Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av amani
Såg en liknande rubrik på familjeliv och kom på att vi ska ju flyga snart! (arlanda)

Hur har ni fått göra när ni gått genom säkerhetskontrollen? när man går ombord på flyget osv? Ska man krångla av sej sjalen`?

Tänkte bara om vi ska ta mei tai:en?? (enklare o ta av o på- sen kanske de ser bebisen bättre, ja inte vet jag vad de letar efter-kanske att jag smugglar vapen i sjalen? eller att jag har nån annans bebis med mej som jag försöker smuggla ut ur landet?)
.....eller sjalen?? (mysigare spec då dottern lär sova när vi åker så tidigt på morron-stackarn om jag måste krångla av mej sjalen) hmmm
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag har haft sele, mt och ringsjal när vi flugit. Sjal är för krångligt att ta på i det trånga flygplanet och man måste ta barnet ur sjalen vid start och landning. Så hade jag varit du hade jag valt mt:n för flygplats och flygning :D
Användarens profilbild
Av amani
start och landning och trångt! va bra att du sa det!
Blir nog mei tai:en ändå, då får jag ju dessutom bärhjälp av pappan , ajaa men har ju med mej sjalen ändå i handbagaget (jag vågar inte annat-vi har ju ingen vagn med oss-hemska tanke om andra bagaget kommer bort o sjalen skulle ligga där hehe)
Användarens profilbild
Av naimiez
amani skrev:start och landning och trångt! va bra att du sa det!
Blir nog mei tai:en ändå, då får jag ju dessutom bärhjälp av pappan , ajaa men har ju med mej sjalen ändå i handbagaget (jag vågar inte annat-vi har ju ingen vagn med oss-hemska tanke om andra bagaget kommer bort o sjalen skulle ligga där hehe)
sjalen är go att mysa med på planet ;-)
Användarens profilbild
Av amani
naimiez skrev:
amani skrev:start och landning och trångt! va bra att du sa det!
sjalen är go att mysa med på planet ;-)
jaaa, blir jättebra filt att svepa in hela familjen med :heart:
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Jag tog med mig både en ringsjal och en gauze när vi flög från Sydafrika i juli. Jag bar N omväxlande i ringsjalen och i gauzen ombord. Vi satt längst fram i avdelningen så det fanns ganska gott om utrymme för att knyta upp N i långsjalen. Ända nackdelen var att i stort sett alla som satt bakom oss stirrade när jag knöt upp henne...

På flygplatserna satte jag henne för det mesta i ett höftkryss för att det skulle vara lättare att visa upp henne för säkerhetskontrollen och att få i och ur henne ur sjalen om det skulle behövas. Men det var ingen som sa åt mig att ta ur henne ur sjalen så jag hade nog lika gärna kunnat göra en bekvämare knytning.
Av FiaLisa
Jag har fått krångla av mig sjal och barn för att komma igenom säkerhetskontrollen. Det var väldigt noggranna. Väskan med litervis med hett vatten och kallt vatten, vällingpulver och sådant passerade dock utan att kontrolleras. :roll:
Användarens profilbild
Av Lumlum
Jag hade sjalen med barn på ryggen på genom incheckningen, säkerhetskontrollen, boardingen och på planet. Ingen bad mig någon gång att ta ner henne för att kolla något. Jag tog av den först när vi skulle spänna fast oss i sätena för där är de megapetiga. Däremot har de uppmärksamt letat runt efter det saknade barnet vars pass de kikar i och efter en stund upptäckt henne på mammans rygg...

Vi hade med oss en långsjal (gauze) och en ergo i handbagaget, men ergon kom aldrig till användning. Sjalen är ju dessutom som ovan sagts mysig som filt också.

Och nej, flygplan är ju inte särskilt rymliga, så något knytutrymme kan man inte räkna med även om alla tittar nyfiket och makar på sig därefter. Ändå skulle jag vilken dag som helst välja sjalen före ergon som resedon. Men det beror nog på hur rutinerad man känner sig på knytandet och hur känslig man är för att få till den perfekta knytningen direkt.
Användarens profilbild
Av Kotten
Jag hade ringsjal men ringarna var av plast.
Av Pétronille
Jag har haft både bärsele, vävd sjal och MT då jag rest. Rutinerna vid säkerhetskontrollen är olika på olika flygplatser, och vid olika tillfällen. På Arlanda har jag aldrig behövt ta av bebisen, däremot i Paris (Roissy), men inte varje gång... :roll:

MT är jättesmidigt, särskilt med ett större barn som kanske inte vill sitta kvar hela tiden då man väntar på incheckning exempelvis. Men även sjal funkar, småbebisar funkar inte så bra i MT tycker jag.

Ett tips är att vänta till sist med ombordstigning och avstigning, så kan man få pyssla ifred. :lol:
Användarens profilbild
Av amani
tack för alla tips, jag tänker mej att vi tar mei tai:en när vi är i arlanda, går ombord på flyget osv... sen kanske det e varmt i florens när vi landar så kanske ändå blir varmt med hoppen ;) sen kom jag på att jag kan ju ta med min kanga o göra en snabb höftknytning där d behövs!

det här blir nog toppenfint!!!!ser framemot alla sjalpromenader i florens, lovar o sätta in bilder hehe :lol:
Användarens profilbild
Av jennychangala
tack för alla tips, jag tänker mej att vi tar mei tai:en när vi är i arlanda, går ombord på flyget osv... sen kanske det e varmt i florens när vi landar så kanske ändå blir varmt med hoppen sen kom jag på att jag kan ju ta med min kanga o göra en snabb höftknytning där d behövs!

det här blir nog toppenfint!!!!ser framemot alla sjalpromenader i florens, lovar o sätta in bilder hehe
Vad kul med resa! Och superbra tråd för mig att läsa då vi också ska iväg snart... Tänkte nog ta MT och en chitenge jag. Och kanske långsjalen för filtfaktorn! :)

Ser fram emot bilder. :D
Användarens profilbild
Av zero.sara
Hoppas ni får en trevlig resa :)
Användarens profilbild
Av Björklöv
Nu har du ju fått massor med bra svar, och jag tycker du kommit fram till en bra slutsats. Annars tycker jag det är enklast med sele när jag flyger (har flygit med sjal, mei tai och becon)
Senast hade jag dottern på ryggen i becon när jag skulle gå genom säkerhetskontrollen, och då bad säkerhetsvakten mig ta av ryggsäcken - i samma veva tittar Klara fram och hon (säkerhetsvakten alltså) kom fullständigt av sig :lol: Så då fick jag gå genom utan att ta av mig "ryggsäcken"... Sedan hörde jag att de kommenterade att det där var ju supersmart!
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag har haft sele och ibland fått ta av den, ibland behålla den på genom säkerhetskontrollen. värst är om barnet sover och de vill att man ska ta av den, då blir jag lite sur.

Är det ingen som kan ge mig några ord p[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?