal kan kosta en del, så inte priset skrämmer iväg dem! Och en sjal blir ju bara gosigare med åren!

Annars var det en bra lista!
Användarens profilbild
Av Annika E
Men vad bra!

Mitt tillägg:
Det är inte bara mysigt utan också väldigt praktiskt. Man får händerna fria att göra "måsten" medan man jobbar på anknytningen. 2-in-1. :vågen:
Användarens profilbild
Av Upia
Sannapanna skrev: * berätta om fördelarna med att bära sitt barn, varför det är så bra för barnet och mamman (anknytningen, mysigt och man kommer varandra så nära, både fysiskt och emotionellt)
För oss var det nog mer till fördel för pappan som kände att han hittade ett sätt att trösta/söva sonen på. Jag hade ju brösten men för honom blev det sjalen.
Användarens profilbild
Av Apiaria
Tack för tipsen!

Jag har båda mina händer instoppade i handledsskydd (senskidesinflammation ellervaddetnuheter, mina leder gillar inte mig just nu :cry: ) och vet inte riktigt om jag kan få dem att förstå att jag skulle ha ännu ondare utan sjalarna, eller om det ser ut som om jag har fått ont pga sjalar. Äh, det ordnar sig. Jag kan nog snacka omkull dem :blahblah:

Återkommer med rapport efter nästa vecka (tror det var på torsdag)
Hej!

Har precis haft premiär för BVC-mammor och jag föberedde mig genom att läsa på här

http://www.abctidning.se/x9904c.html

http://www.abctidning.se/x0009h.html

tyckte det kändes strukturerat och lättillgängligt och alldeles lagom mycket, men jag använde mesta tiden till att visa alla olika bärhjälptyg enligt listan (eftersom jag nur råkade ha det mesta här hemma :hide: = sjaloholic) och jag betonade vikten av att bära barn på ett sätt som är ergonomiskt riktigt för barnet vilket beskrivs på ABC nättidningen. Om det hade varit MVC hade jag berättat om att man kan ta med sig sin sjal till BB/förlossning och börja bära direkt och det verkar många intresserada av! Sen är det ju upp till föräldrarna att välja själva.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Apiaria
Nu har jag varit och visat/pratat sjalar på MVC.
Tack för alla goda tips, jag tyckte det gick riktigt bra.

Medans amningshjälpsmamman pratade om amning ammade Sorken lyckligt i ringsjal, varpå han somnade tvärt. Jag la ner honom i en soffa och visade resten av sjalarna: en trikå-sjal, en vävd kortsjal, en hemgjord ringsjal och en vävd långsjal visade jag på mig och på villiga föräldrar, en docka fick vara nyföding. Tyvärr fick jag nackspärr timmen innan jag reste dit :dum: så det såg lite stelt och konstigt ut, tror jag. Och så vaknade han lagom för att då kunna bli uppsvingad på ryggen, och tack och lov: som en utomordentlig sjalförespråkare så skrattade han.

Det här var roligt, det gör jag gärna om. Fast utan nackspärr.
Användarens profilbild
Av Monnis
Vilken bra lista med positiva argument :D Jag hoppas få sjalvisa för en bekant snart, bara tiden räcker till.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?