Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har burit väldigt mycket idag p.g.a att dottern, 4 mån, har varit gnälligare än vanligt. Och nu ser jag plötsligt att hennes ena ben blivit småprickigt! Det är pyttesmå mörkröda prickar, ser ut ungefär som små, små brustna blodkärl, svårt att beskriva. Som ett sugmärke fast mycket glesare mellan dom små röda punkterna.
Det enda jag kan komma på som orsak är att hennes ben blivit klämt av sjalen på något sätt och att jag strypt blodtillförseln och därför har blodkärl brustit. Fan, det känns ju som att jag har misshandlat henne!!! :cry: Jag vet att min man vid ett tidigare tillfälle påpekat att hennes ben sett lite blått ut när jag haft henne i sjal och då knöt jag genast loss henne.
Är det någon som har upplevt att det kan bli så här när man bär i sjal? Vad har jag gjort för fel?
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
jag tror att det är värmeutslag, det kan bli så ibland. inget farligt låt henne lufta bara!
Användarens profilbild
Av naimiez
Håller med ovan.....aldrig hört talas eller själv upplevt att barnet blivit skadat i sjalen......
Användarens profilbild
Av millla
Tack för att ni svarar men det är INTE värmeutslag, det ser helt annorlunda ut. Som ett sugmärke fast mer utspritt. Yttepyttesmå blodbristningar. Jag blir mer och mer säker på att hon haft benet för hårt klämt i sjalen :cry:
Har jag knutit fel på något sätt? Jag har haft henne i dubbelt kryss och i ryggsäck. När jag knyter ryggsäck så lägger jag sjalen utanpå hennes ben efter knuten på bröstet, det kanske man inte ska? Men jag gör exakt som det beskrivs i Hoppediz instruktionshäfte.
Jag vet inte om jag vill bära henne så mer innan jag vet vad som är fel.
Användarens profilbild
Av naimiez
Testa att knyta omslutet X på ryggen istället.....själv tyckte jag aldrig om ryggsäck ;-)
Användarens profilbild
Av Kate
Jag vet precis vad du menar.
Våran yngsta son var väldigt känslig för kanterna på sjalar när han var upp till 1 år och han är fortfarande vid snart 1,5 år väldigt känslig för statiskt tryck mot låren.
Jag har testat allt möjligt, båda att knyta med benen inne i sjalen för att precis hela benet ska avlastas och att knyta brett (d.v.s. dra ut sittytan jättemycket) och smalt och det enda som fungerade lite bättre var om jag gjorde sittytan lite smalare och så var det förstås viktigt att se till att kanterna på sjalen som är längst ut mot knät enbart bestod av ett enda lager så att det blev så elastiskt som möjligt.

Men trots att jag hittade en kompromiss som fungerade något så när så är det i slutändan enbart bärsele som fungerat riktigt bra. För i sele har hans ben aldrig blivit blå eller fått blodbristningar.

Men det är våran erfarenhet och det behöver inte vara så för er, utan det kanske räcker att se till att sjalen inte korvat sig vid låren för att hon ska slippa få bristningarna och bli blå.
Användarens profilbild
Av millla
Vad skönt att någon känner igen det jag beskriver.
Min favoritknytning just nu är dubbelt kryss på magen och jag vet inte ritkigt var jag ska göra av allt tyg för att avlasta så bra som möjligt. Ska jag samla ihop det i ena eller andra kanten, eller försöka drapera så att det sprids jämt under hela rumpan? Någonstans måste det ju ta vägen och det blir ju nästan alltid i ena eller andra knävecket.
Skulle åxå väldigt gärna vilja bära på ryggen då detta är bättre för min onda rygg men efter idag vet jag inte om jag törs... Omslutet på ryggen verkar så svårt och det blir många lager tyg=varmt.
Användarens profilbild
Av Kate
Jag måste samla så mycket tyg som möjligt under rumpan för att det ens ska vara möjligt att bära i sjal. Jag ser alltså till att det bara finns slätt tyg mot låren. Det gör inget att det är flera lager som det blir i x-omslut, men det är viktigt att det är helt slätt tyg så att det inte blir "valkar" av tyg.
Användarens profilbild
Av millla
Tack för tipsen. Jag ska prova igen.
Användarens profilbild
Av soffan
Åh det där har jag varit med om :cry: L blev aldeles blå på benen en gång när jag hade honom i mt:n hela dan när han var pluttliten. Tror att det var för att ha satt i grodstälning.
Usch har aldrig skämmits så mycket i hela mitt liv, men såhär i efterhand inser jag ju att han faktiskt sov typ hela dan och var jätte nöjd så ont lär det ju inte ha gjort. Han är fortfarande väldigt känslig och får märken lätt av det mesta.
Din plutt skulle ju ha sagt till om nått gjort ont eller varit obehagligt, så någon fara lär det ju inte vara :roll: tror inite att du behöver oroa dig de är ju rätt duktiga på att tala om när nått är fel :wink: :lol:
Användarens profilbild
Av millla
Jo, jag försöker åxå intala mig att hon borde sagt ifrån om det var obehagligt. Men det är inte roligt att se dom där märkena på hennes ben... :( :oops:
Av Ponyo
Jag är en sådan där typ som jättelätt får blåmärken, och oftast har jag ingen aning om hur jag fått dem. Så det är inte ens säkert att det har gjort ont på din dotter när hon fick det märket. Det hade varit värre om hon gråtit och velat komma ur och du hade låtit henne sitta kvar. Men som det är nu så tycker jag inte att du ska känna den minsta oro eller skuld.

Kram
Av mossen
Hmm jag vet inte om det är själva grodpositionen som gör det för i början när min son var 1-3 månader bar vi i babybjörn och då blev ofta hans ena ben helt blått - såg väldigt läskigt ut. Jag tror det beror på att han snedbelastade på något sätt så blodtillförseln ströps.
Har inte vart med om detta i ringsjalen vilket är en av anledningarna jag gillar sjal mkt bättre än babybjörn.
Ibland kan han få så ibland när han sitter. tror egentligen inte det är någon fara - man kan ju hålla koll på foten då och då och se om den är blå. Kan dock tänka mig att det kan kännas lite obehagligt för dem. Typ som när man sover på armen och den domnar av lite och sen myrkryp. :)
Användarens profilbild
Av millla
Bubbi skrev:Jag är en sådan där typ som jättelätt får blåmärken, och oftast har jag ingen aning om hur jag fått dem. Så det är inte ens säkert att det har gjort ont på din dotter när hon fick det märket. Det hade varit värre om hon gråtit och velat komma ur och du hade låtit henne sitta kvar. Men som det är nu så tycker jag inte att du ska känna den minsta oro eller skuld.

Kram
Tack. Jag vill ju bara hennes allra bästa och så blir det tokigt istället....
Av MollyJones
Jag brukar få precis sådana märken om jag bär en lite tung ryggsäck men inte 17 har jag ont av dem! Klart du ska vara uppmärksam på vad hon tycler när du bär och se om du kan justera knytningen lite, men misshandlat henne har du inte.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?