Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Löv
När jag bar dottern, och umgicks lite med folk som också "sjalade", så var det lite fult att ha barnvagn... Man skulle helst bära jämt och ständigt. Min dotter vägrade ligga i barnvagn så jag bar henne mycket. Men eftersom jag hade ett barn till, hade jag ofta med mig vagnen för att lasta saker på den. Jag pallade inte bära matkassar, barn, storebrors grejor, mm, mm, på en och samma gång. 8)

Lillebror gillar däremot att sova i vagnen så nu alternerar jag vagnande och bärande. Jättebra, eftersom jag fortfarande har ganska mkt foglossning. Och dessutom, alla dessa grejor som jämt ska med när man har två äldre syskon... Jag hade helt enkelt inte pallat att bära jämt. Ska jag däremot åka och handla eller bara gå en kort promenad tar jag enbart sjal eller sele. Vagnar är verkligen bara i vägen när man är i affärer.

Ofta tänker jag när jag ser folk gå omkring med skrikande bebisar i vagnen - skaffa bärsjal!!! För det är så härligt att ta upp ett barn som börjar bli ledset och uppleva hur han blir lugn och trygg i sjalen.

Så jag gillar konceptet vagn och sjal. Skulle vara roligt att höra hur ni andra gör, och om det finns någon flerbarnsförälder som helt skippat vagn? (jag är otroligt nyfiken på hur det kan fungera, kanske växer det ut flera armar? :hmm: )
Vagn är helt klart en bra pryl att ha, men det är tur för vagnen att man inte behöver välja antingen eller :wink:
Vår dotter sover i vagnen en stund i stort sett varje dag, utomhus. Det gör att jag under den tiden kan göra sånt som jag inte vill göra med henne i sjalen, typ damsuga eller klättra på stegar och sånt. Eller bara sitta ner en stund... för det får jag inte göra då hon är i sjalen :lol:
Vi växlar vi med!

Ibland är jag är trött och sambon stått böjd mycket på jobb, ja då är vagn super.

Ska vi gå en runda på stan och vet att det är mycket folk, då blir det manduca, för att skydda Ellen från för mycket intryck och själv slippa bli irriterad på folk som står i vägen!

Sjal används mest hemma i sövningssyfte och som en mysgrej. Kortare promenader brukar den också användas vid!
Användarens profilbild
Av Netta
Vi använder också både ock. Han sover ute varje dag i vagnen. Ska jag någonstans blir det sjal eller sele. Behöver han sova en stund till för att klara sig till kvällen är sjalen det bästa som finns!

Det ena behöver ju inte utesluta det andra om båda fungerar.
Användarens profilbild
Av Ester
tror att det finns många som jag här inne - som är både sjalgalna och vagnsnördar samtidigt.

kan inte räkna antalet sjalar/selar som passerat id etta hem (tror det är närmare 30-40 st) och antalet vagnar hmnar på 15 stycken tror jag.

mitt svar är

jag växlar. Älskar mina sjalar och selar och mina vagnar lika mycket :mrgreen:
Sen vi flyttade till hus har vår vagn kommit till användning.Nu turas barnen om att sova i den ute på gården. Vi har 1 vagn på 2 barn. Älsta sonen, nu 17 månader, har aldrig gillat sin vagn speciellt mycket så det gick aldrig gå iväg med den utan att oxå ha med sjal eller mei tai. När vi både jag å sambon är med så bär vi oftast ett barn var för vi tycker det är lite klumpigt med vagn och ska jag iväg själv med båda barnen så bär jag oftast ett å tar den andra i vagnen. Vagnen användes en hel del när jag var gravid för i slutet orkade jag inte bära storebror en hel dag. Ska min sambo nånstanns med 1 barn tar han aldrig vagnen utan bär alltid för de trivs han bäst. Men jag skulle nog ändå inte vilja vara utan vagn, den fyller sin funktion, men vi kanske inte behövt köpt den förän storebror iaf var över halvåret.
Jag gillar båda. När jag ska iväg en heldag gillar jag (numera) vagn och självklart bärhjälpmedel. Vagnen är suverän att packa allt i och även för R att sova i. Min dotter gillar vagn och framförallt att sova i vagnen har hela tiden fungerat bra för henne, hon gillar den dock inte lika mycket i vaket tillstånd. Nu när hon gärna vill gåträna mycket så gillar jag att man kan dra ner handtaget på vagnen och att dottern då kan gåträna med den och jag får vila min rygg lite. Jag gillar att sitta på fik och gör det ganska ofta och att dottern då kan sova i vagn istället för på mej tycker jag är mycket enklare (sitter hon på min rygg kan ju inte jag sitta och på magen är hon så lång när jag sitter så hon når mej ju upp till munnen, känns lite läskigt att dricka varmt då, är så rädd att spilla på henne). När hon är vaken vill hon gärna sitta på min rygg och titta ut.

Så jag skulle inte vilja vara utan något av alternativen!
Av Löv
Så kul med alla svar och att fler än vi alternerar vagv och sjal... Visst fyller allt sin funktion. Jag kan ibland skratta åt hur vi gjorde med barn nummer ett - som fick ligga i vagnen alternativt bli buren i babyskyddet (alltså i bilbarnsstolen). Hur jobbigt var inte det? :shock: Så fick vi en babybjörn som han inte gick ner i för han var för tjock. :oops:

Tur att man blir klokare med åren!
Användarens profilbild
Av solanna
Jag tyckete att de kompletterade varandra, vagnen och bärmojängerna. När Dante var nyfödd bar jag honom sgs uteslutande i sjal, men då var det sommar och vi var mycket på landet som är en skärgårdsö ohc där vagn helt enkelt inte är så praktiskt. När vi var hemma i stan och jag skulle iväg så kom vagnen sgs alltid med, inte minst för att vi då fick åka gratis på bussen. Hade jag båda barnen med brukade vi dessutom alternera vilket barn som var var, dvs antingen låg Dante i vagnen och Viggo stod på ståbrädan, eller så satt Viggo i vagnen och Dante åkte sjal. Vi har en Brio Nova som enkelt kan göras om till ligg- eller sittvagn.

Det viktiga är väl att ha ett alternativ att ta till när det första inte duger. När vagnen inte är kul längre, då sjalar man. Och när man själv eller bebisen tycker att sjalen är för trång och varm, då är vagnen alternativet. Eller så kör man matkassar och packning i vagnen. Det är väl inte så noga helt enkelt.

Sedan finns det ju sammanhang då man är glad att man kan lämna vagnen hemma eftersom man har ett fullgott bäralternativ, som i stora folksamlingar exempelvis.
Av sjaltokan
Använder både vagn och sjal, men åker jag ensam någonstans med sonen tar jag inte vagnen med mig och jag hade sällan vagnen med mig innan dottern var 1,5-2 år.
Användarens profilbild
Av Isanna
Vi använder både ock. Både Milo och Isa (förut) är vagnsovare och sover bäst ute. Så jag är både sjalnörd och vagnnörd. :lol: Varför välja liksom? :hmm:
Användarens profilbild
Av UWO
Jag tycker det är bra att båda varianterna finns så att man kan välja. Har själv haft en hel del olika barnkonstalationer under åren.

Med de första två fanns bara BB i den värld jag visste om. Då kunde jag bära en i BB och en på höften kortare bitar men hade vagn annars. Önskar såhär i efterhand att jag hade haft mer kännedom om bärhjälpmedel då eftersom 1-2 ofta hamnade i famnen ändå och då blir vagn liiiite jobbigt tom.

Med trean skaffade jag sjal men hon vägrade. Dock vägrade hon allt utom att amma så hon åkte oftast i mina armar vilandes på vagnhandtaget till trillingvagnen.
Äldsta tvillingen då åkte gärna sjal men jag hade svårt att förstå knytningarna från bildserierna jag hittade så det blev aldrig ute utan mer för husbehov med gnölig nyfödd och tussiga 2-åringar.

Sista paret nu åker mer än gärna och nu har jag äntligen fått till det med sjal. Men det blir ofta knöligt ändå med två tycker jag. Speciellt om man behöver ta i och ur ofta (ffa den som åker rygg). Då är det lättare att ha en vagn.

Men med ett barn tycker jag sjal är oslagbart! Man kommer ju fram mellan alla hyllor i affärerna!!
Är vi båda ute med småtwinsen bär jag en och min man har en i vagn då han har en ryggskada och inte kan bära mer en mycket korta stunder.
Användarens profilbild
Av sanna73
Vi har också både och. Tycker vagn fyller sin funktion i vissa sammanhang. Tex när H är med mig på jobbet tar jag med vagnen och så får hon växla mellan att ligga där och åka sjal.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?