Mina största fördelar med att bära med sjal eller ergonomisk sele är:
framkomligheten
händerna fria
avlastning
mysigt
koll på barnet hela tiden (både vad gäller i förhållande till andra människor, varmt/kallt, läsa av om hon blir glad/rädd/ledsen etc)
Sen måste jag bara säga att om man får ett barn som bara delvis gillar sjalning/selning så är många av fördelarna som räknas upp ovan i stället nackdelar.
Tex: behöver inte klä på mer än mössa och tossor innanför de egna kläderna: när barnet blir hysteriskt i skogen 2 km hemifrån och måste plockas ur sjalen och bäras med händerna för att bli lugnt, har man ingen overall med sig. Eller så har man en extra väska nånstans på kroppen med extra kläder, men det är inte så praktiskt.
Om barnet har kolik och vägrar sitta fast under kolikanfallen så hjälper sjal pyttsan.
Om barnet vägrar sitta inåtvänt och bara accepterar utåtbärning så funkar ändå bara babybjörn. (eller funkar beco med kankse?

) I vilket fall så blir det inte något vidare ergonomiskt längre.
Jag har haft en sånt barn som alla självfrälsta glatt skulle säga att "men då är det ju så bra med sjal!" om, men det har INTE funkat alls faktiskt. Inte för att vagn funkade heller ifs. Nu har jag ett till som accepterar sjal i betydligt större utsträckning, men inte så att jag kan tex ha henne där en hel kväll på en fest. Var faktiskt på vår första kvällstillställning i lite större sammanhang igår kväll, laddad med sjalen på, men det var kanske en tjugondel av kvällen hon accepterade att vara däri.
Så även om de flesta barn kanske funkar jättesmidigt med sjal, så försökt ändå vara lite diplomatisk, det är inte heller det vinnande receptet för allt...