Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Syns inte så bra på bilderna, för han hade suttit så kort tid när de togs, men efter ca 20 min så hängde han ut med huvudet bakåt liksom så att han hade ansiktet vänt horisontellt mot himlen, inte så bekvämt antar jag för han började klaga då också. Tycker alltså inte att han sitter bra i Angelpacken på ryggen, och får samma fenomen i Ergon, t o m ännu värre för den är ju lägre i ryggen så då kan han hänga ut nästan hela överkroppen bakåt. Upplever ngn annan samma sak? Funderar på en bärryggsäck typ Haglöfs eller liknande för detta ändamål, promenad m hästen osv, någon med erfarenhet?

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av Droppen
Lätta på remmarna ordentligt innan du sätter i honom i selen så att han kommer ner med rumpan ordentligt i den. Liksom skumpa ner honom. Spänn sedan åt remmarna. Det är lite bökigare nu med tjockare kläder på.
Då kommer den gå så pass högt upp i ryggen att han inte kan böja sig så.
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Hm, förstår inte hur du menar. Jag svingar ju bak honom och drar sen upp selen, skumpar till så att han ska trilla ned i den. Kan jag göra mer menar du?
Användarens profilbild
Av Droppen
Hs Bobbo skrev:Hm, förstår inte hur du menar. Jag svingar ju bak honom och drar sen upp selen, skumpar till så att han ska trilla ned i den. Kan jag göra mer menar du?
Ja, om remmarna på selen är ganska tajt åtdragna då så kommer han ändå inte ner ordentligt. Alltså, lätta på remmarna för då blir det plats för honom att lättare glida ned ordentligt. Jag brukar se till att barnet sitter i rätt höjd, dvs så lågt som möjligt och först då fälla upp selen över barnets rygg och knäppa på mig den.
Hur får du upp honom på ryggen?

Angelpack är ju rejält hög i ryggen även till min son som är 2 år och 8 månader, bara han sitter djupt ned i den.
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Jag knäpper på mig selen bak med remmarna öppna och ej åtdragna alls, svingar upp honom där bak, håller i medan jag drar upp ryggstycket över honom, tar tag i remmarna o drar fram dem över axlarna, skumpar ned honom o stänger spännena. Det går nog inte att få ner honom djupare, dessvärre. Men han vill gärna dra upp armarna o ha dem ute ovanför ryggstycket, det gör ju att han lättar lite i baken.

Ska låna hem en Bergans bärstol nu så får vi se, de är ju dock inte ergonomiska men jag tror att det ändå kan vara en bra lösning.
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Apelsin skrev:men ä det inte så att han vill titta upp då? Många barn vill ju det.
Vad du kan göra är att lätta på höftbandet och skumpa ner hans rumpa en bit innanför det, så gör vi ofta då s somnar bara för att vi inte orkar få på huvudstödet.
Jag vet inte faktiskt, igår blev han ju missnöjd efter en stund o jag tolkar det som att han antingen inte satt bekvämt eller inte såg nåt framåt. Det är ju nackdelen m selar på ryggen tycker jag, att barnet sitter så lågt att det inte ser framåt. o eftersom jag inte får till ryggknyt o saknar vävd sjal o inte vill köpa utan att ha provat en vecka eller två så får det bli nån annan lösning. Tror jag.

Hm, lät lite läskigt, drar man inte åt hemskt hårt om rumpan o höfterna då så att barnet inte trillar ned?
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Apelsin skrev:
Hs Bobbo skrev:
Apelsin skrev:men ä det inte så att han vill titta upp då? Många barn vill ju det.
Vad du kan göra är att lätta på höftbandet och skumpa ner hans rumpa en bit innanför det, så gör vi ofta då s somnar bara för att vi inte orkar få på huvudstödet.
Jag vet inte faktiskt, igår blev han ju missnöjd efter en stund o jag tolkar det som att han antingen inte satt bekvämt eller inte såg nåt framåt. Det är ju nackdelen m selar på ryggen tycker jag, att barnet sitter så lågt att det inte ser framåt. o eftersom jag inte får till ryggknyt o saknar vävd sjal o inte vill köpa utan att ha provat en vecka eller två så får det bli nån annan lösning. Tror jag.

Hm, lät lite läskigt, drar man inte åt hemskt hårt om rumpan o höfterna då så att barnet inte trillar ned?
nejdå. då ahr jag den inte så hårt i midjan het enkelt. Inte så obekvämt som man ka vänta sig och inte i närheten av så obekvämt som det kommer bli i bärstol. Jag har bara bältet mer slappt och skumpar ner barnet, då kommer barnetlite innanfr midjebältet
Varför obekvämt i bärstol?
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Apelsin skrev:
Hs Bobbo skrev:
Apelsin skrev:
Hs Bobbo skrev:

nejdå. då ahr jag den inte så hårt i midjan het enkelt. Inte så obekvämt som man ka vänta sig och inte i närheten av så obekvämt som det kommer bli i bärstol. Jag har bara bältet mer slappt och skumpar ner barnet, då kommer barnetlite innanfr midjebältet
Har du provat?Har aldrig sett ett barn som sitter bra och stabilt i en bärstol, de sitter på sniskan och sitter konstigt i grenen. Den är långt från ryggen så det blir tungt.
Nej har inte provat, men ska göra det idag o några dagar framåt. Det finns ju så många olika bärstolar/bärryggsäckar, den som jag ska prova är en av de bästa i testerna avs bärkomfort. Nå, vi får se!
Användarens profilbild
Av mörten
Hmmm :hmm:
Det borde väl gå med meitai också? För då kan du ju knyta så högt att han kan se över din axel.
Nå, jag är verkligen ingen expert på detta med ryggbärande :? men hoppas att du hittar en lösning som passar er.
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Apelsin skrev:
Hs Bobbo skrev:
Apelsin skrev:
Hs Bobbo skrev:
Apelsin skrev:
Hs Bobbo skrev:

Har du provat?Har aldrig sett ett barn som sitter bra och stabilt i en bärstol, de sitter på sniskan och sitter konstigt i grenen. Den är långt från ryggen så det blir tungt.
Nej har inte provat, men ska göra det idag o några dagar framåt. Det finns ju så många olika bärstolar/bärryggsäckar, den som jag ska prova är en av de bästa i testerna avs bärkomfort. Nå, vi får se!
men lova att du testar att öppna lite på höftbältet också. rumpan ska inte vara helt igenom alltså
Lovar!! :tumup:
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
mörten skrev:Hmmm :hmm:
Det borde väl gå med meitai också? För då kan du ju knyta så högt att han kan se över din axel.
Nå, jag är verkligen ingen expert på detta med ryggbärande :? men hoppas att du hittar en lösning som passar er.
Jo det går, har provat, men när avbärarbanden hamnar så högt upp - för då kan man ju inte ha dem på höfterna som jag normalt har - så blir det helt fel och för tungt för min rygg. Annars tycker jag att MT är det bästa bärredskapet näst efter sjal, bättre än selar och då har jag haft både Beco, Angelpack och Ergo. Avlastningen blir bättre tycker jag.
Användarens profilbild
Av mörten
Hs Bobbo skrev:Jo det går, har provat, men när avbärarbanden hamnar så högt upp - för då kan man ju inte ha dem på höfterna som jag normalt har - så blir det helt fel och för tungt för min rygg. Annars tycker jag att MT är det bästa bärredskapet näst efter sjal, bättre än selar och då har jag haft både Beco, Angelpack och Ergo. Avlastningen blir bättre tycker jag.
aha. Det ska jag lägga på minnet
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Nu har jag provat Bergans bärmes på långpromenad. Funkar super. Faktiskt. Alvin var jättenöjd, pratade på som sjutton, och jag fick inte ont nånstans. Han sitter så högt upp att han ser över min axel. Så jag får gå emot strömmen här på SB och säga att bärmes är ett klart alternativ till ergonomisk sele och sjal när man ska bära på ryggen och har ett barn som protesterar om han inte ser framåt.

Jag kan dock hålla med om att det känns något tyngre eftersom han sitter lite längre från kroppen, men här spelar konstruktionen in väldigt. Det är a och o att det är en högkvalitativ konstruktion, bärmesen skall vara konstruerad som en riktig fjällryggsäck avsedd att bära 20-30 kg minst med. Den skall vara ställbar för bäraren åt alla håll och kanter, och även för barnet. Då funkar det, barnet sitter bra och stabilt och bäraren har vikten där den ska vara, jämnt fördelad över rygg, axlar och merparten på höfterna. Testerna jag har läst stämmer, Bergans är mycket bra.

Jag är så nöjd över att det fungerade!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?