Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Anil
Hej!

Jag är helt ny i både barn och sjalvärlden. Lilltjejen (går fortfarande under smeknamnet Sötis) fyllde en vecka i går och vi tränar på att bära i en minimundus trikåsjal. Jag har några frågor som ni mer vana sjalare kanske kan besvara:
- Min kille tycker att det känns som att det blir för tight när han sätter i Sötis och är rädd för att hon inte ska kunna andas. Men när vi provat att knyta lösare så glider hon på sidan. Finns det något "trix" för att veta när det är lagom. Själv tycker jag att jag får till det ganska bra, men hos mig ligger hon ju mellan brösten så det blir liksom inte lika tight...
- Hon ligger/sitter gärna i sjalen mage mot mage - när det är dags att sova, men inte annars. För att sova så är det amning som gäller först... Men sen när hon vaknar blir hon helt tokig av att inte kunna röra sig eller se sig om (antar jag för hon kråmar sig våldsamt). Det är ju OK så länge man är hemma eller inomhus, men hur göra om man är ute på långpromenad mitt i vintern eller på stan? Kan ju inte ta ut henne då...
- Har haft en ambition om att bara bära i sjal och inte ha någon vagn. Men eftersom hon inte alltid vill vara i sjalen tänker jag att vi kanske måste skaffa en vagn ändå. Om inte annat för riktigt isiga och hala dagar... Är det någon som har erfarenhet av barn som inte vill vara i sjal? Tror i och för sig inte att hon vid dessa tillfällen hellre skulle ligga i vagn, men ibland behöver man ju kunna ta sig i väg även om hon inte vill. Någon som har något tips, tankar, reflektioner? Behöver jag vagn tror ni? Finns det någon knytning som kan funka bättre än en annan till en livlig tös?
- Kan en ringsjal vara bättre för ett vaket livligt barn? Går det att bära i ringsjal ute på vintern på något sätt?

Det var nog det för nu...
Gott nytt år!
Användarens profilbild
Av 4ungar
välkommen hit :D
för tight blir det sällan det ska knytas ordentligt, eftersom sjalen är elastisk så blir det inte för tight man gör ofta felet o knyter för löst.

Iblan behöver även babyn en inskolnings period för att vänja sig vid sjalen...ge inte upp.
det är upp till er om ni vill ha en vagn som lite back upp, jag hade det men använde den inte :roll: :wink:

viss kan du ha en ringis att testa med men jag rekommenderar den elastiska sjal du har för du kan ha den knuten hela dan o lyfta i o ur tösen hur många gånger som helst utan att knyta upp emellan :D
Av catleya
Lillebror ville inte heller vara i sjalen när han var nyfödd och vaken,men å andra sidan somnade han nästan alltid när jag satte honomdärsådet fungerade ganska bra i allafall. Vagnen ville han nämligen inte ligga i över huvudtaget.
Sedan upptäckte vi att han accepterade babyskyddet bättre ( det går att klicka på vagnsunderrredet ) s¨ådet använder vi fortfarande som koplement till bärandet.
Nu tycker han det är helt OK att bli buren när han är vaken också.
Användarens profilbild
Av Din mamma
Ja, det går i perioder det där om barnet vill sitta i sjalen eller ej. Ett tips kan ju vara att ha huvudet ute och stödja med handen, då blir det lättare för sötisen att se sig omkring. ;) Annars säger jag som det andra, ge inte upp och det ska vara tight som tusan.

Håll dig gärna i rörelse, det gillade iaf min bebis.
Användarens profilbild
Av Lonicera
När min lille (nu 3 månader) var ny så somnade han alltid direkt när han kom ner i sjalen. Hade den på mig på bland annat på hundpromenad till affären och hemma när jag ville laga mat eller vika tvätt etc.

Men senare ville han inte alltid vara i sjalen inne, dock har det alltid funkat ute. Både vaken och sovandes. Har fått stödja hans huvud lite för han vill gärna ha det ute så han kan se sig omkring.

Ett problem har varit om vi gått till affären och det varit kallt ute. Då har jag klätt på han / oss för mycket så då har han blivit irriterad och krängt i sjalen för att han blivit för varm inne i affären. Kanske lite ibland för att det är tråkigt att handla också :wink:

Då är det ju bra med vagn där man lätt kan öppna lite dragkedjor när man är inne och sedan enkelt klä på igen när man går ut ur affären. Och så slipper man ju bära både barn och matkassar. Fast jag har funderat på att skaffa en typ "dramat" att släpa maten i så jag kan bära lillen.
Av Anil
Tack alla för snabba svar! Vi få experimentera lite och öva. Kanske köper vi en billig vagn på blocket för att experimentera med också... Allt för att se vad hon tycker om mest. Och för riktigt halkiga dagar...
Fint att få ta del av era erfarenheter. Hör gärna mer :D från fler...

/Lina, Sötis och Ivan
Användarens profilbild
Av jazoo
Välkommen hit o grattis till Sötis!

Ang utepromenader så brukar små barn ofta somna gott av den friska luften och rörelse. Jag har faktiskt sällan varit med om att varken V eller A ens har vaknat när man varit ute på långpromenad. Inte när de varit så små att man använder trikåsjal i alla fall.

Ringsjal är bra som komplement, men kommer allra bäst till sin rätt med större barn, från halvåret kanske.

Lycka till.
Av Anil
catleya skrev:Lillebror ville inte heller vara i sjalen när han var nyfödd och vaken,men å andra sidan somnade han nästan alltid när jag satte honomdärsådet fungerade ganska bra i allafall. Vagnen ville han nämligen inte ligga i över huvudtaget.
Sedan upptäckte vi att han accepterade babyskyddet bättre ( det går att klicka på vagnsunderrredet ) s¨ådet använder vi fortfarande som koplement till bärandet.
Nu tycker han det är helt OK att bli buren när han är vaken också.
Babyskyddet? Vad är det?
Förhäxat projekt? *klart, med bilder*

Tesla Accessories Store of America Shop aftermarke[…]

Tesla Accessories Store of America Shop aftermarke[…]

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?