Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av millla
Nu har jag testat de flesta knytningar med min Hoppe som är 4.6 meter lång, vilket verkar vara den vanligaste längden på sjalar. Och hur jag än knyter så får jag massor av tyg över som hänger och dinglar kring benen på mig. Även vid omslutet kryss på magen och omslutet på ryggen blir det mycket tyg över, så mycket att jag måste dra det ett extra varv runt midjan. Gör jag något fel tro? Tycker jag gör exakt enligt instruktionerna.

Är det så här för er andra också? Att det blir långa ändar som hänger nästan till marken?
Jag är inte så stor visserligen, 160 cm och ca. 60 kg (om jag avrundar nedåt... :wink: ) men många andra verkar ju använda ännu längre sjalar än 4,6m.
Jag har mätt de överblivna ändarna flera gånger och konstaterar att jag skulle avvara minst en meter av sjalens längd och ändå kunna göra alla knytningar. Funderar på om jag ska kapa min 4,6 hoppe eller om jag ska byta den mot en kortare. Är det dumt? Kan ni komma på någon bra anledning, som jag själv inte tänkt på, till att jag ska släpa runt på för mycket tyg?
Användarens profilbild
Av Camilla74
Det låter ju som du gott och väl klarar dig med en kortare sjal.
Användarens profilbild
Av MilanE
Jag är ju betydligt större och jag behöver en 5-meters-sjal för att kunna göra omslutet på magen o ha knuten på magen. Med en 4,6 klarar jag ett omslutet på magen med knuten på ryggen. Men du är ju betydligt mindre o borde ju därför klara dig med betydligt kortare sjal! Har du provat nån 4,2:a?
Av anna m
När jag bar på magen ville jag inte ha svans bak utan knyta utan svans fram under rumpan på bebin - och så planerade jag att bära tvillingar men fick aldrig till det när de var så små... Jag hade 5.2-5.4 m längd på sjalarna. Har en som är 5.8 m med. Som jag äääälskar! :heart: är 170 och väger 66 kg.
Användarens profilbild
Av erisara
Jag vill kunna knyta på magen när jag bär omslutet fram. Det är knappt det går med en 4,9:a för mig som är 1,77 lång (och då är jag en lättviktare till min längd).
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Jag älskar långa sjalar! :heart:
Jag bär fram och vill knyta fram, dessutom älskar jag långa svansar, så jag har bara sjalar som är längre än 5 meter. Ju längre desto bättre, tycker jag! :D

Jag tror inte att du gör fel. :D
Det är en smaksak, om man vill ha mycket tyg över som hänger och dinglar (svans) eller inte. Och sedan handlar det ju såklart om hur stor man själv (och barnet) är, och vilken knytning man använder, hur mycket tyg som går åt när man knyter. Sedan väljer man storlek på sjalen efter det!
Många har sjalar i lite olika storlekar att välja på, allt efter vilken knytning man vill göra just då.
Användarens profilbild
Av millla
Nu är ju min flicka bara 4 månader än så länge så hon tar ju inte så mycket plats i sjalen. Men jag vill ju kunna bära henne länge men undrar hur mycket mer plats i sjalen tar en ettåring? Tvååring? Är det stor skillnad?
Jag gillar inte svansar som hänger och dinglar, vill ha så lite tyg som möjligt över. Det är ju dessutom en fördel om sjalen tar så lite plats som möjligt att packa med sig i väskan, det är också en anledning till att jag inte vill ha för mycket tyg.

Undrar om jag ska kapa den sjal jag har eller byta ut den mot en kortare. :hmm:
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Lägg ut en bytesannons och kolla om det är någon som vill byta... om inte kan du ju klippa i den! :D
Av eamane
Jag gillar oxå långa sjalar men det finns fördelar med att ha några korta med.
Man behöver ju inte klippa eller byta i den man man har, man kan alltid köpa en till :twisted: :P
Användarens profilbild
Av millla
eamane skrev:Jag gillar oxå långa sjalar men det finns fördelar med att ha några korta med.
Man behöver ju inte klippa eller byta i den man man har, man kan alltid köpa en till :twisted: :P
Jo, jag har förstått att det går att ha hur många sjalar som helst :roll: Men just nu känns det inte som att min ekonomi tillåter det. Jag är inte heller någon samlarmänniska, jag vill bara ha det jag behöver, inte mer. Men det är klart, en kort sjal och en längre är ju inte för många. Frågan är bara om jag behöver den långa. Åsså vill jag ha en tunn sjal. Åsså vill jag hinna använda övriga bärdon som finns här hemma. Det känns som att hur många man än har så är det ändå mest favoriten man använder. Herrgud vad jag svamlar på..... :blahblah: :blahblah:
Användarens profilbild
Av hcvc
Jag knyter också fram när jag bär omslut på magen, tycker det avlastar bättre, slipper ha svans (och så gömmer det magen lite...). Hade jag inte velat ha det där extra varvet skulle jag definitivt satsat på en kortare sjal! Lägg in på bytes och säljes samtidigt och se var det går fortast. Eller klipp och få till den perfekta längden! Kanske bli av med fickan, satsa på raka ändar, sy en förvaringspåse eller dreggeltrasa av den överblivna biten? Möjligheterna är oändliga, men tyvärr inte tiden. :roll:
Användarens profilbild
Av millla
hcvc skrev:Jag knyter också fram när jag bär omslut på magen, tycker det avlastar bättre, slipper ha svans (och så gömmer det magen lite...). Hade jag inte velat ha det där extra varvet skulle jag definitivt satsat på en kortare sjal! Lägg in på bytes och säljes samtidigt och se var det går fortast. Eller klipp och få till den perfekta längden! Kanske bli av med fickan, satsa på raka ändar, sy en förvaringspåse eller dreggeltrasa av den överblivna biten? Möjligheterna är oändliga, men tyvärr inte tiden. :roll:
Bra ideér. Jag tror nog att det lutar åt att jag modifierar den sjal jag har. Har en köpes annons ute på en kort hoppe Osaka men verkar inte få napp. Gillar min Timbuktu mycket så jag behåller nog den.
Förresten så trodde jag att det var en dödssynd eller nåt att klippa i sjalar, typ att man skulle få sjaldjävulen efter sig eller nåt om man satte saxen i en bärsjal. :hide:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Klart du kan kapa i sjalen om du känner att den är för lång! :-D

Hellre att man har en sjal som man känner att man verkligen vill använda och som passar än att man stör sig på längden, alt. struntar i att använda den!

(...men ja, det känns allt lite läskigt när man sätter saxen i en sjal! :shock: )
Av Pétronille
Jag är 160 och väger runt 50 och jag gillar inte sjalar kortare än runt 5 meter. Helt enkelt för att jag vill ha ordentlig avlastning, och det får man bara när man drar sjalen två varv kring höften vid omslutet kryss. Testa det först innan du klipper är mitt tips! :D
Användarens profilbild
Av Alven
Jag håller med lite, jag kan (eller kunde när jag var som smalast i alla fall) knyta omslutet X med knuten fram med en stork på 4,1 meter. Men med en på 4,6 kunde jag knyta två varv när jag ryggomslut, det är skönt!

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?