Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av imsel
Vet att det finns flera trådar..
Men jag vill ha lite mer hjälp än jag kan hitta.
Får förhoppningsvis en liten sista april, och ska självklart köpa en sjal :mrgreen:
En trikåsjal tänkte jag väl mig först.

Men vilken ska man då välja?
Bor uppe i Kiruna, så det kommer vara vinter när bebisen kommer, men jag kommer väl kunna ha trikåsjalen även hela sommaren?
Vilken sjal är ganska sval? Men ändå ganska stadig?
Räcker det med en trikå om man vill bära korta stunder hemma, men även kanske långa ute på stan och så, och amma vill jag med i sjalen, om det nu funkar vill säga.

Så, nån som kan komma med förslag eller hjälp?
Användarens profilbild
Av teres
Sinon är ju sval och skön och funkat bra på sommaren i skåne så Kiruna borde ju också gå. Min personliga favorit just nu är Mamecon, lite stadigare och väldigt mysig, värmer gott för mig som är frusen samtidigt som linne ska vara svalt på sommaren.
Användarens profilbild
Av mari_tres
bali baby stretch är en tunn trikåsjal, finns i många olika färger och kan användar rätt länge eftersom den är väldigt stadig för att vara trikå. Kika under sjalrecensioner på de olika märkena så får du nog ett hum om dem! :)
Användarens profilbild
Av emelie
Jag hade en moby till mitt vinterbarn, men iom att du ska använda sjalen även över sommaren så skulle jag satsa på en Sino istället. Mobyn är förfärligt varm om det är varmt ute.
Användarens profilbild
Av imsel
har kollat lite på både Sino och bali baby.
Verkar som att bali baby är lite stadigare än sinon?
Fast dålig kan väl inte sinom vara?

Finns det andra lite svalare?
Det behöver förstås inte vara de allra svalaste eller tunnaste, bara den inte är väldigt varm.
Användarens profilbild
Av hcvc
Har inte sett en Moby, men Tricot-slen är ganska tjock. Jag hade en Sino och den är tunnare och jag gillade att den var smal - 50 cm att jämföra med BBS som är 80, Tricot-slen är 70 - men å andra sidan tyckte jag att vi växte ur Sinon ganska fort. Fast det är ju också klart en smaksak hur länge man vill ha trikå och tycker att det funkar.
Användarens profilbild
Av Filantra
Jag har både en sino och en mobywrap, och jag föredrar nog trots allt mobyn. Sinon känns alldeles för smal (min pojk är 4 mån). Den hade nog varit perfekt när han var nyfödd, men redan nu tycker jag det blir för lite tyg att sitta på för honom: Knäveck till knäveck blir nästan hela sjalens bredd och då blir det rätt vasst på kanterna, upplever jag det som. Fördelen med sinon är att den är så smal och tunn att det går otroligt lätt att ta på den. Så jag använder den hemma och på ÖF för att den är så snygg, lätt att ta på och supersval!

Mobyn är tjock, varm och mjuk och jag älskar den faktiskt! Mysigaste och gosigaste tycker jag. Och lagom i bredd och längd. Jag provade häromdagen också Minimundus trikåsjal och den var som Mobywrapen i storlek och material, fast tunnare och lite stummare. Knuten blev mindre med Minimundus än med Mobyn.
Användarens profilbild
Av Annika E
Jag föreslår en gås som inte är en trikåsjal. :-) Jag köpte en sino och gillade inte svajjet, så den fick flytta ganska omgående. Gåsen är stadig och sval och kan användas till både nyfödda och lite större barn.
Användarens profilbild
Av imsel
Annika E skrev:Jag föreslår en gås som inte är en trikåsjal. :-) Jag köpte en sino och gillade inte svajjet, så den fick flytta ganska omgående. Gåsen är stadig och sval och kan användas till både nyfödda och lite större barn.
Fast jag vill nog ha en trikå.. :D har provat på andras bebisar, och det är ju så mysigt.
fast kanske att jag köper en vävd oxå, så kan jag prova båda.

Hur är det nu.. ger den vävda mer..stöd, alltså är det lättare att bära en sån längre stunder, än en trikå, alltså en liten bebis 0-4 månader?
Användarens profilbild
Av hcvc
imsel skrev:Hur är det nu.. ger den vävda mer..stöd, alltså är det lättare att bära en sån längre stunder, än en trikå, alltså en liten bebis 0-4 månader?
Ja, säger jag. Jag bytte helt till vävd kring två, tre månader. Men jag har bara provat Sino då.
Användarens profilbild
Av imsel
Hoja vad svårt och dyrt detta var då :Hahaa:

Men dom här lite tunnare som ni har nämnt, dom är väl lite dyrare än tex Moby wrap och Tricot slen?
Så ska jag då kanske köpa en tex tricot slen, så kan jag ha först, då det ändå är vinter/kall vår till juni nästan, och sen till sommaren använda/köpa en vävd?

Eller..jag blit osäker.
För jag tänkte ju köpa en begagnad..tror jag. Om man hittar nån, men dom här svalare har jag inte sett begagnade nånstans. kanske får jag isf. sätta en egen köpes annons..

Nån som fattar vad jag svamlar om :hmm:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Sino är rätt dyr, ja, dyrare än t ex Mobyn.

Om du ska köpa begagnat, se till att max ett barn använt den innan, särskilt om det är en Sino du tänkt dig. Jag bar Dante i en Sino som minst två barn haft innan honom, och den tappade all stuns efter ett par-tre månader.
Användarens profilbild
Av Filantra
Som första sjal tycker jag absolut att man ska köpa en elastisk trikåsjal, just för att det är mycket lättare att få till ett bra knyt med en sådan när man är helt nybörjare. Sen är det ju så praktiskt att man kan ha sjalen färdigknuten och ta i och ur barnet efter behov, vilket ju ofta kan bli fallet med små färskingar, och det funkar ju inte riktigt likadant med en vävd (iallafall inte om man vil knyta omslutet).
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?