Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej
Är helt ny här inne och helt ny när det gäller allt sånt här, så jag hoppas att ni kanske kan guida mig lite :-)
Jag ska skaffa en sjal till min kommande bebis. Jag har testat en tråkåsjal och den funkade (testade utan barn), men det blev väldigt varmt.
Vad finns det mer för alternativ?
Jag vill att den ska vara enkel att använda, helt inte för varm, gärna så att man kan amma i den.
Jag är kort och svag. Har svag rygg och axlar.

Vad kostar de och är det okej att köpa dem begagnade och vad är då ett bra pris?

Tacksam för svar :-)
Dorotea, jättebra svar, tack!
Vi har en manduca redan, som vi inte heller testat såklart. Bristen på barn än gör det svårt :-)
Kan man amma i den? Hur funkar det? Då får man liksom lyfta upp bröstet va? Haha, jag vet inte, jag har ingen aning om hur man ammar heller så det blir spännande :-D
Ringsjalar är nog inte så bra just med tanke på att man bara bär på ena axeln, men trikån är det nog. Jag tänkte egentlgien mest ha sjalen då jag sitter, dels för att avlasta armar och handleder och för att kunna göra något annat under tiden trots att barnet vill vara nära. Då vi ska gå någonstans så kan maken bära, han är starkare än jag är och dessutom så vill han ju det också. Han är dock seletypen. Sjalar är för varmt och för... ja vem vet, han kanske blir omvänd :-D
Om jag bestämmer mig för en trikåsjal, vad ska jag tänka på då vid köp? Finns det bra eller dåliga?
När kommer bebisen?
Är det en vinterbebis så gör det kanske inget att sjalen är lite tjockare och då tycker jag att du kan välja den du tycker är finast, så himla mkt skiljer de sig inte åt.
Är det en sommarbebis så är det kanske lämpligare med en sino som är tunnare och därmed svalare.

Jag bar min nyföding i en moby wrap, det tog ungefär 2 knytningar att få till det riktigt bra. 8)
Han föddes i februari och det var en rätt så kall vår så det var bara gosigt att sjalen var varm. Dessutom behövde man då inte klä på honom så mkt, body och innebyxor och sen varma tossor och liten mössa.
Jag bar bara i omslutetX och hade honom upprätt, han var inget fan av att ligga i vagga så det provade vi bara i typ 1minut.

Ringsjal tycker jag personligen är bättre för lite större barn som kan hjälpa till själva med balansen för det kan vara knivigt att få det bra, tycker jag.

Jag har aldrig ammat bärandes, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, men jag tycker det känns som om det vore lättare i sele och MT än i sjal.
Bebisen kommer om två veckor, enligt beräkningarna, så det blir en vinterbebis. Tanken är ju att vi ska ha sjalen inne så då blir det varmt ändå. Vi är inga utemänniskor direkt, och är vi ute eller i affärer så bär maken i selen.

Moby wrap. Är det en tråkåsjal eller är det ännu en slags sjal som jag inte vet något om? :-D
Monique29 skrev:Gås också väl.
Men Gåsen är inte vävd.

BBS = Bali Baby Stretch numera Wrapsody Bali Stretch är visserligen lite bredare trikåsjal, men den är tunn och stabil (dvs du kan bära i den ganska länge). Jag bar i min BBS hela sommaren. Min Marimekkosjal som är lika bred som sinon hade dottern vuxit ur vid 6 veckors ålder (men så får jag långa barn :wink: ).

Men gå in och läs recensionerna på trikåsjalar som finns lite längre ner här på forumet.
Gud så jobbigt!
Jag har upptäckt att jag blir väldigt velig nu i slutet av graviditeten. Varenda beslut känns som otroligt stort och livsviktigt...
Ni gör det inte enklare för mig, får jag ju säga :-D

Om jag ska ha en billig sjal då? Jag börjar med en bra, men billig så får jag känna efter sedan när jag väl har bebisen här. Låter det klokt?

Vilkaär billiga, och var hittar man dem? Vad är billigt förresten?

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?