Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej på er! Jag är rätt ny här och detta är väl mitt första inlägg... :-)

Jag är gravid med vår första kotte (ungefär halvvägs) och det är både spännande och lite läskigt. Som ni förstår har jag frågor av alla de slag så jag tänkte ställa några av dem här och hoppas på många och informativa gensvar!

- Jag funderar lite på om man kan skaffa en sele/sjal och bära uteslutande i tills kotten är så stor att den klarar en sittvagn istället för att behöva köpa en liggvagn och sen byta alt. skaffa en kombi. Vad tror ni?

- Hur stort behöver barnet vara då man börjar med sittvagn?

- Vad är er erfarenhet av att gå från att bära (enbart) till att alternera bära och vagn? Blir det kinkigt och protester?

- Finns det någon i Skåne (privat eller butik) som har några olika selar som man kan få prova? Jag är speciellt nyfiken på Manducan som jag läst en massa bra om.. Vi bor i Landskrona men vi har bil och kan tänka oss att åka en bit för att få prova.

Många hälsningar, Pernilla
Av Umma
Välkommen!!

Det där med vagn och bära, vi växlar friskt men bär mest just nu. Jag tycker det känns skönt i vissa lägen att ha en vagn också. Men jag skulle aldrig lägga massa pengar på en ny vagn, bagagnade vagnar är så mycket mer prisvärda. Bättre då att ha någon mer sjal eller sele att välja på tycker jag :) .

Sittvagn har vi börjat med vid ca 6 månaders ålder.
Grattis och välkommen hit :hello:!!

Ni klara er säkert utan liggvagn, det har vi gjort. Vi ska göra precis som du beskriver, letar just nu efter en sittvagn (vill ha en 70-talare så det är inte helt lätt) men vi har ingen brådska ännu. Signe är nu 3 ½ månad och vi har burit henne sen hon var några timmar gammal och det har fungerat jättebra. Från början bar vi henne i en trikåsjal, Mam Eco, men nu åker hon mest vävd sjal hos mig och Manduca hos pappa.

Lycka till!
Vår ligginsats står bara och samlar damm.Den har blivit använd ett fåtal gånger i lillebrors snart 4-månaders liv.

Vi har burit: jag mest i sino ( min absoluta favorit till en spädis - så mjukt och gosigt :loving: ) och maken mest i sele.

Det vi däremot har haft - och har, jättemycket glädje av är att vårt babyskydd går att klicka på vagnen ( britax vigour )
Det har dels varit perfekt när vi har varit ute och gjort ärenden med bil och lillebror kan sova oavbrutet i flera timmar medan vi lastar i och ur honom på diverse ställen.

Sedan gillar lillebror tyvärr inte att bli buren när han är vaken :( , men däremot trivs han med att halvsitta i babyskyddet så att han kan se saker.

När man kan börja använda sittvagn beror nog dels på barnet och dels på vagnen. Många av de nyare mer skålformade fungerar nog tidigare än de äldre mer stolformade.
Vid sex måndader sitter ju många barn utan stöd, men jag kan tänka mig att man ev kan byta redan vid fem månader om barnet är hyfsat tidigt utvecklat.

Lycka till med att hitta "er modell" :D
Användarens profilbild
Av Bridz
Jag ville inte heller ha någon vagn, men blev övertalad. Eller rättare sagt, så fick vi en kombi-vagn av mina föräldrar. Och det var faktiskt himlans praktiskt att ha vagnen för att lasta saker i.

Nu när nummer två kommer, så ska vi inte köpa någon syskonvagn, för bära barnen är suveränt. Men jag fattar inte hur jag skulle klara av att handla om jag inte hade vagnen att lasta matkassarna i :)

Men det finns ju inget som hindrar att man lastar i sittvagnen även om barnet fortfarane är för litet för att sitta i den.
jag har inte använt vagn i princip alls innan 18 månader när jag börjar med framåtvänd sulky. innan dess är de ju så smidiga att bära :D och så är det mysigt också :heart:

så nej, jag tycker absolut inte att ni behöver skaffa kombivagn. och jag rekommenderar att ni väntar med att skaffa vagn tills ni ser vad just era behov är. alternativt skaffar en billig begagnad.

vad jag vet finns det ingen som säljer manduca i skåne, men du kanske kan hitta någon sjalträff eller liknande där du kan prova?
Användarens profilbild
Av Alven
Vi har inte använt vagn mycket de första 10 månaderna ungefär. David, som är första barnet, hade förstås vagn från början eftersom jag inte vågade mig på långsjal innan han var 4 månader, men han hatade den och åkte mest babybjörn. Ida blev sjalad/selad från dag 1. Sittvagn kan man använda från 4-6 månader tycker jag, men den ska vara bakåtvänd i så fall.
VaraNära har manducan. Dom finns i din stad. http://www.varanara.se/butik/ Minns inte om man får länka till "butiker" men om man inte får så slå mej på fingrarna:)

Jag bor utanför men ändå i Landskrona och jag är ägare till en Manduca, Sino(trikåsjal) och en vävd Easycare. Det är dock inte jag som har försäljning utan jag har bara fått hjälp av dem och det är jag såååå glad för.

Vill du veta mer eller titta på mina bärdon så hojta till!
Lycka till med bebisen senare:)
Användarens profilbild
Av UWO
Jag tror begagnat är ett jättebra sätt att prova sig fram för mindre summa pengar. Och så kan man sälja sen utan att förlora så mycket om det inte funkar.

Har du gjort anrop på bärsjalsambassadörerna eller träffar? Kanske du kan få prova manducan + en och annan sjal eller ytterligare sele?

Stort Grattis!!!!
Användarens profilbild
Av amani
Jag hade mest vagnen om hon ville ligga ute och sova (men det hände ju typ aldri då hon hatade o ligga där från första början) men den var bra att ha när man skulle handla :lol:
Så kanske en begagnad vagn? man använder ju inte liggvagnen länge ändå, jag bytte nog vid 5 månader! Jag skulle lägga pengarna på bra bärdon för det lär behövas ;)

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?