Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Pallas
Är det någon mer här som sjalar större barn då och då? Vi är skogstöntar och då är det jättepraktiskt att kunna bära barnen skönt längre sträckor i oländig terräng.

Jag funderar på att köpa en eller två begagnade vävda långsjalar (gav bort min Baby Bundler för ett år sen ungefär, den var ändå för vek för mina barn då) och tar gärna emot tips!

Barnen är 96 och 102 cm och väger ungefär 14-15 kilo styck.

I dag bar jag dem i skogen på svampletning i ett ituklippt påslakan i ett par timmar, men det avlastar inte så bra då det är för stumt. Dessutom är det för kort för att göra en vettig knytning med på ryggen. Det funkade, men jag vill ha nåt riktigt bekvämt om jag skall bära dem längre sträckor.

Såg en fin till salu här och är sååå sugen att slå till! Något särskilt jag ska tänka på? Såg en Hoppediz på en auktionssite också, men den verkar raka i höjden i pris. Vilken längd tror ni blir bra, behöver jag en över 5 m?

Edit: Jag är 167 cm lång och drar stl 36-38, barnen är inga tungviktare som ni ser, alltså inga knubbisar.
Senast redigerad av Pallas den tis jul 22, 2008 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av amöba
Bär vår treåring (ca 105 cm och kanske 16 kg) i skogen, men inte i sjal utan i sele. Tycker att det är smidigt eftersom hon vill upp och ner ganska mycket. Och för att jag vill att hon ska ner ganska ofta - hon väger ju en del ;)

Har några enstaka gånger burit henne i sjal även som större, men det har funkat dåligt. Med en längre sjal kunde det ha gått bättre, men jag föredrar helt klart Ergon för större barn.
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag (eller mest maken just nu) bär vår son som är 5år, han är väl så stor som dina ungefär ca 103cm och 15kg. Det går jättebra! Innan bar vi i en hemmasydd sjal av Lendatyg från IKEA men idag kom vår nya hoppediz panama!!!!

Älskar den redan och har inte ens själv burit i den... får inte just nu. Titta på sjalförsäljarna här i sidan, många av dem har storleksguider på hur lång sjal man behöver beroende på knytning och bärarens storlek. Välj en sjal som du gillar utseendet på så bär du gärna i den. På säljes här så finns det en massa olika och där är rätt stor omsättning på dem.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Pallas
Tack för ditt svar, kul med fler som bär lite större barn!

Jag har lånat ut min Ergo-sele till en tjej med hund, gård, häst och en överaktiv tvååring. Hon älskar den och jag vill inte ta tillbaka den nu...

Jag vill absolut ha en diagonalvävd sjal, men jag kan inga märken nu för tiden. :-(

Den jag sett till salu här var inte diagonalvävd, så jag måste nog leta vidare, några tips? Är inte känslig för färger eller så, bara den är skön och lång nog.
Användarens profilbild
Av Pallas
Elflin skrev:Välj en sjal som du gillar utseendet på så bär du gärna i den.
Hehe, ingen risk att jag inte skulle vilja bära i sjal, oavsett hur ful jag tyckte den var. Klart det är kul med en man gillar utseendemässigt också, men här styr ekonomin tyvärr än så länge. Jag älskar att bära, mina barn älskar att bli burna = sjysst kombo! :-D

Tack för tipset om storlek/längd, det ska jag kolla på. Har kollat in på säljforumet också, men jag måste få lite mer input från andra som också bär större barn, känner jag. Vet absolut noll och ingenting om diagonalvävda sjalar och dess pris. Såg en Hoppediz på tradera, är den diagonalvävd?
Användarens profilbild
Av mian
Hoppediz är diagonalvävd och jag tror absolut att det går att bära ett lite större barn i den. En beg Hoppediz tror jag brukar gå runt 4-500? Och det finns nog ingen sjal som finns i så många olika färgställningar :D

Jag älskar också vår Panama :heart: De blir bara mjukare och skönare av att köpas begagnad.
Av shai
Min kille är visserligen inte 2 år fyllda ännu, men väger 15 kilo. Jag bär honom utan problem ett par timmar i omslutet på ryggen. ännu längre i patapumen.
Häromkvällen fick 6-åringen akut ont i benen när vi var på väg hem och jag knöt henne i omslutet med hoppen. Det var lite i tyngsta laget :)
hon är 124cm och väger 23 kilo. En liten bit gick bra, men eftersom jag hade burit lilleman i stort sett hela dagen så var ryggen rätt slut.

Vad jag ville komma fram till :D är att det går utmärkt att bära barn i den viktklassen (15-16 kilo) längre stunder i både sele och sjal, och jag tycker hoppediz är en sjal som avlastar toppen bra.
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag gillar hoppediz, men det finns ju didymos, storchenwiege,amazonas osv listan kan göras hur lång som helst. Hoppediz är diagonalvävd.
Användarens profilbild
Av Pallas
Tack för era svar! Jag ska kolla säljforumet lite. Såg en Didymos Eva som bara var sååå fiiiin, men det var kö på den...

Tack för tips på märken! Anledningen till att jag frågade specifikt om Hoppedizen var att det går en sån auktion nu. Rätt fina färger på den också.

Jag bar utan större problem i lakanet idag, jag skulle lätt kunnat bära nån timme till, men skönt var det ju inte direkt. Det var då jag gick och fantiserade om hur det skulle vara med en riktigt sjal. Jag har heller inget emot att knyta långsjal på ryggen några gånger under en tur, det tar bara någon minut för mig. Jag har burit väldigt mycket på ryggen förut.
Användarens profilbild
Av Pallas
Hej Katharina!

Ringsjal går tyvärr helbort då jag dras med en arbetsskada (inflammation i alla revbensfästen) och inte kan snedbelasta alls.

Har kikat lite på följande nu: hoppediz, Didymos, Amazonas, Easycare, BB-slen och Storchenwiege. Dock är det lite svårt att söka bland annonserna då många förkortar namnen, eller kör nån slangvariant av namnet, och jag kan inget sånt...
Användarens profilbild
Av Pallas
Ja, jag måste nog göra det! Allt är ju av intresse, men jag är fortfarande lite osäker på vad jag behöver för längd... Jag knyter ju omslutet kryss även på ryggen, men många säger att jag ändå inte behöver lika lång sjal som när man knyter den på magen. Det verkar som att 4,5-5 m verkar rimligt för min storlek. Hellre lite för lång än för kort iaf.
Användarens profilbild
Av Pallas
Mätte lakanet jag bar i i skogen, det var 3,76 m och var alldeles för kort i mitt tycke. 4,5 är nog mer lagom.
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag bar min sexåring i en timme igår och det gick utmärkt. Vi var på poängpromenad och efter ett tag ville hon inte gå längre då fick det bli mammas rygg.Det jobbigaste var nog att hon vill plocka blommor under tiden vi gick och dra i grässtrån så jag fick mycket bös på mig. Nu bär jag ju lillebror som är dryga två år dagligen men jag kommer ihåg att sommaren då han var nyfödd så var det jobbigt att bära storasyster. Förra sommaren gick det bra och det gör det alltså fortfarande. Längdmässigt så trivs jag bäst med 4,7 meter men när jag bär storasyster hade det inte gjort något om sjalen hade varit över 5 meter.
Användarens profilbild
Av Pallas
Nu har jag en sjal på G, det blir bra till semestern om jag hinner få den! Helst skulle jag haft en till, men jag ska få hem en ny häst vilken vecka som helst och måste hålla lite i pengarna.... :roll:

If you’ve been diving deep into Helldivers 2[…]

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?