Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har just varit på babysalsa (helhäftigt!) som leddes av en kvinna från Cuba. I pausen passade hon på att visa hur kvinnorna i Afrika bär sina barn på ryggen med en sarong. En av mina kompisar hade sin son i Storken och då började vi diskutera var ursprunget till att bära barn i typ omslutet kryss kommer ifrån. Jag sa att sjalarna kommer från Tyskland, men är det där som de mer komplicerade knytningarna med långa vävda sjalar uppstått? Är det en tysk eller europeisk uppfinning?
Användarens profilbild
Av Tinalqua
Nu är det väll ändå så att Tyskland borde räknas till Europa :D Det är väll snarare så att det kommer utanför europa det här med att bära o knyta
Användarens profilbild
Av Helena
Det var Didymos som började tillverka långa bärsjalar, så jag antar att de var först med de lite mer komplicerade knytningarna. Men i början tror jag inte att man använde x-omslut, man använde känguru istället.

Jag minns att hon som säljer Girasol bärsjalar (www.omhulda.com) berättade på Bärsjalslistan att när hennes barn var små och hon bodde i Tyskland, så använde man inte så långa sjalar som vi har idag.

Jag tror att så långa sjalar som vi använder, skulle vara rätt opraktiska i varmare länder och i länder där det kanske är lerigt och man är ute mest hela tiden. Och bär man mest på ryggen, det är väl det man gör mest, för att kunna arbeta samtidigt som man bär barnet, så behövs ju inte en så lång sjal. Men i Europa är vi väl inte lika starka och vana bärare, så för oss är det ju skönt att det finns långa diagonalvävda sjalar.
Senast redigerad av Helena den fre nov 25, 2005 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
Av AnnikaPannika
8) jag menade nog "Tyskland som varandes ett land i Europa" ungefär :wink:
Av AnnikaPannika
:!: Samma salsa-kvinna berättade förresten också att i Afrika behöver man aldrig kontrollera barnens höfter efter ledfel som vi gör här, det behövs helt enkelt inte eftersom en höft med anlag för ledfel rättas till då barnet bärs i grodposition från början.
Av AnnikaPannika
Ett amerikanskt påfund alltså, det var otippat! Fast på Baby Bundlers hemsida står att tekniken utvecklats baserar på uråldriga traditioner. Kan det vara så att det är indianerna som börjat? Det kommer ju en del sjalar från Sydamerika, kanske inianerna där bär på samma sätt? Intressant detta :D
Användarens profilbild
Av Helena
AnnikaPannika skrev:Ett amerikanskt påfund alltså, det var otippat! Fast på Baby Bundlers hemsida står att tekniken utvecklats baserar på uråldriga traditioner. Kan det vara så att det är indianerna som börjat? Det kommer ju en del sjalar från Sydamerika, kanske inianerna där bär på samma sätt? Intressant detta :D
Burits har det väl gjorts i alla tider på olika sätt. Man har väl tagit vad man haft i tygväg och knutit upp barnet så att man fått händerna fria för att kunna arbeta.
Jag tror inte att det finns någon forskning om vem som börjat bära. Det är naturligt att bära barn, sjalen har man ju bara som hjälpmedel, så att man får händerna fria.
Användarens profilbild
Av Helena
Helen skrev:Jag har fått höra det här från Babyidea i finland.

Det var Baby Bundler som började med långsjalarna.
Didymos snappade upp iden och började göra sina sjalar längre.
Från början gjorde de bara kortsjalar.
Säkert de riktigt långa sjalarna och x-omslut 2, det kom säkert med trikåsjalarna, med en trikåsjal måste man ju ha flera lager tyg för att det ska bli stadigt. Men Babybundlern är ju inte så gammal, det måste väl funnits lite halvlånga Didysar tidigare som man knutit känguru med åtminstone.
Senast redigerad av Helena den fre nov 25, 2005 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av miriel
Helena skrev:
Jag tror att så långa sjalar som vi använder, skulle vara rätt opraktiska i varmare länder och i länder där det kanske är lerigt och man är ute mest hela tiden. Och bär man mest på ryggen, det är väl det man gör mest, för att kunna arbeta samtidigt som man bär barnet, så behövs ju inte en så lång sjal. Men i Europa är vi väl inte lika starka och vana bärare, så för oss är det ju skönt att det finns långa diagonalvävda sjalar.
En japansk kompis som jag i somras visade omslutet X för (med en Ella Roo), såg ut som hon tyckte jag var spritt språngande galen! Det var iof sig runt 35 grader varmt och superfuktigt :roll: . Hon såg inte imponerad ut alls, när jag försökte förklara att avlastningen blir såå mycket bättre än med en ringsjal....
:wink:

Jag tror att i varma länder tar man avlastningen lite i andra hand (det gjorde jag och använde ringon varje dag i fem veckor. )
Användarens profilbild
Av Helena
Jag mailade Bodil på www.omhulda.com och frågade om våra knytningars ursprung och hon svarade såhär. Det där med att Didymos har varit lite snikna kring sina knytningar har jag hört tidigare:

Hej Helena!
dett är vad jag känner till:
Jag tror att Didymos har uppfunnit kryssknytningen, som sedan vidareutvecklats, och omslutet kryss tror jag också de uppfann. För några år sedan ville Didymos ha patenträtten på de knytningarna, i så fall skulle ingen annan fått sälja långa sjalar med beskrivning på kryssknytningar. Men såvitt jag vet lyckades de inte med det.
Och trikåsjalar kom senare in i bilden, tror jag.
För tio år sedan köpte jag en Didymossjal till min syster, och då fanns inte de längre sjalarna och inga kryssknytningar i beskrivningen. Så det är ganska nytt allt det här. Vilken fantastisk utveckling!
Hälsningar, Bodil
Användarens profilbild
Av tinaw
De längsta traditionella sjalarna jag stött på är runt 3 meter långa, i Tibet. De knyter ryggsäck. Inte Tibetansk, dock ;^)

Traditionellt ska man ju också tillverka tyget: så/skörda/samla/karda/kamma/spinna/färga/väva...

När det funkar med en kort sjal vore det ju lite slöseri att göra en lång tror jag.
Användarens profilbild
Av Helena
tinaw skrev:De längsta traditionella sjalarna jag stött på är runt 3 meter långa, i Tibet. De knyter ryggsäck. Inte Tibetansk, dock ;^)

Traditionellt ska man ju också tillverka tyget: så/skörda/samla/karda/kamma/spinna/färga/väva...

När det funkar med en kort sjal vore det ju lite slöseri att göra en lång tror jag.
Var bär man i tibetansk knytning då? :lol:

Sen så används ju sjalarna ofta till att bära alla möjliga saker i, förutom barn, då kanske det blir lite bökigt med 5 meter tyg.
Av AnnikaPannika
Vad spännande! Den som uppfann kryssknytningarna borde hur som helst få nobelpris i ergonomi och barnhantering eller nåt :wink: . förstår att de försökte skydda uppfinningen eftersom det är så snillrikt och bra.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?