Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Måste bara få säga: :gaah: :hopmad: :gaah: :hopmad: till några som förstår.

Just hemkommen från öf, dit jag gått med lillan på ryggen. För att VI trivs med det...
I vilket fall så sitter vi på lekmattan och småpratar med de andra mammorna. Då säger en av mammorna, en välutbildad tjej med sitt första barn, ja, för man får ju inte bära dem FÖR mycket.
-Vadå inte FÅR, säger jag (och inser att jag nog blev opassande skarp på rösten...)
-Jamen, då vill de ju bli burna hela tiden.
-Vem säger det? För jag håller inte med. Jag har burit Liwa så mycket hon har velat, och hon vill inte alls bli buren hela tiden (hon lekte alldeles utmärkt en bit bort på mattan...).
-Jamen om man står och lagar mat så kan man ju inte bära på dem, de måste ju lära sig att sitta själva. Då får man ju inte plocka upp dem.
-Men jag har Liwa på ryggen, det går jättebra även när jag lagar mat om hon vill det.
-MIN rygg håller inte för att bära hela tiden.
En annan mamma "jämkar" lite och säger: Ja, med första barnet bar man ju mer, nu med andra så kan man ju inte. Då måste man ju låta även det stora barnet få ta tid... (och det håller jag med om, man kan liksom inte ALLTID finnas till för 2, men nog 17 försöker jag!)
Där slutar diskussionen, jag suckar DJUPT inombords och tänker att f-n vad trött jag är på detta "man FÅR inte bära". När det dessutom känns så FEL ända in i ryggmärgen!

Så, nu kära sjalbarnare, nu har jag :spyr: färdigt...
Jag som inte är inbiten sjalbärare, men som just upptäckt bärsjal nu med minstingen är så glad för att man äntligen KAN både bära och laga mat samtidigt! :vågen: Och jag håller med du... Jag har hört flera kommentarer om att barnen blir bortskämda av att bäras så mycket.... :roll: *suck*
Ja, det är märkligt att vissa tror att det skulle vara viktigt att "uppfostra" barn genom att visa att dom "minsann inte kan få som dom vill när det passar"! :roll: Herregud, vi pratar om små barn, oftast under året...
Om min dotter vill bli buren, och jag har möjlighet att bära - ja, då bär jag! Och jag bär med glädje!
Och om det innebär att min dotter är bortskämd - ja, då får hon vara bortskämd! Varför ska man inte få skämma bort sitt barn med närhet, kärlek och uppmärksamhet?
Jag vill säga emot helt och hållet. När man bara har ett barn kanske man kan hålla på och krångla och inte alltid bära när det behövs. Men hur man gör med två eller fler barn utan bärdon det vet jag faktiskt inte.
Av Löv
Blixa skrev:Jag vill säga emot helt och hållet. När man bara har ett barn kanske man kan hålla på och krångla och inte alltid bära när det behövs. Men hur man gör med två eller fler barn utan bärdon det vet jag faktiskt inte.

:iagree:

Ettan bar jag inte så mkt och allt anpassades efter honom. Tvån föddes in i ett sammanhang och var tvungen att hänga med - bärsjalen blev min räddning. Nu med mitt tredje barn bär jag för att det både är praktiskt och mysigt! :heart:

Tänk så mycket folk har åsikter om att man inte ska göra med bebisar för "då vill de alltid göra så". Min ständigt burna och ammade femåring är idag en ovanligt självständig dam. Både hon och hennes bror som sovit i våra sängar sover numera i sina egna (även om de vet att de får komma till oss på natten och gör det ibland är de drömt otäckt eller är sjuka). Sonen som när han var liten vägrade barnvakt (så vi lät bli att lämna bort honom tills han blev lite större) är idag en trygg och lugn skolkille...

Men visst, det måste ju vara mycket bättre att ha ett skrikande barn på golvet (i vagnen/i spjälisen) än att bära/samsova. Och värkande axlar och handleder är absolut att föredra framför en avlastande sjal/sele. :app:
Men jag står inte ut med folk som tror att det är ett normalt sätt att uppföra sig att kritisera andra föräldrar för hur de tar hand om sina barn. :gaah:
Jag skulle nog bara ha stirrat henne i ögonen och sagt överdrivet tydligt "men VI trivs med det här! och lagt upp ett alldeles för brett leende. Då brukar folk ha svårt att fortsätta...
lejonunge skrev:Men jag står inte ut med folk som tror att det är ett normalt sätt att uppföra sig att kritisera andra föräldrar för hur de tar hand om sina barn. :gaah:
Jag skulle nog bara ha stirrat henne i ögonen och sagt överdrivet tydligt "men VI trivs med det här! och lagt upp ett alldeles för brett leende. Då brukar folk ha svårt att fortsätta...
Nu var det nog inte mig hon kritiserade, utan sa det som ett allmänt faktum. Tror inte ens hon vet att jag är så "inbiten" sjalmamma, vi umgås inte utanför öf...
Men just det där att det var ett FAKTUM att barn inte FÅR bäras för mycket för då vill dom alltid bli burna är det som störde mig mest.

Men den typen av förälder du pratar om är också rätt (läs väldigt) irriterande...
:hmm: Det är ju genom att slänga upp den yngsta på ryggen om man äntligen får händerna fria för storasyskon. Hur gör man om man inte har sjal/ergo?

Eller jag tyvärr vet jag ju man gör, jag ser ju det dagligen. Man låter bebisen gråta tills den lär sig att det är bara acceptera att ligga på golvet/vagnen/babysittern mm :cry:
Jag har burit alla mina tre barn, fast bara detta tredje (sjal)barn har jag sluppit ha så himla ont bakom axlarna och sluppit göra allt med en hand! Jag är helt enkelt inte typen som står o hackar grönsaker med ett skrikande barn på golvet nån meter bort.

Och SPECIELLT när man har fler barn så är det ju bra lättare att bära den minsta. Vad besvärligt att den lilla alltid ska sitta i vagnen en bit bort o titta på när vi spelar fotboll (tex), istället för att faktiskt vara med - hon skrattar så hon kiknar där från min rygg :loving:

Tur du har oss som förstår och håller med :D
lena_l skrev:Men visst, det måste ju vara mycket bättre att ha ett skrikande barn på golvet (i vagnen/i spjälisen) än att bära/samsova. Och värkande axlar och handleder är absolut att föredra framför en avlastande sjal/sele. :app:
:Hahaa:
:gaah:

Tänk dig den omvända situationen. Tänk dig att du hade gått fram till henne och sagt att "det är ju synd att du inte bär ditt barn så mycket, för det kommer ju att bli otryggt och få problem med anknytningen."

Ramaskri, någon? :twisted:

*trött på att det är okej att kritisera vissa och inte andra när kritiken inte är befogad i något av fallen*
Auroratiger skrev::gaah:

Tänk dig den omvända situationen. Tänk dig att du hade gått fram till henne och sagt att "det är ju synd att du inte bär ditt barn så mycket, för det kommer ju att bli otryggt och få problem med anknytningen."

Ramaskri, någon? :twisted:

*trött på att det är okej att kritisera vissa och inte andra när kritiken inte är befogad i något av fallen*

:oops: Ungefär så hade jag nog svarat den mamman på camsch ÖF :oops:
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?