Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Filantra
Jag har börjat gå på babymassage med min yngste pojk, tremånaders Sockernasse, på det bvc där vi skrivit in oss. Det är bvcdamen (som jag är måttligt förtjust i) som håller i utbildningen och jag går dit mest av sociala skäl, men den senaste tiden har det inte varit så trevligt...

Min granne går också i denna grupp, och hemmavid hade vi haft en diskussion om bärande, då hon har en närhetstörstande bebis som bara vill bli buren. Tyvärr har mamman inte velat testa sjal, hon har en i garderoben men "har aldrig fattat hur man gör". Så jag erbjöd mig att visa och lånade också ut min ergo till henne för att testa. Men hon blev inte övertygad utan fortsätter att bära lite då och då i sin gamla BB. Resten av tiden gråter bebin i vagnen eller babysittern *klump i magen på mig*. Men det var inte detta som mitt inlägg skulle handla om.

Vi hade ju som sagt en diskussion om hur sällsynt det är med sjalbärare i denna lilla stad där vi bor, och vi beslöt oss för att ta upp detta med bvc-damen på nästa massageträff. Jag tänkte att jag jättegärna ställer upp och informerar och visar för att fler ska kunna bära sina små så länge som de vill. Men det gick inte alls som vi tänkt oss..

Vi började försiktigt att ta upp frågan om bärsjal och ergonomisk sele, men det var som att slå huvudet i en vägg. Hon hävdade envist att utåtvänt är bra, och när det gällde ergonomin så fräste hon till att "alla selar som säljs Sverige är godkända, så det är bara om man importerar någon konstighet från utlandet som man behöver vara orolig". Jag försökte på alla sätt förklara, men tillslut började hon helt sonika prata i mun på mig för att få tyst på mig!

Så det slutade med att jag blev superarg och teg och gick därifrån, och svor på att aldrig mer gå dit. Men veckan därpå gick jag dit ändå och tog med sjalen. Bvc-damen öppnade upp träffen med att konstatera att "ingen använder tygblöjor nu för tiden. De kom väl på att det inte var så miljövänligt ändå, med allt vatten och tvättmedel som går åt. Jag hade det till en av mina i början på 90-talet, när man skulle vara en sån där redig mamma, men nu har det väl försvunnit helt". Och jag bara teg och sysslade med annat, rent demonstrativt. Mot slutat av träffen hade hon nog ändå mjuknat lite och sa att hon hade köpt in några bärsjalar (!) och då öppnade jag munnen och sa att jag kunde visa knytning nu eftersom jag hade med min. Jodå, tyckte bvc-damen, "det kunde ju passa bra nu när vi har en expert här", sa hon med lite lagom spydig betoning på expert. Så jag lämnade över Sockernasse till henne (varpå han började pipa), gjorde en pedagogisk trikåsjalsknytning, betonade vikten av breda-ben positionen, och satte sonen i sjalen, lade ena sjaldelen over hans huvud och han somnade tvärt.*vilken tur*. Bvc-damen såg nu med egna ögon hur gosigt det var för lillen och kunde inte annat än att brista ut i lovord över hur bebins huvud kom nära min kropp: "man strävar ju alltid efter att få in huvudet" sa hon. :roll: Själv tog jag på min tjusiga klädd-i-konst-aktiga linnejacka över hela rasket, klappade om min sovande sons rumpa, slätade till håret och sa "Hejdå, nu ska jag gå till Grand!" Och sen gick jag.

Skönt att tanten öppnade upp lite, men synd att hon inte tycks förstå vilken potential ett bra bärdon har för både barn och förälder. Och så synd att hon inte nappade på infokvällsidén. Jag får väl hyra en egen lokal, sätta upp ett anslag och ringa ditt lokaltidningen så blir det nog annat ljud i skällan. Eller så sitter jag kvar hemma och tiger...
Användarens profilbild
Av mari_tres
Jösses vilka människor man träffar på ibland :roll: Inga goda råd att ge men jag hoppas att du inte sitter kvar hemma och tiger, men det har jag en känsla av att du inte kommer att göra :wink: :tumup:

Fler sånna som du! *heja heja*
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Jisses, bra att hon kanske tänkt till lite emellan träffarna ändå, men om du har henne som BVC-tant kanske iallafall jag hade övervägt att byta om det inte blir bättre.
Lite tråkigt också att din granne inte tar till sig bärandet.

:babysits:
Användarens profilbild
Av Filantra
Jag har redan bytt bvc-tant när det gäller de ordinarie vägningarna av lillen. Värre är det med grannen, hennes dotter är alltid ledsen och jag mår så dåligt av att se det och att inte lyckas få till stånd en ändring. Min nyföding är ju en riktig vagnälskare (till skillnad från sin storebror som formligen bodde i sjalen eller ergon tills han var strax under året) så det blir ju ofta att jag kör honom i vagn när vi går på promenad. Jag kanske ska börja sjala mera själv för att liksom peppa henne.
Av doc
Filantra skrev:Jag har redan bytt bvc-tant när det gäller de ordinarie vägningarna av lillen. Värre är det med grannen, hennes dotter är alltid ledsen och jag mår så dåligt av att se det och att inte lyckas få till stånd en ändring. Min nyföding är ju en riktig vagnälskare (till skillnad från sin storebror som formligen bodde i sjalen eller ergon tills han var strax under året) så det blir ju ofta att jag kör honom i vagn när vi går på promenad. Jag kanske ska börja sjala mera själv för att liksom peppa henne.
Och kanske nämna lite om anknytningen...fattar inte hur vissa mammor orkar lyssna när deras barn skriker. Själv tycker jag att höra bebben skrika är bland de värsta jag vet.
Av helst
àhhh! Jag àr full av beundran, att du orkar! Jag gàr sà lite som mòjligt till BVC, har hoppat òver kontroller med mellanbarnet, men àr dàr igen med lillen.
Om fler vore som du...
Jag har haft bàde bra och dàliga BVC-tanter, men det som inte passar mig àr att det àr en slags tyckningcentral, dàr man fàr veta hur "man ska gòra" enligt direktiven. Eget tànkande ses som icke ònskvàrt. Sà om alla bàrdon i Sverige àr godkànda, innebàr att alla àr lika bra....jag fick reda pà att industritillverkad mat àr lika bra som hemlagat :roll: , minsann (ett uttalande som inte kan grunda sig i nàgra vetenkapliga fakta, utom endast tyckande samt ev socialstyrelsens rekomendationer)!
Men jag svarar ibland i stunden, ibland talar jag inte ens om hur jag gòr fòr att undvika diskussion, och undviker att gà dit sà làngt det bara gàr...
Men om fler vore som de, stod pà sig, och fòrsòkte informera andra fòràldrar, skulle BVC vara tvugna att hàmta in mer information, och anpassa sig till dagens fòràldrar!!!
Användarens profilbild
Av Edith
Vilken människa! :shock:

Och vad olika det är på olika BVC, här har jag bara fått lovord för sjalande och tygisar! :heart:
Användarens profilbild
Av Ingrid
Åh, jag känner såå väl igen mig i det du beskriver! Man blir så ledsen och trött! Men du kan ju glädja dig åt att du nog faktiskt lyckades få henne att inse att bärsjal var bra. Man vet aldrig, hon kanske börjar fundera lite mer på saken nu. Så du har säkert gjort en insats i alla fall.
Användarens profilbild
Av zingo
Jag vet precis hur du kände dig, om de inte nappar på sjalen så brukar det inte vara så svårt att få folk att prova selen! Vet inte riktigt men 4st vet jag som köpt Manduca bara nu i höst. :vågen: Pga mig :oops:
Det ser inte lika konstigt ut mer likt Babybjörn :roll: som nästan alla känner till.
Användarens profilbild
Av MilanE
Åh vilken trevlig bvc-tant ni verkar ha! Precis en sån där som är gjord att arbeta i vården....not!

Bra att du står på dig! :D
Användarens profilbild
Av lingonben
Go girl! :rock:
Ta inte åt dig av "tanten". Du vet bättre! :D
Användarens profilbild
Av Blixa
Men du måste ju verkligen ha nått fram till henne. För inte köper man väl in sjalar och sedan nämner dem på träffar om man inte alls tror på det ens lite?
Bra att du har bytt sköterska om du inte har förtroende för den du träffar men klappa dig på axeln för jag tror du har hjälpt henne att bli en bättre sköterska. :vågen:
Användarens profilbild
Av Filantra
Det värmer gott att läsa era peppningar :heart: Och kanske bvc-damen tog till sig lite av sjalandets fördelar ändå, jag vet inte. Eller så kanske hon mest ville undvika konflikt. Just den egenskapen hos henne är en av dem jag irriterar mig på - att hon liksom är så flat och inte stenhårt tar ställning för (som jag ser det) barnets bästa.

Det känns som om denna tant tycker att bvc primärt är till för att bekräfta och okeja att föräldrarnas olika metoder, även om de består i att lägga in nyfödingen i spjälisen för att hon skriker för mycket, och gå därifrån och stänga dörren för att äta middag (jodå, det exemplet är sant). Eller för att referera henne, angående hur man klär sina bebisar: "Så kommer tonårsmamman mitt i vintern med kort kjol och bar mage och har lika lite kläder på bebin som då är alldeles iskall, men vad ska man säga, det är ju bara att hålla tyst. Tonåringar är ju såna, de kan ju inte tänka utifrån något annat perspektiv än sitt eget." VADÅ HÅLLA TYST! Om det är någon gång en bvc tant ska säga ifrån så är det väl när föräldrarna inte gör vad som är bäst för barnet!!!
Eller angående skrikandet: "spjälismamman" använder alltid ordet "arg" för sin ledsna dottera skrik och gråt, och bvc-damen backar alltid upp med orden "det är inte farligt att skrika" och på den där träffen sa hon, som replik till mig, att "man kan ju inte uppfylla precis allt barnen vill, för då blir man ju värsta curlingföräldern ochbarnen tror att de är kungar."Och tänk då att det är spädisar vi pratar om! Vära barn var 8 v vid det tillfället!! Jag hade så hög puls att jag var alldeles röd och varm och darrade lite på rösten när jag svarade att "Det handlar väl i grund och botten om vilken människosyn man har. Jag tycker att en nyfödd människa i mycket som ett paket med behov, värme, mat, trygghet och närhet, tex, och det de känner när deras behov inte uppfylls är väl snarare frustration än ilska. och oavsett vad du säger så tycker jag inte man kan skämma bort ett litet barn med för mycket närhet och uppmärksamhet!"

INgen annan i gruppen säger nåt, jag känner mig ofta som en alien och tackar högre makter for att sjalbarn finns så jag kan ventilerar mina tankar!
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Uch, jag lider i hela kroppen. :cry:
Även om man inte använder sjal eller sele så tar man väl upp sitt barn om det gråter... hur kan man inte göra det :?: :?: :?:
Lära barn gränser och att de inte är världens mitt punkt kommer ju såååååå mycket senare. När dom är små ÄR dom ju världens mitt.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Filantra skrev:Jag hade så hög puls att jag var alldeles röd och varm och darrade lite på rösten när jag svarade att "Det handlar väl i grund och botten om vilken människosyn man har. Jag tycker att en nyfödd människa i mycket som ett paket med behov, värme, mat, trygghet och närhet, tex, och det de känner när deras behov inte uppfylls är väl snarare frustration än ilska. och oavsett vad du säger så tycker jag inte man kan skämma bort ett litet barn med för mycket närhet och uppmärksamhet!"
Heja, heja, du är bra! :tumsup: Så sant som det är sagt! Och skönt att inte alla tycker man ska hålla tyst :) Det var säkert bra för de som var lite mer osäkra att höra dig säga det. Jag fattar inte heller varför man utgår ifrån att en nyfödd i vissa avseenden förväntas bete sig som en vuxen, och varför det ska betraktas som att man har ett "snällt" barn eller att man är en "duktig" förälder eller vad det är om nu ungen tex ligger där i sin säng och somnar på två röda sekunder! Jag kände att jag fick göra upp med mycket sånt, även inför mig själv, när jag fick mitt första barn. Och sen blev jag så arg för att jag överhuvud taget skulle behöva gå och kämpa med mig själv om att få följa mina instinkter. Nu vann ju instinkterna med hästlängder, tack och lov, men i alla fall. Det var så skönt med Filip, vår andra, för då hade jag redan slängt av det bagaget.
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?