Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tuve
Nu har jag burit på Eje i tre månader, en mycket stor del av min vakna tid. I början vägde han "ingenting", men nu får jag faktiskt ont i ryggen. Jag tycker det är både praktiskt och mysigt att bära honom, så jag vill tro att det bara är de växande ryggmusklerna som värker. Men hur ska jag då stretcha eller göra med dem för att slippa ha ont varje natt?
Eller ska jag byta bärsätt? Hittills burit i trikåsjal mage mot mage, och kortare stunder i bärpåse, ibland i vävd långsjal, på magen.
Har en meitai, men har inte testat den med honom än.
Användarens profilbild
Av Tootz
Själv har jag lagt undan trikåsjalarna och kör enbart med vävd nu... Min "lille"klump väger ca 7,3 nu och jag får jätteont om jag bär längre stund med trikå, eller om jag slarvar minsta lilla med knytningarna.. Allra bäst, om jag ska bära längre stunder, tycker jag det går att bära i vävd sjal, samma knytning som jag gjorde m trikån :) Det är lite bökigare att få till, men avlastar sååå mycket bättre än trikå ju :D
Användarens profilbild
Av Myrten
Jag har några olika vävda sjalar, med Easyn får jag faktiskt ont i ryggen efter en relativt kort stunds bärande, med Hoppen inte alls. Prova flera olika vävda sjalar så att du hittar den som passar ditt bärande bäst. Jag bär med smokingbältet innerst och krysset utanför.
Användarens profilbild
Av Tuve
Myrten skrev:Prova flera olika vävda sjalar
aha, det är därför det blir sån mani hos sjalare! Men en dyr hobby! Ska ge min gauze lite mer utrymme ett tag, så får jag se. Tycker bara den är så mycket meckigare att få på, och ska knytas upp var gång jag tar ur Eje. Men jag ska använda den mer konsekvent ett tag, så får jag se.

Ingen som tror på teorin att stretcha ryggen?
Användarens profilbild
Av sparveln
Säger också vävd sjal absolut, jag använde bara trikån till Thora ett par månader för hon är en tjockis :D , visst är det så att man måste knyta om den vävda då man tar i och ur om man knyter omslutet kryss men å andra sidan är det lättare att knyta än dubbelt omslutet kryss tycker jag och så avlastar det mycket, mycket bättre. Vi växlar nu mellan sele, sjal och Mei-Tai, hemma bär jag dessutom på ryggen ofta nu men bara hemma, hon är för liten för att bäras på ryggen ute tycker jag.
Användarens profilbild
Av Tootz
Jag har testat, men det får jag inte till alls :? Leo vinglar runt som bara den när jag knyter så... hur jag än försöker dra åt, så får jag det inte att sitta bra... Har du några några tips å knep? :)

Bissa skrev:
Tootz skrev:Själv har jag lagt undan trikåsjalarna och kör enbart med vävd nu... Min "lille"klump väger ca 7,3 nu och jag får jätteont om jag bär längre stund med trikå, eller om jag slarvar minsta lilla med knytningarna.. Allra bäst, om jag ska bära längre stunder, tycker jag det går att bära i vävd sjal, samma knytning som jag gjorde m trikån :) Det är lite bökigare att få till, men avlastar sååå mycket bättre än trikå ju :D
har du testat omslutet kryss, knytningen med smokingbältet innanför krysset istället för utanför?
Användarens profilbild
Av millla
Tuve skrev:
Myrten skrev:Prova flera olika vävda sjalar
aha, det är därför det blir sån mani hos sjalare! Men en dyr hobby! Ska ge min gauze lite mer utrymme ett tag, så får jag se. Tycker bara den är så mycket meckigare att få på, och ska knytas upp var gång jag tar ur Eje. Men jag ska använda den mer konsekvent ett tag, så får jag se.

Ingen som tror på teorin att stretcha ryggen?
Jag hade en gås här hemma i två veckor, sen fick den flyga vidare. Det är den sjal (av de jag testat) som jag upplever avlastar allra sämst, men jag vet att andra gillar den. Men när det gäller avlastning så skulle jag rekommendera en kraftigare sjal, en Hoppe kanske.
Av doc
Jag har ingen gauze använder storchenwiege eller didymos om jag bär i sjal. När dottern var liten då bar jag antingen omslutet kryss på magen eller dubbelt kryss på magen, detta behöver man inte knyta upp varje gång barnet kommer in och ut. Vissa dagar bar jag i sele och det kändes skönt för kroppen.
Nu bär jag bara på ryggen eller kortare stunder på höften. Mest i sele eller i mei tai. Om det blir sjal på ryggen då knyter jag vrikkesikker eller secured high back carry eller vad det heter. Bär aldrig i samma knytning under en period utan växlar dem.
Användarens profilbild
Av Tuve
Neej! Sen jag skrev här sist gick jag ut och pysslade i trädgården med Eje i gåsen. Han har nog hunnit växa nåt kilo sen jag använde den sist, och jag fick definitivt mer ont i ryggen än jag brukar få av trikåsjalen! Så den var nog inte rätt för mig, eller så är det knytningen? Kryss med smokingbältet innerst, heter det dubbelt kryss?
Användarens profilbild
Av April
Jag hade kört med en "ordentlig" vävd sjal - som t.ex. Didymos eller likande. Vad jag förstått (har inte haft någon själv) men så är ju Gauzen mycket tunnare = sämre avlastning?

Ska man bära längre stunder är ju ryggknytning optimalt. Får du inte till ryggknytning, kanske en ergonomisk sele på ryggen är ett alernativ?

Kram
Användarens profilbild
Av Myrten
Tuve skrev:Ingen som tror på teorin att stretcha ryggen?

Det verkar inte så... :roll:
Av doc
Tuve skrev:Neej! Sen jag skrev här sist gick jag ut och pysslade i trädgården med Eje i gåsen. Han har nog hunnit växa nåt kilo sen jag använde den sist, och jag fick definitivt mer ont i ryggen än jag brukar få av trikåsjalen! Så den var nog inte rätt för mig, eller så är det knytningen? Kryss med smokingbältet innerst, heter det dubbelt kryss?
Näää, det finns inget smokingbälte i dubbelt kryss, om jag minns rätt kan man kolla det på edenbabys hemsida tveksamt att jag kan förklara det hur det ska knytas.
Av doc
doc skrev:
Tuve skrev:Neej! Sen jag skrev här sist gick jag ut och pysslade i trädgården med Eje i gåsen. Han har nog hunnit växa nåt kilo sen jag använde den sist, och jag fick definitivt mer ont i ryggen än jag brukar få av trikåsjalen! Så den var nog inte rätt för mig, eller så är det knytningen? Kryss med smokingbältet innerst, heter det dubbelt kryss?
Näää, det finns inget smokingbälte i dubbelt kryss, om jag minns rätt kan man kolla det på edenbabys hemsida tveksamt att jag kan förklara det hur det ska knytas.

jepp, går du in på www.edenbaby.se sen väljer du knytinstruktioner för sjalar eller sånt och då hittar du dubbelt kryss med några foto. har lärt mig omslutet rygg därifrån bra pedagogiskt sidor. hoppas att det hjälper.

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?