Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av dunderdotter
... såg jag inte mindre än 5 barn framåtvända i BabyBjörn. Och en framåtvänd i sjal. :( Inte ett enda barn som jag såg buret idag bars ergonomiskt (förutom Elmer då :wink: )

Finns det fler än jag som skulle vilja gå fram till alla de där som bär framåt och/eller med oergonomiska don? Som varje gång tänker - nä, man borde göra en folder med information! Hur svårt är det? En folder som man alltid har några kopior av i väskan när man ska ut någonstans. Med tips om var man köpa rätt grejer, med tips om hur man bär rätt för barnet och sig själv? Först går man fram och säger - gud vad bra att du bär ditt barn! Men vet du om att det är skadligt för barnet att bära det så där? och så ger man en sån där folder och säger tack och hej.....

Håller jag på att bli en galen sjalaktivist??

Väl hemma låg en härlig sjal och väntade i brevlådan
:heart: (toppenfin Isanna!!!) med knytinstruktioner från Hoppediz. Och där stod ju allt det där som man skulle kunna skriva i foldern!!!

Men så slog det mig - det kanske rent av finns sjalaktivister som redan gjort någon sådan folder eller något liknande. Någon som vet???
Av Erika777
Så har jag också tänkt flera gånger! Vill också gärna ha foldrar att dela ut =)
Användarens profilbild
Av Victoria P.
Håller med, jag vet inte varför folk envisas med o köpa baby björn när de ergonomiska selarna o sjalar är så mycket snyggare, o bättre så klart. Det måste ju bara bero på att folk inte känner till nåt annat?
Jag vet ej sjutton om jag skulle våga gå fram till okända på det sättet dock.. Men man skulle ju kunna sätta upp info blad med bilder på selar o sånt på mödravården o bvc!

Fast jag värvar ju alla jag känner som har bebis eller nånsin planerar att skaffa barn! Alla vänner har ju sett hur bra det är o sjala! :)
Av Woodgroves
Skulle ju vara toppen med en sån folder! Jag skulle utan tvekan kunna dela ut den till folk på stan till höger och vänster.
Användarens profilbild
Av MilanE
Skorpan081 skrev:Jag tycker det känns rätt fräckt att gå fram till en okänd människa på stan och påpeka att den gör fel. Jag tror inte det är så välkommet faktiskt.

Bättre i så fall att kolla om man kan lägga ut infoblad eller informera på BVC/föräldragrupper och hos barnmorskemottagningen.

Sen kan man ju såklart alltid uppmuntra sin egen omgivning till ergonomiskt bärande. Och erbjuda att låna ut en trikåsjal/sele till föräldrar med nyfödda alternativt ge bort som present.

Tycker jag. :-)
:iagree:
Användarens profilbild
Av sanna73
MilanE skrev:
Skorpan081 skrev:Jag tycker det känns rätt fräckt att gå fram till en okänd människa på stan och påpeka att den gör fel. Jag tror inte det är så välkommet faktiskt.

Bättre i så fall att kolla om man kan lägga ut infoblad eller informera på BVC/föräldragrupper och hos barnmorskemottagningen.

Sen kan man ju såklart alltid uppmuntra sin egen omgivning till ergonomiskt bärande. Och erbjuda att låna ut en trikåsjal/sele till föräldrar med nyfödda alternativt ge bort som present.

Fast det är klart, jag är ju inte lagd åt aktivist hållet :wink:
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag printade ut www.sjalbarn.se och la en hög på bvc. Tog loggan härifrån, den uppe till vänster... Tror nån fixade en utskriftsvänlig variant för flera år sedan. Skicka ett PM till April kanske?
Användarens profilbild
Av dunderdotter

Förvisso. Men just de där barnen man ser på stan och deras föräldrar, de kanske inte får tag i någon information, och jag vill hjälpa så många som möjligt, helst ALLA jag ser! (Är det så här Jehovas vittnen känner sig?) Får de inte reda på att det finns annat bärande så slutar hela deras bärandehistoria med största sannolikhet när barnet är kanske 5-6-7 månader, och föräldrarna får för ont i ryggen när de bär.

Dessutom, om det hade hänt mig och jag hade gått omkring med en babybjörn på stan, så tror jag att jag hade blivit tacksam. Förmodligen fundersam och säkert lite påflugen först, men sen tacksam.
Användarens profilbild
Av Auroratiger

Hade jag burit framåtvänt för att jag tyvkte det var käckt och barnet verkade gilla det (eftersom det inte såg så mycket inåtvänt i babybjörnen) skulle jag bli förolämpad och känna mig kränkt om någon kom fram och påtalade det (och ännu värre: gav mig en jäkla folder!) även om personen ifråga var trevlig och ödmjuk.

Ungefär som att jag - som har en religiös uppfattning, och den har liksom inte så mycket med någon variant av monoteism att göra - inte vill bli påhoppad av en glad och supertrevlig Jehovas vittne eller mormon som berättar om sin religion. Om jag inte ammar vill jag inte höra hur bra det är med amning. Om jag går klädd i blått vill jag inte att en främmande människa ska hoppa fram och påpeka att jag borde ha gult på mig.

Det spelar ingen roll om det är rätt eller fel. Jag skulle känna mig påhoppad, och den som känner sig påhoppad blir sällan positivt inställd till något. Jag hade kastat ett föraktfullt öga på foldern, slängt den i närmaste papperskorg och gått hem och berättat för min man och på Familjeliv om vilken påflugen idiot som kom fram till mig idag. För det är så jag hade upplevt det. Och jag hade självklart fortsatt bära framåtvänt eftersom jag fortfarande skulle tycka det var käckt.

Om man nu vill försöka fösa in någon som bär framåtvänt på "den rätta vägen" (tro mig - jag är också frestad titt som tätt, senast idag när jag stod med Dante på ryggen i en kassakö, och bakom mig en mamma med framåtvänd bebis i Babybjörn) så fråga hellre om hur gammalt barnet är, hur tungt det är och tipsa om hur man kan bära på ryggen när det blir tyngre (eller på magen när det växt ur Babybjörnen på bredden...).
Användarens profilbild
Av dunderdotter
Ok, en del kritik mot mitt upplägg alltså. Kanske är bäst att bara gå fram och fråga om personen i fråga funderat på att bära på ryggen när barnet blir större, och sen räcka fram en lapp som det står sjalbarn.se på. Inget som kan uppfattas som negativt, alltså.

Tack Tiz för tipset, ska kontakta april.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?