Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av fröken inga
Vet att alla här avskyr babybjörn. Jag har själv en gammal bb-sele hemma som jag vägrar titta på. Har använt sjal ett tag och behöver nu en sele. Provade en manduco idag som jag tyckte väldigt bra om. Senare var vi på babyproffsen och då passade jag på att kika på selar. bb har numera en sele med svankstöd. Kändes riktigt skön.

Så nu får vi allt ta och analysera och diskutera det här. Vilka fördelar kan vi se med det olika selarna?`

Manduca
http://www.manduca.de/de/modelle_und_preise.html

Babybjörn
http://www.babybjorn.com/Svenska/produk ... le-Active/

Kriterier
Lätt att få på och av utan hjälp.
Bekväm
Snygg

Du får gärna slänga in andra kriterier eller modeller som du tycker är ännu bättre...
Av surftrollet
Babybjörnen har samma korta användningstid som tidigare, är inte ergonomisk för barnet, går inte att ha på ryggen. Manducan är ergonomisk, kan användas i flera år (av samma barn ;)), går att ha på ryggen.

Manduca sitter inte bra på mig. Har inte provat så många andra kommersiella selar, men gillade beco 4th gen skarpt vad gäller bekvämlighet.
Av fröken inga
BBn var nog enklare att ta av och på faktiskt. Men frågan är om den verkligen passar alla ryggar. Är man lå´ng så kanske svankstödet hamnar uppe på ryggen... Hm...

Stor nackdel att man inte kan bära på ryggen men samtidigt stor fördel att barnet när den blivit större sitter skönt med magen utåt så hon kan se allt skoj som hände. Kul. om man är på kalas eller babyteater t.ex....

Synd att ingen av dem finns i roligare färger och mönster...
Användarens profilbild
Av vovvemor
Viktigaste skälet - oavsett hur bekvämt/obekvämt det är för bäraren - är för mig att barnet får en icke-ergonomisk ställning för höfter och rygg i BB-selen, vilket bland annat gör att den kan användas kortare tid i sträck samt att den har kortare användningstid allt som allt och därmed dessutom blir oekonomisk.
Användarens profilbild
Av zero.sara
:hello: Med lite övning går det lätt att få på manducan själv :wink:
För och emot:
Babybjörnen har inte ett avbärarbält- manducan har det
BB har en smal sittdel för bebisen där bebisen hänger med benen inte ergonomisk- manducan bredare och ger grodposition ergonimisk för barnet
BB går att använda på magen- Manduca rygg, mage, höft
Användningstiden för manducan är också betydligt längre än för BB. Barnet växer helt enkelt ur den
Priset är ytterligare något som talar för manducan den är billigare än Babybjörnen

Personligen tycker jag det är mil i skillnad mellan BB och manduca i bekvämlighet, skulle aldrig stoppa ner J i en BB varken för hennes eller min del

Andra selar på marknaden är bla
Ergo
patapum
sutemi
beco 4th (finns mest beg endast någon färg kvar hos återförsäljare)
beco butterfly (= en sån som du provade idag funkar säkert bättre när man fått in snitsen)
bondolino
close2you
angelpack LX

Rekomenderar att läsa det Sami har skrivit om bärande på pepplon.se
Om babyryggen
Varför bära sitt barn
Användarens profilbild
Av idamlolsson
Vi började vår bär-karriär md just en sådan (BB active). Den var inte alls bekväm för bäraren. Och vi tyckte aldrig att den verkade särskilt bekväm för barnet heller. Hon hängde alltid konstigt i den.
Men ganska snart fick vi lyckligtvis upp ögonen för sjalarna och nu även ergonomiska selar. Hade aldrig klarat oss utan...

Alltså om jag jämför BB active och en ergonomisk sele (har bara använt Patapum) så vinner den ergonomiska med hästlängder och jag ser absolut INGA fördelar med BB.
Användarens profilbild
Av MilanE
vovvemor skrev:Viktigaste skälet - oavsett hur bekvämt/obekvämt det är för bäraren - är för mig att barnet får en icke-ergonomisk ställning för höfter och rygg i BB-selen
:iagree:
Användarens profilbild
Av hcvc
fröken inga skrev:BBn var nog enklare att ta av och på faktiskt. Men frågan är om den verkligen passar alla ryggar. Är man lå´ng så kanske svankstödet hamnar uppe på ryggen... Hm...
Vi köpte en BabyBjörn Active när vi fick vårt första barn, och för mig som är drygt 1,80 och väger knappt 65 hamnade svankstödet alldeles för högt upp när selen var tajtad nog. (För min man som är aningen kortare och bredare funkade det.) Och så blev det så konstiga remändar som stack ut här och där.

Jag har nu provat Beco 4th, Patapum och Ergo, men trivs inte med att bära på magen med någon av dem heller, men tycker att de alla är mycket lättare att stoppa ner barnet i än BabyBjörnen. Och att det är smidigare att ha barnet i dem, benen är liksom inte i vägen (= man kan gå på toa med ett barn i selen :lol:)

Men är du sugen på BabyBjörn Active har jag en till salu :wink:
Användarens profilbild
Av zero.sara
Något att tänka på är ju också att snart växer O ur babyinsatsen i manducan och då är det bara att knäppa midjebältet, lyfta i henne och ta på axelbanden och knäppa spännet där bak alt. korsa axelbanden och klicka ihop spännena på sidorna :wink:
Av fröken inga
Ja nä, ju mer jag tänker på det ju mer övertygad blir jag på att manduco är det starka valet. Min lilla älskling kan ju inte sitta med rak rygg heller.

Tack för råd och spännande länkar. Ska kika på de andra selarna som du sara tipsade om också. KOmmer väl ttillbaka igen och velar om en timme. :roll: Men vad ska man annars hitta på när det är fotboll på tv. :wink:
Av fröken inga
Uj, va mycket fint det finns. Manduca är ju rätt tråkig i designen. Men de andra verkar inte alls lika stadiga...Har jag fel?
Användarens profilbild
Av busflickan
Jag har en Manduca. En av de största fördelarna som jag ser med den som jag inte sett andra selar med är att ryggstödet (för barnet) går att förlänga/korta. Använder ofta den funktionen, då dottern gärna vill se ordentligt ut när hon är pigg och vaken (ryggstödet i kortaste läget) och behöver mer stöd när hon börjar vara trött eller sover (långa ryggstödet). Jag bär henne dagligen i Manducan (även om jag börjat med sjal mer nu, men tycker fortfarande att Manducan är bäst för ryggbärande, fram till halvåret var det även utmärkt för magbärande, sambon bär fortfarande utan problem på magen, jag bär upp till 2 timmar på magen) utan att tycka att det är tugnt. De föräldrar som fick barn i samma veva som mej som köpte babybjörn (active) har slutat att använda sina bärselar sen många månader (barnen är 8 månader) och kan inte förstå hur jag orkar "konka" runt på min lilla tjej. Min lilla sover på mej i sele eller sjal varje dag i ca 3-4 timmar utan att det är tugnt, dessutom bär jag henne där varje gång vi ska gå nånstans (samt ibland inne om hon vill, annars gillar hon att krypa runt nu).

Som jag ser det har en Manduca en mycket längre användningstid, är mycket bekvämare framförallt när barnen börjar väga lite mer (det märks kanske inte så stor skillnad om man bara provar en kort stund med en nyfödd, men vänta bara när du ska bära en 6-8 månaders i 2 timmar), fler bärmöjligheter (rygg, mage, höft), lättare att ställa in efter olika kroppstyper när man är flera som bär, billigare om man ser till hur lång tid den går att använda, får användas längre tid än 30 minuter i taget (rekomendationen på bb är max 30 min i taget).

Min bästis som förut tyckte att babybjörn verkade bra fnyser nu när hon ser andra bära i bb "amatörer" efter att ha provat min Manduca att bära min dotter i, den är såååååå mycket skönare än bb, samt ergonomisk för både bärare och barn!
Av fröken inga
Busflicka
Låter positivt! :D

Tväråna
Bjöd dem på fika igår. ;-) Zerosara här upppe lät mig prova en beco och en manduca. Vi kom fram till att manducan nog passar bättre när ottilia blivit lite större, varför kommer jag inte ihåg nu när jag stirrat på deras snygga paneler.

Inte kommer jag heller ihåg om beco gick att korsa i ryggen eller hur de olika selarna sattes på.
Av Karenina
Jag har inte provat manduca men jag har en babybjörn active och en patapum. Patapumen slår babybjörnen med hästlängder. Det har redan skrivits massa skäl här, men jag ville förtydliga att trots svankstödet på BB så bär man fortfarande mest med axlarna. Med en ergonomisk sele belastar man mer på höfterna vilket inte blir alls lika tungt. Den enda fördelen BB har mot patatpumen är att man kan stödja huvudet ordentligt innan nacken är stadig. Men det kanske finns andra selar som är bättre på det än patapumen.

If you’ve been diving deep into Helldivers 2[…]

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?