Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Jag har aldrig haft foglossning, men jag gissar att det är ungefär så här det känns. När jag tar av selen eller sjalen känns det som om hela bäckenet blir instabilt och det gör ont där fogarna sitter i bäckenet. Nån mer som har denna erfarenhet? Det är inte så att det gör outhärdligt ont, men det är ju inte skönt precis. Under tiden jag bär känner jag inget särskilt.
Låter som på mig. Jag hade bara pyttelite känningar av foglossningar när jag var gravid och inget efter förlossningen. Men började känna precis så som du beskriver när Alexander var ca 6-7 månader (han är snart 9 månader nu). Och det har bara blivit värre. Klarar bara gå korta sträckor nu för det gör ont (inte mycket men tillräckligt för att det ska kännas jobbigt) och framförallt känns det instabilt. Ännu värre på kvällen när jag ligger i sängen. Det känns som om hela bäckenet rör sig och det knakar.

Har äntligen kommit iväg till en sjukgymnast. Han sa att det i mitt fall beror på flera saker. Dels 2 täta graviditeter. Dels är jag överrörlig i skelettet och dels så ammar jag liite mindre nu. Tydligen när man minskar amningen så börjar fogarna återgå till sitt normala och då kan de här problemen bryta ut. Fast jag ammar rätt mycket ändå (6 ggr/ dygn, minst).

Så nu ska jag få börja med stabilitetsträning. Frågade om det kunde bli värre av att vara ute och gå och av att bära, men nej, det vara ingen fara.Tvärtom.
kvarnvik skrev:Tack för ditt svar! Har du ont annars också?Jag får väl höra mig för lite på vc och se om det behöver göras nåt åt det...
Nä jag har inte så ont mer än när jag vart ute och gått. Mest att det känns väldigt instabilt och rörligt och knakar. På min vc så sa det att jag skulle kontakta sjukgymnast. Till min sjukgymnast behövdes inte remiss utan jag fick tid 2 dagar efter jag ringt :shock: :D
Jag hade problem med foglossning när jag var gravid, under båda graviditeterna. Första grav har jag inget minne av att jag hade problem efteråt men nu har jag nästan ondare 6 mån efter förlossning än jag hade under graviditeten.
Men jag är osäker på om det är foglossningen som spökar eller något annat. Det känns inte riktigt likadant, tror jag, eller så är det belastningen i kroppen som är annorlunda. :hmm:
Jag har svårt att säga exakt var jag har ont egentligen, det är i svanken, ljumskarna, i bäckenet och ner i benen. Jag brukar inte ha ont när jag går men om jag går mycket får jag ont efteråt. När jag suttit still en stund blir jag jättestel.
Igår var jag på Underbara Barnmässan och bar dottern på magen och ryggsäck på ryggen (och tvärtom) i flera timmar och j*klar vad ont jag har idag! Så här illa har det aldrig känts förut.
Jag börjar inse att jag måste gå och få hjälp med detta snart, så här kan man inte ha det, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Det kanske är en kiropraktor eller naprapat jag behöver och det har jag inte råd med just nu :(
Millla: Det du skriver stämmer också på mig. Låter så bekant. Varför inte vända dig till sjukgymnast, det är inte så dyrt. Jag går hos privat som har avtal med landstinget och det kostar 80 kr/gång och täcks av högkostnadskyddet (900).

Jag får också ont i svanken vilket hade att göra med mitt instabila bäcken och min överrörlighet. Som tydligen ska rättas till med stabilitetsträning.
milimani skrev:Millla: Det du skriver stämmer också på mig. Låter så bekant. Varför inte vända dig till sjukgymnast, det är inte så dyrt. Jag går hos privat som har avtal med landstinget och det kostar 80 kr/gång och täcks av högkostnadskyddet (900).

Jag får också ont i svanken vilket hade att göra med mitt instabila bäcken och min överrörlighet. Som tydligen ska rättas till med stabilitetsträning.
Men tror du att det är foglossning som orsakar mina problem? Det ligger ju nära till hands att tro det eftersom jag hade det under grav, men det känns lite annorlunda ändå.
Vänder man sig direkt till sjukgymnast eller går man via husläkare?
millla skrev:
milimani skrev:Millla: Det du skriver stämmer också på mig. Låter så bekant. Varför inte vända dig till sjukgymnast, det är inte så dyrt. Jag går hos privat som har avtal med landstinget och det kostar 80 kr/gång och täcks av högkostnadskyddet (900).

Men tror du att det är foglossning som orsakar mina problem? Det ligger ju nära till hands att tro det eftersom jag hade det under grav, men det känns lite annorlunda ändå.
Nja, alltså på mig är det egentligen ingen jätte allvarlig foglossning utan problemen orsakas allra mest av att jag tydligen är överrörlig i skelettet vilket i sin tur naturligtvis blir värre av de hormoner som även orsakar jobbig foglossning. Jag hade ju inte alls mycket problem under graviditeten och absolut inte efter utan som jag skrev har de kommit nu när A är 8 månader. Vilket tydligen kan bero på att jag ammar lite mindre och fogarna är på väg tillbaka.

Klart du kan gå via husläkare men kolla om det finns någon som har avtal med landstinget och dit du inte behöver remiss för då kanske du får tid fortare. Sök på "praktikertjänst" så kanske du hittar nåt.
milimani skrev:
millla skrev:

Nja, alltså på mig är det egentligen ingen jätte allvarlig foglossning utan problemen orsakas allra mest av att jag tydligen är överrörlig i skelettet vilket i sin tur naturligtvis blir värre av de hormoner som även orsakar jobbig foglossning. Jag hade ju inte alls mycket problem under graviditeten och absolut inte efter utan som jag skrev har de kommit nu när A är 8 månader. Vilket tydligen kan bero på att jag ammar lite mindre och fogarna är på väg tillbaka.

Klart du kan gå via husläkare men kolla om det finns någon som har avtal med landstinget och dit du inte behöver remiss för då kanske du får tid fortare. Sök på "praktikertjänst" så kanske du hittar nåt.
Tack. Jag ska ta tag i det här nu. Man kan ju inte gå runt och ha ont. Och jag vill ju kunna bära...

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?