Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
Jag tycker att growingpeople.se är en jättebra sida och den används även mycket i sjukvården. Det jag blev lite fundersam på nu när jag surfade runt är varför de skriver att man ska bära barn i bärsele. Det står inget om att benen ska sitta i grodställning så som sjalen gör. Vad är det som säger egentligen att barnet ska sitta i groställning när den bärs? Finns det någon vetenskaplig undersökning eller liknande som säger att barnets skelett växer bättre eller vad är det som förespråkar grodställning? Det står oxå att efter fyra månaders ålder ska man bära barnet på ryggen men vad jag har fattat det som här så får man välja lite själv om man vill ha barnet på ryggen eller mage, eller?

Sidan jag hittade punkten om att bära var här: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=5441

Där står även att barnet inte ska sitta i bilbarnsstol allt för länge men vad är allt för länge? Kommer vi inte att kunna hälsa på våra föräldrar då så länge barnet sitter i bilbarnsstol då resan tar ca 4 timmar? Jag antar att de menar den första bilbarnsstolen man använder de första månaderna.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Hänvisar till Sami och texterna som finns på hennes hemsida pepplon.se :wink:
Om babyryggen
Användarens profilbild
Av Din mamma
Cillan: Texten du hänvisar till handlar om hur man förebygger platt skalle och PSD, ur det perspektivet är ju grodställning irrelevant. Att sitta för länge i bilbarnstol skulle väl kunna missbilda skallen, men då ska nog barnet sitta långa stunder varje dag.
Användarens profilbild
Av Cillan
Yo Mama skrev:Cillan: Texten du hänvisar till handlar om hur man förebygger platt skalle och PSD, ur det perspektivet är ju grodställning irrelevant. Att sitta för länge i bilbarnstol skulle väl kunna missbilda skallen, men då ska nog barnet sitta långa stunder varje dag.
Jo, visst är det så men ena punkten handlar om att bära barnet och där undrar jag varför de förslår bärsele men inte skriver något om grodställning. Skulle jag inte veta något om bära och ha läst texten zero.sara länkat till skulle jag inte ha en aning om att det ska vara grodställning. Då skulle jag köpa vilken sele som helst för att jag läst det där och jag tror att den sidan är bra. Grodställning tycker jag inte är irrelevant för alla vet ju inte att det är så det ska vara. Skriver man bärsele så tycker jag det ska stå bärsele/sjal och en liten förklaring om grodställning.
Användarens profilbild
Av Cillan
zero.sara skrev:Hänvisar till Sami och texterna som finns på hennes hemsida pepplon.se :wink:
Om babyryggen
Precis när jag fick se din länk så kom jag på att det var ju faktiskt där jag läst.

Hm ibland lägger sig kunskapen långt bak i hjärnan men med bara lite påminnelse så kom den fram igen. :wink:

Tycker det är så konstigt att de inte nämner något om detta eller skriver något om sjal. Även ifall jag vet att det inte handlar om bärandet utan om PSD och platt huvud. Tycker bara att nämner de det ena borde de nämna det andra och att det ska vara grodställtning.
Av eamane
Sökte lite på sidan där och hittade detta: http://www.growingpeople.se/templates/P ... anguage=EN
Välj en sele där barnet sitter bredbent i grodställning vilket är den anatomiskt riktiga positionen för små barn.
det är väl ganska tydligt? :wink:
Användarens profilbild
Av Cillan
eamane skrev:Sökte lite på sidan där och hittade detta: http://www.growingpeople.se/templates/P ... anguage=EN
Välj en sele där barnet sitter bredbent i grodställning vilket är den anatomiskt riktiga positionen för små barn.
Å nemen vad bra. Ibland är jag nog lite blind :wink:. Det var ju alltid nåt. Fast undrar om de vet vad sjal är, de verkar förespråka sele.

Kanske någon med mer kunskap än vad jag har skulle skicka ett mail och kolla om det finns intresse att skriva något om sjal på sidan, kanske en länk från den sidan till den här vore något :wink:.
Användarens profilbild
Av Bollen
Cillan skrev:
eamane skrev:Sökte lite på sidan där och hittade detta: http://www.growingpeople.se/templates/P ... anguage=EN
Å nemen vad bra. Ibland är jag nog lite blind :wink:. Det var ju alltid nåt. Fast undrar om de vet vad sjal är, de verkar förespråka sele.

Kanske någon med mer kunskap än vad jag har skulle skicka ett mail och kolla om det finns intresse att skriva något om sjal på sidan, kanske en länk från den sidan till den här vore något :wink:.
Fast på den sidan som länken hänvisar till så står det ju om sjal och det enda de har bild på är ju en sjal (ingen BabyBjörn här). Tycker det står ganska bra, det enda som saknas är ju just länk till Sjalbarn och någon förklaring kring varför man bör bära barnet på ryggen efter 4 månader. Jag antar att de menar att det är lättare för bäraren, för barnet finns det väl inga negativa aspekter med att bli buren på magen längre än så. Jag bär min 9-mån nästan uteslutande på magen och bara ibland på ryggen. Å andra sidan väger hon bara kring 8,5 kg än så länge :D
Användarens profilbild
Av Din mamma
Cillan skrev:

Om du klickar på länken står det bärsele eller bärsjal.
Användarens profilbild
Av Cillan
Bollen skrev:
Cillan skrev:

Fast på den sidan som länken hänvisar till så står det ju om sjal och det enda de har bild på är ju en sjal (ingen BabyBjörn här). Tycker det står ganska bra, det enda som saknas är ju just länk till Sjalbarn och någon förklaring kring varför man bör bära barnet på ryggen efter 4 månader. Jag antar att de menar att det är lättare för bäraren, för barnet finns det väl inga negativa aspekter med att bli buren på magen längre än så. Jag bär min 9-mån nästan uteslutande på magen och bara ibland på ryggen. Å andra sidan väger hon bara kring 8,5 kg än så länge :D
Ursäkta mig men hade lite brottom när jag läste sist. Klart att de tar upp om bärsjal där men saknade det på den länken jag läste på först. Det är sant att de borde vara tydligare med varför och ta upp mer om grodställning tycker jag, särskilt den tydligheten som zero.sara länkar till, och så är det även dålig förklaring om varför gränsen är 4 månad mage/rygg.

Å så länken :wink: det hade varit trevligt tycker jag.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?